Výstavba obchvatu Bratislavy D4R7 je jeden z kľúčových faktorov pre rozvoj bývania v rámci západného Slovenska. Tvrdí to risk manažér a odhadca cien nehnuteľností z realitnej spoločnosti Lexxus Peter Ondrovič. Ako však dodáva, vybudovanie obchvatu rieši len jeden z mnohých problémov.
Jednoduchší prístup z a do hlavného mesta podľa neho dynamizuje realitný trh, ale zároveň vytvára tlak a predpoklad vyššej záťaže na ostatné súčasti spojené s bývaním, teda hlavne na inžinierske siete a ich kapacity.
Astronické zdražovanie
Prudký rozmach a rozvoj bývania v satelitoch Bratislavy pritom podľa Ondroviča spôsobil enormný, až priam živelne nekontrolovaný systém zahusťovania výstavby, obzvlášť južne od hlavného mesta.
„V praxi to viedlo k výrazne vysokému nárastu cien pozemkov. V niektorých lokalitách stúpla cena pozemkov za 2,5 roka aj o viac ako 70 až 100 percent. Mnohé staršie nehnuteľnosti, v minulosti nepredateľné, sú dnes predávané za astronomické ceny, ktoré neodzrkadľujú kvalitu nehnuteľnosti,“ vysvetľuje Ondrovič.
V Bratislave dominuje trh nájmov, zvyšok Slovenska má prevažne nehnuteľnosti na predaj
Ako dodal, ak tempo rozvoja realitného trhu periférií a zároveň zahusťovanie jednotlivých mestských časti zostane na rovnakej alebo podobnej úrovni, dostavba D4R7 bude mať pozitívny vplyv len z krátkodobého hľadiska.
V satelitoch chýba potrebná infraštruktúra
Podľa analytika Realitnej únie SR Vladimíra Kubrického, dostavba D4R7 zlepšuje dopravnú dostupnosť hlavného mesta z juhovýchodu a zvyšuje záujem o kúpu nehnuteľnosti v priľahlých obciach z tohto smeru okolia Bratislavy.
„Výsledkom je, že juhovýchod už prestáva byť lacnejší ako iné okolité smery blízko slovenskej metropoly,“ konštatuje Kubrický.
Na základe údajov realitnej spoločnosti Lexxus, nehnuteľnosti za hranicami hlavného mesta sú najviac vyhľadávané kupujúcimi vo veku 35 až 45 rokov.
Ceny prenájmov na Slovensku rástli, pomohol priaznivý vývoj ekonomiky či návrat študentov do škôl
„Druhú najpočetnejšiu skupinu tvoria kupujúci v zrelšom veku, okolo 55 rokov, ktorí si pripravujú priestor bývania na odpočinok v postproduktívnom veku,“ dodáva Peter Ondrovič s tým, že nezanedbateľnú skupinu tvorí aj veková skupina 25-30 rokov.
V satelitoch Bratislavy však podľa neho častokrát chýbajú rozsiahlejšie prvky infraštruktúry. „Samozrejme, v periférnych lokalitách, kde prebieha rozsiahlejšia výstavba a kde je predpoklad budúceho rozširovania vzhľadom na investorské aktivity developerov, sa investuje aj do vybudovania infraštruktúry, občianskej vybavenosti, zelene, komunikácií, obchodov a iných dôležitých prvkov,“ uzatvára Ondrovič.