O titul Učiteľská osobnosť Slovenska sa bude uchádzať deväť učiteliek a jeden učiteľ. Organizátori ocenenia predstavili finálovú desiatku učiteľských osobností, ktorá vzišla zo 179 nominovaných učiteľov. Ocenenie sa udeľuje už po siedmykrát, pričom v tomto ročníku dominujú najmä pedagogičky z východného Slovenska.
Inovovanie vzdelávania
Jedna z organizátoriek ocenenia, programová manažérka vzdelávacieho programu Komenského inštitút v mimovládnej organizácií CEEV Živica Zuzana Labašová, uviedla, že tento ročník ocenenia ukazuje, že učitelia inovujú vzdelávacie procesy a zavádzajú nové metódy, ktoré podporujú intelektuálny rast detí, ich zručnosti a hodnoty. Spoločným menovateľom finalistov je podľa organizátorov odhodlanie posúvať hranice vzdelávania, prinášanie nových metód a motivácia žiakov a kolegov.
Veľkonočná súťaž pre školy: Žiaci z celého Slovenska konverzujú s AI „native speakerom“
„Svojím prístupom formujú nielen vedomosti, ale aj hodnoty žiakov, ich osobnosť a kritické myslenie,“ doplnili organizátori ocenenia.
Tohtoroční finalisti pochádzajú rôznych kútov Slovenska, najsilnejšie je však zastúpené východné Slovensko. Tri finalistky pochádzajú z Košíc, pričom dve z nich učia na základnej škole a jedna na bilingválnom gymnáziu. Medzi top desiatku učiteľských osobností patrí Monika Molnárová zo základnej školy v Košiciach, ktorá využíva na rozvoj kognitívnych a emocionálnych schopností žiakov inovatívne prístupy ako Hejného metódu a emočné karty. Vyučuje matematiku a environmentálne a osobnostné zručnosti.
Finalistky z východu
Ďalšou finalistkou je Alena Rapčan Štrompová, ktorá učí slovenský jazyk a mediálnu výchovu na základnej škole v Košiciach. U žiakov sa sústreďuje na rozvoj mediálnych zručností a kritického myslenia. Prostredníctvom školských médií a parlamentu pomáha žiakom, ktorí čelili predsudkom. Do prvej desiatky sa prebojovala aj Jana Šrenkelová, ktorá učí na bilingválnom gymnáziu v Košiciach, kde pomáha žiakom s vysokými ambíciami nájsť rovnováhu medzi túžbami a reálnymi možnosťami.
Alarmujúce zistenia školskej inšpekcie. Viac ako polovica škôl má problémy s odborným vyučovaním technických predmetov
Zameriava sa na praktické vyučovanie, ktoré žiakom umožňuje analyzovať ekonomické, sociálne a politické otázky v reálnom kontexte. Ďalšou finalistkou ocenenia Učiteľská osobnosť Slovenska je Lucia Ilošvajová zo základnej školy v Michalovciach, kde vedie triedu prvákov. Má dlhoročné skúsenosti s prácou v rómskej komunite. Dnes pracuje s deťmi z majority a snaží sa ich prepájať s rovesníkmi z generačnej chudoby. Za najväčší úspech považuje budovanie vzťahov s deťmi a rodičmi.
Osobnostný rozvoj študentov
K najlepším učiteľom Slovenska patrí aj Miriam Feretová, ktorá učí biológiu a geografiu na Katolíckej spojenej škole sv. Mikuláša v Prešove. Sústreďuje sa na prepojenie vzdelávania s reálnym svetom vedy a podporu osobnostného rozvoja študentov. V praxi využíva moderné metódy ako project-based learning, spoluprácu s odborníkmi a digitálne nástroje. Zameriava sa aj na rozvoj kritického myslenia, komunikácie, tímovej práce a empatie.
Žiakov čaká veľká školská reforma: Takto sa zmení hodnotenie, výučba a domáce úlohy (rozhovor)
Do prvej desiatky sa ďalej dostala Katarína Pivníková, ktorá učí slovenský jazyk žiakov s maďarským vyučovacím jazykom na druhom stupni základnej školy v Rimavskej Sobote. Dôraz vo svojej práci kladie na individualizovaný prístup a inklúziu a snaží sa vytvoriť prostredie, v ktorom sa každý žiak učí a rastie. Využíva metódy na podporu jazykových, sociálnych zručností a vzájomnej dôvery.
Jeden učiteľ
Za stredné Slovensko sa k najlepším učiteľským osobnostiam pridala Ivana Remeňová, ktorá vyučuje matematiku a informatiku na základnej škole v Kláštore pod Znievom. Ide súčasne o školu, ktorá je zapojená do novej kurikulárnej reformy. Remeňová využíva inovatívne metódy ako Hejného metódu a digitálne technológie. Osobitnú pozornosť venuje individuálnemu prístupu, doučovaniu a mimoškolským aktivitám na rozvoj záujmov žiakov.
Koniec honby za titulmi v štátnej správe, Drucker novelou kladie dôraz na odbornú prax - VIDEO
Vo finálovej desiatke učiteľských osobností je aj jeden učiteľ, a to Dávid Vrtaňa, ktorý učí ekonomické predmety na Obchodnej akadémii sv. Tomáša Akvinského v Žiline. Zameriava sa na individuálny prístup k žiakom a ich osobný rozvoj. Využíva inovatívne metódy, ako napríklad myšlienkové mapy, projektové učenie a metódu prevrátenej triedy. Spoločne so žiakmi vytvoril spoločenskú hru pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia, čím rozvinul ich zručnosti v oblasti práce a dizajnu.
Alternatívne prístupy
Ďalšou finalistkou je Natalie Lackovič Križanová, ktorá učí bilingválnu biológiu, anglický jazyk a environmentálnu výchovu na gymnáziu v Trnave. V rámci výučby sa zameriava na rozvoj mäkkých zručností a kritického myslenia, pričom využíva inovatívne prístupy, ako je napríklad projekt Zelená škola.
Školenia pre nový vzdelávací program absolvovalo už vyše 26-tisíc učiteľov materských, základných i stredných škôl
Juh Slovenska zastupuje Katarína Vajkai, ktorá učí na prvom stupni základnej školy v Komárne. Zameriava sa na alternatívne vzdelávacie prístupy. Zaviedla projekt Radostná škola, kde žiaci nie sú známkovaní, ale používajú formatívne hodnotenie a sebahodnotenie. Venuje sa tiež environmentálnej výchove a robotike.
Slovensko potrebuje pedagógov
Organizátori CEEV Živica a Komenského inštitút vyzdvihli, že pri ocenení od začiatku stojí ako partner Slovak Telekom, ktorý vníma vzdelávanie a inovácie ako kľúčové pre budúcnosť. Manažérka pre vonkajšie vzťahy a udržateľnosť v Slovak Telekome Miroslava Remenárová uviedla, že Slovensko potrebuje pedagógov, ktorí dokážu deti sprevádzať v meniacom sa svete a rozvíjať ich zručnosti, a to od práce s digitálnymi technológiami až po empatiu.
Mesto Košice a Filozofická fakulta UPJŠ pripravujú prieskum duševnej pohody žiakov a učiteľov základných škôl
„Finalisti sú dôkazom, že inovácia vo vzdelávaní môže mať veľa podôb a každý učiteľ v nej môže zohrať kľúčovú úlohu. Aj aktuálny Medzinárodný deň učiteľov je skvelou príležitosťou poďakovať sa viac ako stotisíc slovenským učiteľom, ktorí majú zásadný vplyv na životy detí aj smerovanie spoločnosti,“ uzavrela Remenárová.