BRATISLAVA 17. decembra (WEBNOVINY) – Štátna školská inšpekcia v priebehu školského roka 2011/2012 zaznamenala nárast podnetov týkajúcich sa násilia v škole a najmä neochoty riešiť tento problém. Pribúdajú aj sťažnosti týkajúce sa zneužívania moderných informačných technológií.
Vyplýva to zo Súhrnnej správy o stave a úrovni výchovy a vzdelávania v školách a v školských zariadeniach v SR, ktorú inšpekcia predložila ministrovi školstva Dušanovi Čaplovičovi.
Správa konštatuje, že okrem nárastu podaní voči násiliu, v posledných rokoch pribúdajú sťažnosti týkajúce sa zneužívania moderných informačných technológií. Týka sa to internetu a mobilných telefónov, čím dochádza k porušovaniu práv učiteľov i žiakov.
Najviac podaní – 45 percent – zaslali školskej inšpekcii rodičia a deti adresovali desať percent podaní. Viac ako dve tretiny sťažností smerovalo proti riaditeľom škôl a školských zariadení, učiteľov sa týkalo 29 percent podaní.
Riaditelia podľa sťažovateľov pochybili pri prijímacom konaní, neobjektívnom hodnotení, zabezpečení komisionálnej skúšky či kvalifikovanosti výučby predmetov, predovšetkým cudzích jazykov. Sťažnosti sa týkali aj údajných chýb v oblasti správneho konania alebo pri vylučovaní žiakov stredných škôl zo štúdia.
Predmetom sťažností na učiteľov bola najmä nevhodná komunikácia s rodičmi, používanie telesných trestov, neobjektívna klasifikácia prospechu, slabá kvalita výchovno-vzdelávacieho procesu či neodučené hodiny. Riaditelia škôl a školských zariadení po prešetrení a zistení opodstatnenosti sťažností prijali asi 300 opatrení, v rámci ktorých nastali pozitívne zmeny vo viacerých problémových oblastiach.
Hovorca ministerstva školstva Michal Kaliňák informoval, že kancelária hlavného školského inšpektora zaevidovala v školskom roku 2011/2012 spolu 418 podaní proti školám a školským zariadeniam. Z nich bolo 277 klasifikovaných ako sťažnosť a inšpektori prešetrili 141 sťažností. Z toho bolo 72 podnetov opodstatnených a 61 neopodstatnených. Pri ostatných sťažnostiach sa oprávnenosť či neoprávnenosť nedala zistiť alebo sa šetrenie zastavilo. Pri činnosti súvisiacej s prešetrovaním a vybavovaním všetkých sťažností inšpektori strávili asi 4 000 hodín.