Ministerstvo školstva spustilo výzvu na zlepšenie kvality prípravy budúcich učiteľov slovenčiny v národnostných školách

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.
Tento článok pre vás načítala AI.

Ministerstvo školstva výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR spustilo výzvu na zlepšenie kvality prípravy budúcich učiteľov slovenčiny v národnostných školách. Ako informovalo, na výzvu je alokovaných bezmála 470-tisíc eur.

Potreba zlepšiť vzdelávací program

Výzva je súčasťou implementácie plánu obnovy, prostriedky sú určené na pilotovanie nových či inovovanie súčasných vysokoškolských predmetov.

„Tento krok rezortu školstva je reakciou na potrebu zlepšenia vzdelávacích programov, ktoré momentálne nezohľadňujú dostatočne osobitosti vzdelávania žiakov v národnostných školách. Aktuálna príprava pedagógov slovenského jazyka sa totiž zameriava na výučbu tohto jazyka ako materinského, čo nie je efektívne pri vzdelávaní žiakov, ktorí majú iný materinský jazyk, ako je slovenčina,“ ozrejmilo ministerstvo.

Rovnaké príležitosti

O prostriedky môžu žiadať verejné vysoké školy, ktoré pripravujú budúce učiteľstvo pre národnostné základné školy. Do výzvy sa možno zapojiť do 28. júna tohto roka, na jeden projekt môže žiadateľ získať minimálne 100-tisíc eur. Bližšie informácie sú dostupné na stránke MŠVVaM SR.

Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) označil inkluzívne vzdelávanie v tomto kontexte za dôležité pre to, aby sa zabezpečili rovnaké príležitosti na úspech pre žiactvo s rôznym jazykovým a kultúrnym zázemím.

„Vytvorenie inkluzívneho prostredia podporuje nielen študijné výsledky, ale aj sociálnu integráciu a vzájomné porozumenie medzi žiakmi rôznych národnostných skupín,“ vyjadril sa.

Zlepšenie kvality vzdelávania pedagógov

Výzva cieli na zlepšenie kvality vzdelávania pedagógov, ktorí budú vyučovať slovenčinu a slovenskú literatúru na školách s vyučujúcim jazykom národnostnej menšiny, čo by malo umožniť žiactvu z národnostných menšín naplno rozvinúť vzdelávací potenciál.

„Správne nastavenie stratégie prípravy učiteľov si vyžaduje analýzu sociolingvistických, pedagogicko-didaktických a sociálno-psychologických faktorov vyučovania a osvojovania si ďalšieho jazyka, sú to zároveň aj oprávnené aktivity v rámci výzvy. Ďalej vysoké školy môžu vďaka financiám vytvárať nové metodické materiály pre inovované alebo nové vysokoškolské predmety,“ priblížil rezort školstva.

Doplnil, že pre inkluzívne vzdelávanie v národnostných školách je potrebné, aby pedagógovia, ktorí budú deti viesť k osvojovaniu základov slovenského jazyka, chápali osobitnosti výchovy a vzdelávania žiakov z národnostných menšín, čím by sa malo zabezpečiť, že budú vedieť vytvárať podporujúce a stimulujúce prostredie pre vzdelávanie.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Tomáš Drucker
Firmy a inštitúcie Hlas-SDMinisterstvo školstva výskumu vývoja a mládeže SR