Návrhy na zmenu siete základných škôl sú v súčasnosti predmetom diskusií. Predmetné návrhy nadväzujú na analytickú časť vypracovanej revízie výdavkov, ktorú pred niekoľkými mesiacmi predstavil minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD). Pre agentúru SITA to uviedol odbor komunikácie a marketingu Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR.
Predbežná správa o efektívnosti výdavkov na regionálne školstvo odhalila viacero problémov v jeho financovaní. Cieľom správy bolo objektívne zhodnotiť a pravdivo pomenovať realitu financovania školstva na Slovensku. Medzi jej hlavnými zisteniami je najmä nedostatočné financovanie regionálneho školstva, zanedbaná školská infraštruktúra, ale aj vysoký počet malých základných škôl.
Veľa malých základných škôl
„Výdavky na vzdelávanie na Slovensku patria medzi najnižšie v EÚ, čo môže byť jedným z dôvodov podpriemerných výsledkov slovenských žiakov v medzinárodných testovaniach,“ vyplýva zo správy. Zistenia poukazujú aj na problémy s normatívnym financovaním, systém financovania je štandardný, no môže byť miestami nespravodlivý a komplikovaný, pričom množstvo zavedených parametrov môže spôsobovať, že niektoré školy sú zvýhodňované na úkor iných.
Správa ukázala, že problematický je aj vysoký počet malých základných škôl. Systém sa tým predražuje a zhoršuje to i výsledky žiakov. Ďalším problémom je nízka efektivita odborného vzdelávania, odborné školy na Slovensku sa podľa správy ťažko prispôsobujú potrebám trhu práce. Duálne vzdelávanie síce vykazuje lepšie výsledky, zároveň ale má vyššie náklady ako v zahraničí.
Stres, tlak na výkon a nedostatok podpory. Prečo sa deti netešia do školy?
Správa tiež konštatuje nedostatočnú podporu znevýhodneného žiactva, poukazuje aj na zanedbanú školskú infraštruktúru, kde investičný dlh narástol pre dlhodobo nízke kapitálové výdavky. Potrebné je lepšie investičné plánovanie a situácii by mohli pomôcť aj výraznejšie investície zo zdrojov EÚ.
V súčasnosti samosprávne kraje schvaľujú projekty optimalizácie stredných škôl. Rezort školstva tieto procesy plne podporuje, avizoval, že je pripravený poskytnúť metodickú pomoc, ako aj investície do modernizácie. Zdôraznil, že slovenské stredné školstvo potrebuje zásadnú modernizáciu, optimalizáciu siete škôl považuje za kľúčový krok, ktorý by mal zvýšiť kvalitu výučby, zlepšiť riadenie škôl, a tiež umožniť efektívnejšie využívať verejné financie.
„Dnes máme predimenzované kapacity, veľký počet neefektívne fungujúcich škôl a odbory, o ktoré nie je záujem. Vieme, že až 34 percent ponúkaných odborov je dlhodobo neobsadených, pričom mnohé školy sa snažia udržať svoje fungovanie na úkor kvality vzdelávania,“ vyjadril sa minister školstva.
Podstatou nie je rušenie škôl
Ministerstvo opakovane zdôraznilo, že podstatou optimalizácie nie je rušenie škôl, ale skvalitnenie vzdelávania a jeho prispôsobenie požiadavkám 21. storočia. Cieľom je vytvoriť moderné školy, ktoré budú mať kvalitný manažment a budú silnými partnermi pre zamestnávateľov aj vysoké školstvo.
„Ministerstvo určilo rámec optimalizácie, ale konkrétne plány vypracúvajú samotné samosprávne kraje, ktoré najlepšie poznajú regionálne špecifiká,“ akcentoval rezort školstva.
Mesto Košice a Filozofická fakulta UPJŠ pripravujú prieskum duševnej pohody žiakov a učiteľov základných škôl
Ako ministerstvo uviedlo pre agentúru SITA, optimalizácia siete stredných škôl je nevyhnutnou reakciou na aktuálne výzvy. Vysoké školy však fungujú na odlišných princípoch – majú autonómne postavenie a ich sieť sa prirodzene prispôsobuje záujmu študentov a požiadavkám trhu práce a spoločnosti.
Ministerstvo sa sústreďuje na zvyšovanie kvality vysokoškolského vzdelávania a v súčasnosti neplánuje centralizovanú optimalizáciu siete vysokých škôl, dodalo MŠVVaM SR na margo toho, či pripravuje obdobné zmeny aj v prípade vysokých škôl.