Na školách rastie násilie, inšpekcii pribudli sťažnosti

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: flickr.com

BRATISLAVA 17. decembra (WEBNOVINY) – Štátna školská inšpekcia v priebehu školského roka 2011/2012 zaznamenala nárast podnetov týkajúcich sa násilia v škole a najmä neochoty riešiť tento problém. Pribúdajú aj sťažnosti týkajúce sa zneužívania moderných informačných technológií.

Vyplýva to zo Súhrnnej správy o stave a úrovni výchovy a vzdelávania v školách a v školských zariadeniach v SR, ktorú inšpekcia predložila ministrovi školstva Dušanovi Čaplovičovi.

Správa konštatuje, že okrem nárastu podaní voči násiliu, v posledných rokoch pribúdajú sťažnosti týkajúce sa zneužívania moderných informačných technológií. Týka sa to internetu a mobilných telefónov, čím dochádza k porušovaniu práv učiteľov i žiakov.

Najviac podaní – 45 percent – zaslali školskej inšpekcii rodičia a deti adresovali desať percent podaní. Viac ako dve tretiny sťažností smerovalo proti riaditeľom škôl a školských zariadení, učiteľov sa týkalo 29 percent podaní.

Učitelia štrajkujú
Foto: SITA/Tomáš Somr

Riaditelia podľa sťažovateľov pochybili pri prijímacom konaní, neobjektívnom hodnotení, zabezpečení komisionálnej skúšky či kvalifikovanosti výučby predmetov, predovšetkým cudzích jazykov. Sťažnosti sa týkali aj údajných chýb v oblasti správneho konania alebo pri vylučovaní žiakov stredných škôl zo štúdia.

Predmetom sťažností na učiteľov bola najmä nevhodná komunikácia s rodičmi, používanie telesných trestov, neobjektívna klasifikácia prospechu, slabá kvalita výchovno-vzdelávacieho procesu či neodučené hodiny. Riaditelia škôl a školských zariadení po prešetrení a zistení opodstatnenosti sťažností prijali asi 300 opatrení, v rámci ktorých nastali pozitívne zmeny vo viacerých problémových oblastiach.

Hovorca ministerstva školstva Michal Kaliňák informoval, že kancelária hlavného školského inšpektora zaevidovala v školskom roku 2011/2012 spolu 418 podaní proti školám a školským zariadeniam. Z nich bolo 277 klasifikovaných ako sťažnosť a inšpektori prešetrili 141 sťažností. Z toho bolo 72 podnetov opodstatnených a 61 neopodstatnených. Pri ostatných sťažnostiach sa oprávnenosť či neoprávnenosť nedala zistiť alebo sa šetrenie zastavilo. Pri činnosti súvisiacej s prešetrovaním a vybavovaním všetkých sťažností inšpektori strávili asi 4 000 hodín.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Michal Kaliňák