Pri prijímacích skúškach na stredné školy bola v minulom školskom roku overovaná čitateľská gramotnosť uchádzačov sotva v desatine úloh. Vypláva to zo zistení Štátnej školskej inšpekcie (ŠŠI), ktoré v školskom roku 2023/2024 sledovala prijímacie konanie na 22 stredných školách, pričom išlo o desať gymnázií.
Išlo o štvorročné gymnáziá, polovica z nich poskytovala aj vzdelávanie v osemročnom vzdelávacom programe. V ostatných 12 prípadoch išlo o stredné odborné školy poskytujúce štvorročné štúdium v 25 študijných odboroch, pričom v dvoch z nich aj v systéme duálneho vzdelávania. Cieľom školských inšpektorov bolo overiť dodržiavanie zákonom stanovených podmienok.
Školskí inšpektori opäť narazili na problémy
„Počet prihlásených uchádzačov prekročil počet prijatých takmer dvojnásobne, preto je veľmi dôležité, aby boli skúšky dôsledne a korektne pripravené. Dodržanie zákona sa považuje za samozrejmosť, avšak tu sme opäť narazili na problémy,“ približuje hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.
Žiaci na Slovensku vymeškávajú čoraz viac hodín. Školská inšpekcia žiada systémové zmeny
ŠŠI skúmala napríklad dodržiavanie vzdelávacích štandardov z profilových predmetov. „Najviac úloh nezodpovedalo vzdelávacím štandardom z vyučovacieho predmetu slovenský jazyk a literatúra v SOŠ, kde sme zaznamenali zhoršenie oproti minulému školskému roku,“ informuje školská inšpekcia, no dodáva, že na gymnáziách sa zlepšil pomer testových položiek v nesúlade so vzdelávacím štandardom.
Nesprávne zadanie úloh
Ako uviedla Štofková Dianovská, medzi najčastejšie problémy patrilo nesprávne zadanie úloh, ale aj nekorektné pojmy či rôzne alternatívy uvedené v kľúči správnych odpovedí. Zriedkavo sa našla aj nesprávna oprava testov. Overovanie čitateľských zručností uchádzačov o štúdium na štvorročných gymnáziách a SOŠ len v necelej desatine úloh považuje hlavná školská inšpektorka za alarmujúce.
„Čítanie s porozumením je pritom základným predpokladom zvládnutia aj ostatných vyučovacích predmetov, a teda celého štúdia. Po posledných zverejnených výsledkoch OECD o zručnostiach dospelých na Slovensku očakávam, že stredné školy začnú venovať výraznú pozornosť práve overovaniu čitateľskej gramotnosti už pri prijímacích skúškach. A pretože aj na Slovensku platí, čo sa testuje, to sa v školách učí, bude sa venovať väčšia pozornosť čítaniu s porozumením, iba ak bude overované na prijímacích skúškach na stredné a vysoké školy,“ vraví Štofková Dianovská. Podotkla, že v porovnaní s predošlými rokmi v tejto oblasti badať zhoršenie.
Nedostatky v zabezpečení a organizácii prijímacieho konania
Školskí inšpektori našli i určité nedostatky v zabezpečení a organizácii prijímacieho konania, a to nedodržaním niektorých ustanovení školského zákona. Ako vysvetlila Štofková Dianovská, týkalo sa to napríklad stanovovania termínov, rozsahu a obsahu skúšok, ale aj zverejňovania podmienok prijatia či nejednotných kritérií.
Na ministerstve školstva pôsobí pracovná skupina, ktorá sa venuje návrhu na zmeny v maturitných skúškach
„Našli sa nekompletné prihlášky žiakov so zdravotným znevýhodnením, neboli dodržané termíny na odoslanie rozhodnutí o prijatí či neprijatí uchádzača,“ doplnila.
Nerovnomerné zastúpenie všetkých rovín jazyka
Určité nedostatky objavila ŠŠI aj pri nerovnomernom zastúpení všetkých rovín jazyka podľa vzdelávacích štandardov, niekde zas boli nekorektne použité jazykovedné alebo literárnovedné pojmy. Školskí inšpektori natrafili aj na rôzne alternatívy uvedené v kľúči správnych odpovedí, či nepomer v počte, prípadne aj náročnosti testových položiek k času na jeho vypracovanie.
„Odporúčania inšpekcie sú jednoznačné – viac sa orientovať na čítanie s porozumením, overovanie vyšších myšlienkových procesov ako napríklad hľadanie riešení či vyvodzovanie záverov a tiež dodržiavanie zákonných náležitostí prijímacieho procesu. Prijímacie skúšky sú dôležitým míľnikom v živote mladých ľudí, a preto si zaslúžia oveľa väčšiu pozornosť zo strany stredných škôl,“ uzatvára hlavná školská inšpektorka.