Projektový šprint bude pokračovať druhou fázou na ďalších školách, ktoré sa do neho zapoja začiatkom budúceho roka. Ako vysvetlil odbor komunikácie a marketingu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR, projekt má pomôcť efektívnejšie zaviesť aj podporné reformy z Plánu obnovy a odolnosti.
Na investície do digitálneho vybavenia a pripojenia škôl je totiž z Plánu obnovy vyčlenených približne 190 miliónov eur. Metóda projektového šprintu je založená na tom, že poskytovatelia služieb a ich užívatelia poznajú svoje problémy, ale aj ich riešenia lepšie, avšak chýba im právomoc urobiť potrebné zmeny.
Alberto Leyton zo Svetovej banky dodal, že školy na Slovensku tak nemusia čakať na zlepšenie vybavenia informačnými technológiami a aj s technikou, ktorú teraz majú, môžu podstatne zlepšiť kvalitu vzdelávania.
Prvý projektový šprint
Agota Kovacs z Európskej komisie podotkla, že investície do škôl sú dôležitou súčasťou zmeny, ktorú chcú v rámci Európskej únie presadiť aj v slovenskom vzdelávacom systéme.
„Naše očakávanie od Projektového šprintu je testovať na školách, ako učiť inak pomocou informačných technológií. Aby v čase, keď sa z prostriedkov Plánu obnovy dostane na školy viac digitálneho vybavenia, boli učitelia lepšie pripravení s nimi učiť tak, aby sa lepšie rozvíjali zručnosti žiakov pre 21. storočie,“ vysvetlila.
Ministerstvo v novom projekte dáva školám priestor otestovať svoje nápady a riešenia v oblasti digitalizácie
Ministerstvo spustilo prvý Projektový šprint v polovici októbra. V ňom si školské tímy s podporou domácich i medzinárodných expertov stanovili merateľné ciele a za 50 dní mali pomocou lepšieho využívania informačných technológií dokázať zvýšiť kvalitu vzdelávacích procesov na svojej škole.
Do prvej fázy projektu sa prihlásilo takmer 90 škôl, z ktorých odborníci vybrali na základe jasnej metodiky tri – Základnú školu s materskou školou Uhrovec (okres Bánovce nad Bebravou), Základnú školu s materskou školou Rabčice (okres Námestovo) a Základnú školu Laborecká z Humenného.
Splnenie cieľov za 50 dní
Učitelia na troch základných školách zapojených do projektového šprintu dostali priestor testovať vlastné nápady a inovácie, ako lepšie využívať existujúce moderné technológie a skúsiť s nimi učiť inak.
Mohli si tak zvýšiť svoje kompetencie a žiaci ľahšie získať potrebné skúsenosti požadované pre dnešnú dobu. Vybrané školské tímy si stanovili vlastné merateľné ciele, ktoré sa snažili počas 50 dní splniť.
Školy sa môžu tešiť na nové notebooky či tablety, ministerstvo investuje 40 miliónov eur do technológií (video)
Základná škola v Rabčiciach sa snažila dosiahnuť, aby aspoň polovica ich žiakov mala vyššiu ako priemernú hodnotu digitálnej gramotnosti. Naopak, na Základnej škole v Uhrovci sa podarilo zvýšiť podiel učiteľov so základnými digitálnymi zručnosťami.
Kým pred zapojením sa do projektu mala tieto zručnosti polovica učiteľov, po skončení si ich osvojilo aspoň 80 percent. Základnej škole Laborecká v Humennom, ktorá niekoľko rokov pracuje na komplexnom rozvoji digitálnych zručností, dopomohol Projektový šprint zlepšiť využitie spätnej väzby pomocou digitálnych technológii.