- aktualizované 25. septembra, 16:50
Európska únia smeruje k schváleniu novej emisnej normy Euro 7. Ako informuje Ministerstvo dopravy SR, zobrala pritom do úvahy pripomienky Slovenska a siedmich ďalších štátov, ktoré upozorňovali na nerealistické termíny uvedené v nariadení. Limity pre osobné aj nákladné autá nakoniec nie sú také prísne, ako v pôvodnom návrhu spred roka.
O finálnej podobe emisnej normy Euro 7 sa stále rokuje, Slovensko ju označilo za ambicióznu až nereálnu
„Snažili sme sa vyjednať, aby automobilový priemysel v čase, keď sa pripravuje na prechod k elektromobilite alebo k vodíku nemusel vynakladať ďalšie veľké investície na úpravu súčasných spaľovacích motorov, ktoré by mali pri ľahkých úžitkových vozidlách v roku 2035 skončiť,“ uviedol minister dopravy Pavol Lančarič. Ak by podľa neho automobilky museli vynaložiť veľké investície do novej prísnej emisnej normy, navyše len na krátky čas, viedlo by to k výraznému zvýšeniu cien pre konečných spotrebiteľov.
Do kedy je možná registrácia?
Hlavnou požiadavkou Slovenska bolo realistické nastavenie termínov, kedy sa má ukončiť registrácia vozidiel, ktoré nespĺňajú podmienky normy Euro 7. Tie sú pre výrobcov veľmi dôležité. Spoločne sa podarilo presadiť, aby sa ľahké úžitkové vozidlá mohli registrovať 42 mesiacov a ťažké úžitkové vozidlá 60 mesiacov od začiatku uplatňovania nariadenia, ak nebudú plniť normu Euro 7.
Proces schvaľovania je v polovici
Ďalšou zásadnou zmenou je, že skúšobné podmienky a emisné limity pre ľahké úžitkové vozidlá sa upravili tak, aby vychádzali zo súčasnej normy Euro 6e. Vďaka tomu nebudú musieť automobilky ukončiť výrobu vozidiel v tomto segmente a tiež sa predíde ich výraznému zdraženiu. Dnešné hlasovanie ešte neznamená definitívne schválenie normy Euro 7, legislatívny proces je približne v polovici. Už o pár týždňov sa o norme bude rokovať v Európskom parlamente.
„Zelené šrotovné“ by mohlo poškodiť ekonomiku, Dovhunovo ministerstvo však nad zvýhodnením pri recyklácii vážne uvažuje
„Samozrejme, privítali by sme, aby poslanci zaujali podobný postoj ako Rada pre konkurencieschopnosť. Po prijatí pozície Európskeho parlamentu sa začnú trialógy a vyjednávanie medzi jednotlivými inštitúciami. Boli by sme radi, ak by sa k dohode dospelo ešte počas španielskeho predsedníctva. Španielsko pristúpilo k rokovaniam veľmi racionálne, čo musím oceniť,“ uzavrel Lančarič.
Čo si o tom myslí ZAP?
Zväz automobilového priemyslu SR vníma tento vývoj veľmi pozitívne. „Podľa dnes schváleného znenia nie sú nutné mimoriadne veľké investície do technológií spaľovacích motorov, európsky automobilový priemysel bude pokračovať a koncentrovať svoju energiu do skutočnej dekarbonizácie, a to rozšírenia ponuky elektrických vozidiel,“ povedal pre agentúru SITA generálny sekretár zväzu Viktor Marušák.
Zabránili návratu k spaľovacím motorom
Ako zdôraznil, ambiciózny a v niektorých prípadoch technicky nerealistický tlak na úpravu spaľovacích motorov v pôvodnom návrhu emisnej normy doslova pár rokov pred tým, ako tento koncept únia opustí, by presmeroval finančné zdroje naspäť na spaľovacie motory.
„Oslabili by sme vývoj a výskum bezemisných technológií v Európe a uprostred aktuálneho súperenia s čínskymi výrobcami znížili našu globálnu konkurencieschopnosť,“ skonštatoval Marušák s tým, že tomuto scenáru sa dnes prijatím kompromisného návrhu zabránilo.