Minister školstva Ján Horecký vyvrátil, že by asistenti učiteľov na školách mali nejasnú budúcnosť, či to, že inklúzia na školách je ohrozená. Reagoval na viaceré tvrdenia, ktoré sa v poslednom čase objavili v médiách.
Horecký vysvetlil, že v súčasnosti sú asistenti financovaní z troch zdrojov, a to zo štátneho rozpočtu, z Európskych štrukturálnych fondov a od začiatku decembra 2022 aj z Plánu obnovy a odolnosti.
Žiadostí o asistentov pribúda
V aktuálnom školskom roku je na asistentov z rozpočtu vyčlenených viac ako 43 miliónov eur pre viac ako 3 200 asistentov. Ďalších 2 914 asistentov je financovaných zo štrukturálnych fondov v rámci projektu Pomáhajúce profesie v edukácii žiakov I a II., a to sumou viac ako 48 miliónov eur. Prostriedky z plánu obnovy by mali pomôcť zafinancovať ďalších 616 asistentov s alokáciou 7,6 milióna eur.
Na školách bude v novom školskom roku pôsobiť viac než 6 700 asistentov učiteľa, ministerstvo na tento účel vyčlenilo 91 miliónov eur (video)
Žiadostí o pridelenie asistenta pribúda, preto je potrebné asistentov prideľovať efektívne a udržateľne. V tlačovej správe o tom informoval rezort školstva.
Inklúzia na školách
Ohrozená podľa Horeckého nie je ani inklúzia na školách. Ostatná novela zákona, do ktorej patrí i tzv. katalóg podporných opatrení, si kladie za cieľ inkluzívnu podporu všetkých žiakov. Opatrenia sú založené na posúdení, akú mieru podpory dieťa či žiak potrebujú, aby sa mohol rozvíjať ich vzdelávací potenciál. Katalóg je určený všetkým školským zariadeniam, od materských škôl až po stredné školy a od špeciálnych škôl až po špeciálne výchovné zariadenia.
Šéf rezortu školstva tiež vysvetlil tvrdenie, že „rozpočet na školstvo bude rovnaký ako tento rok“. V roku 2023 by malo dôjsť k historicky najvyššiemu navýšeniu platov pedagogických i odborných zamestnancov.
Gröhling chce asistentov učiteľov aj do materských a stredných škôl, financovať by ich mal štát (video)
„Na rozvoj škôl je v najbližšom programovom období európskych štrukturálnych fondov alokovaných 813 miliónov eur, ďalšie stovky miliónov eur sú alokované v Pláne obnovy a odolnosti. Štátny rozpočet, prirodzene, nemá také vysoké zdroje pre rozvoj desiatky rokov zanedbávaného školstva, ako sa podarilo dohodnúť v rámci eurofondov a Plánu obnovy a odolnosti,“ vysvetlil minister.
Mešká ministerstvo s reformami?
Horecký vyvracia aj tvrdenia, že rezort mešká s reformami a platby z Plánu obnovy a odolnosti sú v ohrození.
„Už v máji tohto roku bolo od NIKA ministerstvu písomne doručené oznámenie o zvýšenom dohľade kvôli meškaniu termínov v rámci plnenia úloh POO. Politické nezhody medzi stranou SaS a zvyškom koalície situácii počas leta nepomohli. Od môjho nástupu do funkcie ministra 4. októbra sme museli intenzívne nadviazať na prerušenú prácu, dobiehať sklz a posúvať reformy ďalej. Samozrejme, robíme všetko pre to, aby sme reformy dotiahli nielen načas, ale najmä, aby boli úspešné a prínosné pre školstvo a našu krajinu,“ uviedol.
Minister nesúhlasí s tvrdeniami médií
Minister tiež vyvrátil tvrdenia o tom, že by školy nedostali prostriedky na deti z Ukrajiny či na energie. Na ukrajinských žiakov posielajú prostriedky každé dva mesiace, a to aj napriek tomu, že dosiať nedostali tzv. európsky normatív od Európskej komisie.
Matovič nedal peniaze školstvu a aj preto sme odišli z vlády, tvrdí Gröhling a upozorňuje na zdroje pre asistentov
Školy by už mali mať prostriedky za september a október, a v najbližšom čase by tiež mali byť zverejnené informácie o tranži za november a december. Na výdavky súvisiace s energetickou krízou, i riešenie havarijných situácií s cieľom zlepšiť energetické hospodárstvo, rezort vnútra poskytol školám počas uplynulých mesiacov celkovo 45 miliónov eur.