Je veľmi pravdepodobné, že globálny výpadok polovodičov postupne postihne všetky oblasti aj výrobcov, ktorí ich používajú. Takto reagoval na otázku, či nedostatok komponentov napokon ovplyvní výrobu všetkých štyroch automobiliek na Slovensku generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula.
Aktuálne pritom v obmedzenom režime funguje bratislavský Volkswagen. Dočasne odstavil výrobu SUV modelov. Trnavský Stellantis stál v nedeľu a linky sa nerozbehli ani počas dnešnej rannej a popoludňajšej zmeny. Nitriansky Jaguar Land Rover a ani žilinská Kia však zatiaľ výrobu neobmedzujú.
Kontrakty sa riešia dlhodobo
Súčasný stav produkcie závisí od nákupu, výberu dodávateľov a logistiky. Kontrakty sa podľa Pribulu riešia dlhodobo. „Nedá sa hovoriť o šikovnosti, ale možno o šťastnej ruke pri výbere dodávateľa,“ reagoval na otázku, prečo niektoré fabriku museli pristúpiť k obmedzeniam skôr ako iné. Zároveň ale dodal, že reťazec je komplikovanejší.
Trnavská automobilka Stellantis opäť nevyrába, obnoviť by mohli až pondelkovú nočnú zmenu
„Ak hovoríme, že je nedostatok čipov, tak ten priamo nepociťujú automobilky, ale ich dodávatelia, ktorí dodávajú automobilkám hotové komponenty, diely, zariadenia, moduly, ktoré obsahujú elektronické súčiastky,“ objasnil zástupca zväzu. Ide o dodávateľov 1. rádu (Tier 1).
Majú problém vyrobiť komponenty
Títo dodávatelia majú v súčasnej situácii problém vyrobiť potrebné komponenty, nakoľko dodávateľ základnej súčiastky, teda výrobca polovodičovej súčiastky, im nedodal to, čo mal. Takýto dodávateľ je pritom z pohľadu automobilky dodávateľ 2. rádu (Tier 2) a jeho výber spravidla neriadi samotná automobilka, ale je v kompetencii dodávateľa 1. rádu.
Zisk automobilky BMW v prvom kvartáli stúpol, pomohol mu takmer dvojnásobný rast predaja v Číne
„V každom prípade má každý výrobca svoju stratégiu ako postupovať v krízových situáciách, ktoré výroby a modely sú prioritné, ktoré regióny sú kľúčové a podobne. Z toho vyplývajú aj prerozdeľovania dodávok komponentov,“ zhodnotil Pribula.
Revitalizácia môže trvať aj roky
Názory na to, koľko bude súčasná kritická situácia trvať, sa rôznia. „Rôzni analytici uvádzajú čas potrebný na revitalizáciu od mesiacov až po roky. Je si treba uvedomiť, že došlo k skokovej zmene zníženia produkcie o 25 a 30 % v celosvetovom meradle,“ skonštatoval generálny sekretár.
Na opätovný nárast produkcie na pôvodnú úroveň podľa neho nebude stačiť navyšovať kapacitu existujúcich výrob formou zvyšovania efektivity a hľadania rezerv, ale zainvestovať do nových kapacít.