Slovenský automobilový sektor sa postupne dostane pod očakávaný tlak. Audi zo skupiny Volkswagen zvažuje expanziu v Severnej Amerike. To môže podľa analytika Slovenskej sporiteľne Mariána Kočiša predstavovať výzvu aj pre slovenský Volkswagen.
Ide podľa jeho slov o dôsledok protekcionistickej politiky amerického prezidenta Donalda Trumpa, ktorý hrozí, že začiatkom apríla zavedie nové clá na autá dovážané do USA, pravdepodobne sadzbou 25 %.
Rozšírenie produkčných kapacít
Spoločnosť Audi zatiaľ spomína model Q5. Ak sa presunie do USA aj viac produkcie väčších SUV, ako sú napríklad Audi Q7 a Q8, môže to podľa analytika oslabiť dopyt po modeloch vyrábaných v Bratislave. Tento scenár je obzvlášť citlivý vzhľadom na to, že približne 25 % produkcie našej automobilky smeruje na trhy v Severnej Amerike.
Zasiahnu Trumpove obchodné clá automobilový priemysel? Ministerka Saková rokovala so všetkými slovenskými automobilkami
Produkčné kapacity slovenského závodu Volkswagen sú podľa výročnej správy za rok 2023 naplnené do roku 2029, následne môže produkcia začať zaostávať za kapacitami.
Od roku 2027 však koncern Volkswagen rozšíri svoje kapacity na Slovensku vďaka novému závodu na výrobu karosérii Porsche v Hornej Strede, pričom netreba podľa Kočiša zabúdať ani na ich vývojové centrum liniek pre automobilové karosérie. To podľa neho vytvára podhubie pre rozvíjanie znalostnej ekonomiky a pracovné príležitosti pre stovky inžinierov.
Výroba elektromobilov
Okrem toho sú tu samozrejme výzvy zo strany čínskej konkurencie na poli elektrických áut. Po trnavskom Stellantise v tomto roku možno očakávať spustenie výroby elektrických áut aj v žilinskom závode KIA.
V rýchlo meniacom sa svete sú to pre závod pri Žiline podľa Kočiša dobré správy, pretože naznačujú, že si efektívne dokáže zabezpečiť vyťažiteľnosť svojich liniek aj na nasledujúce roky, čo prirodzene podporuje zamestnanosť a investície v danom regióne.
Volkswagen Slovakia otvoril nové logistické centrum pre elektrické vozidlo Porsche Cayenne
„Pochopiteľne väčšia expozícia na eletromobilitu bude pod tlak dostávať subdodávateľov, ktorý sa špecializujú najmä na súčiastky v spaľovacích motoroch, keďže však je proces prechodu výroby postupný, mala by byť aj táto výzva zvládnuteľná,“ uvádza analytik.
Automobilový priemysel je kľúčový
Automobilový priemysel patrí podľa neho medzi kľúčové, resp. je našim najdôležitejším odvetvím. Vo svete kde sa tradičné automobilky skrz čínskej konkurencie v podobe elektrických áut dostávajú pod čoraz väčší tlak, je rozširovanie kapacít na poli výroby elektromobilov pre Slovensko podľa Kočiša dobrá správa.
Americké automobilky v neistote. Trumpove clá môžu zasiahnuť priemysel, varujú experti
Daný krok by mohol výrazne zmierňovať dopady prenikajúcej čínskej konkurencie na európske trhy a posilniť slovenský, a teda aj európsky potenciál v tejto oblasti. Slovensko je z pohľadu konkurenčného boja podľa Kočiša jednou z najexponovanejších krajín. Spolu s rozširovaním kapacít pri výrobe elektromobilov však netreba podľa neho zabúdať na to, že sa predpokladá, že do roku 2030 bude 50 % hodnoty elektrického auta tvoriť jeho software, preto je dôležité rozvíjať kapacity aj v tejto oblasti. Pre budúci vývoj a dobrú diverzifikáciu priemyslu je teda podpora znalostnej ekonomiky kľúčová.
„Ďalším determinujúcim rozmerom je dostatok stabilnej energetickej kapacity v čom nám našej jadrové elektrárne poskytujú istú výhodu,“ uzatvára Kočiš.