Polročné hodnotenie v piatok dostáva viac ako 741-tisíc žiakov a študentov. Ako informovalo Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR, výpis si prevezme bezmála 519-tisíc žiakov základných škôl a vyše 222-tisíc stredoškolských študentov.
Polročné prázdniny tento rok nemajú, no ministerstvo školstva avizuje zámer obnoviť ich na budúci rok. Ako uvádza, zmenu pripravuje na základe vyjadrenia odborníkov a duševné zdravie.
Budúci rok budú prázdniny realitou
„Z pohľadu psychológov bolo odborne potvrdené, že istý odstup medzi prvým a druhým polrokom je vhodný, preto pripravujeme zmenu. Opätovne zavedieme voľno medzi prvým a druhým polrokom. Už to nebude tento školský rok, ale verím, že budúci školský rok budú polročné prázdniny realitou,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD). Žiactvo a študentstvo nemá polročné prázdniny už tretí rok po sebe.
Ako ministerstvo priblížilo, žiaci a študenti sú hodnotení priebežne počas školského roka, a tiež súhrnne za prvý i druhý polrok.
Dieťa nemusí vynikať v každom predmete, na vysvedčenie s horšími známkami treba podľa psychologičky reagovať pokojne
„V prvom až piatom ročníku základnej školy môže mať súhrnné hodnotenie formu klasifikácie, slovného hodnotenia alebo ich kombinácie. V šiestom až deviatom ročníku, ako aj na stredných školách je žiak hodnotený buď iba známkou, alebo kombináciou klasifikácie a slovného hodnotenia, teda opisom toho, ako žiak plnil ciele vzdelávania vo vyučovacom predmete,“ ozrejmuje MŠVVaM SR s tým, že slovné hodnotenie zahŕňa informáciu o tom, či žiak splnil v rámci predmetu požiadavky na postup do vyššieho ročníka.
Školy formu hodnotenia pre každý vyučovací predmet uvádzajú v školskom vzdelávacom programe. Rezort školstva podotýka, že moderné pedagogické prístupy ukazujú, že jestvuje mnoho spôsobov ako aj bez známok motivovať žiactvo k učeniu.
Treba dbať aj na duševné zdravie
„Zmeny vo vzdelávaní, ktoré prináša kurikulárna reforma, otvárajú školám možnosti, aby žiakom predstavili predmet vyučovacej hodiny čo najbližšie ich osobnej skúsenosti. Moderné prístupy k vzdelávaniu sa tiež zameriavajú na poskytovanie zmysluplnej, pozitívnej a podpornej spätnej väzby, ktorá môže byť rovnako, ak nie viac, motivujúca,“ uvádza ministerstvo. Dodáva, že správne zavedenie týchto metód do praxe môže u žiakov priniesť hlbšiu vnútornú motiváciu učiť sa a pracovať na sebe.
Drucker reagoval na otvorený list učiteľov, školy majú byť neutrálnym miestom bez politických útokov a agresivity
MŠVVaM SR zdôrazňuje, že pri súhrnných hodnoteniach je potrebné dbať aj na duševné zdravie, poznamenáva, že ide o obdobie stresujúce pre deti, rodičov aj pedagógov, pričom všetci často čelia vyššiemu tlaku na výkon.
„Deti a rodičia môžu prežívať stres zo známok, učitelia zo všetkých úloh spojených s polročným hodnotením. V prípade starostlivosti o duševné zdravie detí pomáha, keď sa rodičia i učitelia pri komunikácii s dieťaťom sústredia na to, čo sa dieťa naučilo, kam sa posunulo a čo ho baví. Ak sa dieťa cíti smutné, je dôležité jeho pocitom venovať pozornosť, vyjadriť im pochopenie a nasledovať by mala podpora,“ uzatvára ministerstvo.