Výrobcovia nákladných vozidiel a autobusov v Európskej únii budú musieť splniť celosvetovo najambicióznejšie ciele znižovania emisií CO2. Rozhodol o tom Európsky parlament.
Nižšie emisie
Do roku 2030 totiž musia byť emisie CO2 nových vozidiel aspoň o 45 % nižšie ako v rokoch 2019 až 2020. Na splnenie týchto cieľov bude pritom podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) potrebná úplná a systematická transformácia celého ekosystému ťažkej dopravy.
„Pre výrobcov nákladných vozidiel a autobusov nie je otázkou či, ale ako rýchlo dokážu dekarbonizovať. Postupne prinesú také vozidlá a technológie, vďaka ktorým bude európska cestná doprava do roku 2040 zbavená fosílnych palív,“ uviedla generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vries.
Ako však zdôraznila, ak nepríde k zmene vonkajších podmienok, nielenže to spomalí ekologický prechod celého sektora, ale zároveň aj ohrozí jeho globálnu konkurencieschopnosť.
Európa potrebuje primeranú normu Euro 7, automobilový priemysel do predošlých nalial obrovské peniaze
Výrobcovia už dnes investujú miliardy eur do technológií s nulovými emisiami pre vozidlá s elektrickým a vodíkovým pohonom.
Chýbajúca infraštruktúra
Hlavnými prekážkami prechodu sú však takmer chýbajúca infraštruktúra nabíjania a dopĺňania a taktiež nedostatok účinných systémov stanovovania cien uhlíka a podporných opatrení na nahradenie konvenčných modelov alternatívami s nulovými emisiami.
Obchod s hybridnými a elektrickými automobilmi zaznamenal v posledných rokoch nárast
„Výrobcovia robia maximum pre dekarbonizáciu, ale spoliehajú sa na podmienky, ktoré sú do značnej miery mimo ich kontroly. Tvorcovia politiky to musia uznať v nariadení o emisiách CO2 a zabezpečiť stimulačný politický rámec, ktorý urýchli ekologický prechod cestnej dopravy,“ poukázala Sigrid de Vries.
ACEA podľa nej žiada každoročné monitorovanie podmienok prechodu na technológie s nulovými emisiami na úrovni členských štátov.