Agresívni žiaci pochádzajú najmä z neúplných rodín

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
V prípade stredoškolákov sa frekvencia agresívneho správania mení v závislosti od školy. Foto: ilustračné, Thinkstock

BRATISLAVA 29. marca (WebNoviny.sk) – Agresívni žiaci pochádzajú najmä z neúplných rodín, sú to najmä mladší chlapci. Vyplýva to z výskumu „Úplná a neúplná rodina vo vzťahu k asociálnemu správaniu a agresii u študentov stredných škôl“, ktorý realizovali autori Alojz Nociar, Jana Hamade a Ján Luha.

Informovala o tom hovorkyňa Paneurópskej vysokej školy Zuzana Ihnátová po tom, ako tému prezentovali v rámci druhého ročníka medzinárodnej konferencie SPAY – Social Pathology Among Youth.

Problémoví sú najmä 15 až 16-roční žiaci základnej školy

„Spolu so stále častejším výskytom šikanovania začal byť čoraz citeľnejší aj problém asociálneho správania v škole aj mimo jej prostredia,“ povedal Nociar s tým, že oveľa viac agresorov je medzi chlapcami, než dievčatami.

Z výskumov podľa neho vyplýva pomerne častý výskyt fyzického a verbálneho útočenia na učiteľov. Od roku 2003 asociálne a agresívne správanie u chlapcov podľa Nociara konštantne narastalo. „Na základnej škole bola agresivita oveľa väčšia, typ školy je rozlišujúci činiteľ,“ dodal Nociar.

Problémoví sú najmä 15 až 16-roční žiaci základnej školy, ktorí napriek veku ešte nie sú žiakmi strednej školy. V prípade stredoškolákov sa frekvencia agresívneho správania mení v závislosti od školy.

Najviac agresorov je na učňovkách

Výskum potvrdil gymnázium ako školu s najmenším výskytom agresivity. „Asociálne alebo agresívne správanie sa líšilo aj podľa typu školy v poradí od gymnázia k učňovke,“ povedal Nociar s tým, že najviac agresorov bolo práve na učňovke a agresívni žiaci boli aj na priemyslovkách. To isté platilo aj v prípade vymedzenia vzorky iba na dievčatá.

Agresori môžu mať spoločný menovateľ v rodinných záležitostiach. „Úplnosť rodiny sa ukázala značnou premennou. Asociálne správanie a agresia bolo prítomné najviac v neúplných a pozmenených rodinách,“ povedal Nociar, podľa ktorého žiaci z úplných rodín mali vo všetkých položkách priaznivejšie výsledky.

Počet úplných rodín od roku 1995 (83,1 percent) postupne klesal, pričom v roku 2015 ich bolo už len 71,6 percent.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať