Cieľom prezentácie bolo priniesť „burzu nápadov„, reaguje Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR na kritiku Slovenskej komory učiteľov (SKU). Rezort pripomenul, že vládny kabinet sa v programovom vyhlásení zaviazal k tomu, že bude pripravovať riešenia problematiky nízkej atraktivity učiteľského povolania aj chýbajúcich učiteľov, najmä v najviac rozvinutých regiónoch a v prípade niektorých špecializácií.
Ministerstvo tiež zdôraznilo, že ide poväčšine ide o konkrétne riešenia konkrétnych problémov, len v prípadoch, kde chýbali konkrétnejšie dáta na navrhnutie opatrenia bolo navrhnuté vykonanie hlbšej analýzy. Išlo napríklad o kvalitu vzdelávania učiteľov.
Chcú o problémoch diskutovať
„Nechceme navrhovať opatrenia na základe nepodložených tvrdení. Budeme preto vďační za akékoľvek podklady alebo analýzy, ktoré má SKU spracované a ktoré by mohli poskytnúť jasnejší obraz situácie,“ uviedlo ministerstvo v stanovisku pre agentúru SITA. Poznamenalo tiež, že by rado pokračovalo v konštruktívnom dialógu so SKU i ďalšími zainteresovanými.
Ide skôr o burzu nápadov, kritizuje komora návrhy na riešenie nedostatku učiteľov
„Veríme, že spoločným úsilím dokážeme nájsť optimálne riešenia pre slovenské školstvo,“ uvádza rezort školstva.
Aktuálne riešenia z minulosti
MŠVVaŠ SR tvrdí, že rozumie obavám SKU, ktoré sa týkajú opakovane diskutovaných ideí, a rovnako rešpektuje i to, že o poniektorých témach sa diskutuje dlhodobo.
Slovensku môže v ďalších rokoch chýbať až 2-tisíc učiteľov ročne. Analytici vidia riešenie aj v príplatkoch a odmenách
„Avšak veríme, že dobré návrhy a riešenia z minulosti môžu byť stále aktuálne a priniesť pozitívne výsledky. Napríklad má zmysel odporúčať zvýšenie platu učiteľov aj napriek tomu, že v roku 2023 už boli zvyšované dvakrát,“ myslí si rezort školstva. Ministerstvo tiež podotklo, že navrhovaná alternatíva riešenia regionálneho nedostatku učiteľov zo strany SKU v podobe zavedenia platového automatu, tiež patrí medzi návrhy riešení.
Najvyššiu váženosť majú na školách riaditelia, sociálny status učiteľov na Slovensku patrí medzi najnižšie
„Toto riešenie je však navrhnuté z dôvodu celkovo nízkej atraktivity učiteľského povolania. Plošné navyšovanie za účelom vyriešiť regionálny nedostatok v najrozvinutejších regiónoch by vzhľadom k potrebnému navýšeniu v Bratislave bolo v regiónoch s nižšími relatívnymi mzdami drahým a neefektívnym vynaložením prostriedkov,“ vysvetľuje MŠVVaŠ SR.
Pol miliardy eur na platy
Doplnilo, že dorovnanie podielu platov slovenských pedagógov so mzdami vysokoškolsky vzdelaných tak, aby bolo na úrovni priemeru štátov OECD, by si vyžiadalo približne 500 miliónov eur. Rezort ale poznamenal, že ani takéto celoslovenské dorovnanie by v Bratislavskom kraji nemuselo stačiť na dosiahnutie priemeru štátov OECD.
Čo na to NIVaM?
Ku kritike komory sa vyjadril i Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM). Podľa dotazníka spätnej väzby na hodnotenie poskytovaného vzdelávania pedagogickí a odborní zamestnanci škôl vyjadrovali pomerne vysokú spokojnosť.
„Pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci na základe vyjadrení uvádzajú spokojnosť so vzdelávaním, ktoré poskytuje NIVaM. Národnému inštitútu vzdelávania a mládeže nebol zo strany pedagogických a odborných zamestnancov zaslaný podnet na nekvalitu poskytovaného vzdelávania. Rovnako ani sekcia stredných škôl MŠVVaŠ SR neeviduje sťažnosti pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov na kvalitu vzdelávania v profesijnom rozvoji,“ uviedol NIVaM vo vyjadrení.
Apeloval tiež na to, aby sa tí, ktorí nie sú so vzdelávaním spokojní, k nemu vyjadrili prostredníctvom mailu. Podľa NIVaM-u bude takáto spätná väzba využitá na vykonanie kontroly v profesijnom rozvoji.
Pozícia supervízora
NIVaM sa vyjadril i k tvrdeniam SKU o pozícii supervízora, ku ktorej komora uviedla, že „overovanie pozície supervízora, zavedeného v máji 2023 v novele školského zákona, ani nemá zmysel, ministerstvo zaviedlo túto pozíciu v rozpore s medzinárodnými štandardmi supervízie“ a dodala, že na danú pozíciu nie je podmienka vzdelania a hodnotiť pôsobenie supervízorov, ktorí pôsobia v rozpore s medzinárodnými štandardmi by bolo stratou času i prostriedkov.
Plagiátorstvo, bossing či obťažovanie sú etické otázky kódexu, ktorý po prvý raz Slovensko môže mať
„V tejto súvislosti uvádzame, že ide o skreslené a nepravdivé informácie zo strany SKU, pretože pozícia supervízor bola ustanovená už zákonom č. 317/2009 Z. z. v roku 2009, a nie v novele zákona č. 138/2019 Z. z.,“ reaguje NIVaM.
„V novele zákona sa len zmenili „kompetencie“ supervízora, a to pozmeňujúcim návrhom v NR SR. SKU ani v minulosti pri novom zákone č. 138/2019 Z. z. nenamietala túto pozíciu a ani nežiadala žiadne vzdelanie pre supervízora,“ poukazuje inštitút.
Rozdiely medzi RCPU a NIVaM
Na margo vyjadrenia komory, že z eurofondových prostriedkov sú súbežne hradené ako pôsobenie Regionálnych centier podpory učiteľov (RCPU), tak i NIVaM-u za veľmi podobné činnosti, inštitút uviedol, že činnosti RCPU a NIVaM-u sú jednoznačne oddelené.
„Podpora pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov je iba jednou z troch hlavných úloh RCPU. Aj v samotnej oblasti podpory pedagogických a odborných zamestnancov ide v RCPU o iný typ podpory ako poskytuje NIVaM. RCPU neposkytuje inovačné, funkčné, špecializačné, kvalifikačné alebo predatestačné vzdelávanie – to poskytuje len NIVaM. NIVaM neposkytuje mentoringovú podporu učiteľom a neorganizuje workshopy priamo v školách. Pedagogickí lídri z RCPU nie sú učiteľmi profesijného rozvoja, vo veľkej väčšine ide o praktizujúcich pedagógov. Takisto regionálna štruktúra je v RCPU jemnejšia,“ vymenúva NIVaM rozdiely. Podpora je podľa neho vzájomne komplementárna.
Slováci môžu získať štipendiá na štúdium a výskum v 21 krajinách. Termíny na podávanie žiadostí sa líšia
SKU kritizovala návrhy na riešenie nedostatku učiteľov, ktoré pred časom predstavilo ministerstvo školstva. SKU tvrdí, že prezentované riešenia nie sú jasne podložené a prepracované, podľa nich ide skôr o „burzu nápadov“, o ktorých sa v školstve diskutuje už desaťročia. Učitelia tiež poznamenali, že komora dlhodobo poukazuje na nízku kvalitu vzdelávania pedagógov a svoje návrhy predostreli začiatkom leta i súčasnému ministrovi školstva Danielovi Bútorovi.
„Netušíme o žiadnom kroku ministra smerom k náprave stavu, ľudia na ministerstve, zodpovední za túto oblasť, viac ako rok neodpovedajú na naše maily a požiadavky,“ tvrdila SKU. Doplnila, že rezort školstva už dávnejšie vyzývali na zavedenie platového automatu.