Ak slovenský automobilový priemysel nezmení svoje portfólio, prechod k bezemisným pohonom spôsobí mnohým spoločnostiam výrazné problémy.
Na nedávnej konferencii Newmatec, ktorá je zameraná na automobilový priemysel, to uviedol prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek.
Transformácia priemyslu
Zároveň však zdôraznil, že on sám by prechod na uhlíkovo neutrálnu Európu vnímal nie ako ohrozenie, ale ako šancu.
„Automobilový priemysel sa nachádza v bezprecedentnej situácii. Doznievajúca pandemická kríza a vojenský konflikt na Ukrajine zásadným spôsobom zmenili fungovanie výrobných a logistických procesov,“ uviedol Matušek.
Vojna na Ukrajine môže ešte viac prehĺbiť čipovú krízu, hrozí prerušenie dodávateľských väzieb
Toto všetko sa podľa neho deje v čase najvýznamnejšej transformácie automobilového priemyslu za 135 rokov jeho existencie.
„Európa sa prihlásila k vybudovaniu uhlíkovo neutrálnej spoločnosti do roku 2050, čo bude mať zásadný dopad na celý socioekonomický systém,“ dodal. Zväz pritom konštatuje, že iná cesta ako elektromobilita pre Európu do roku 2035 nie je.
Návrat k technologickej neutralite
Ako však zdôraznila generálna tajomníčka Európskej asociácie automobilových dodávateľov Sigrid de Vries, ciele Fit for 55 sú dosiahnuteľné, ale automobilový priemysel v Európe sa potrebuje vrátiť k myšlienke technologickej neutrality.
Tak komplexnú záležitosť, akou je mobilita, podľa nej nie je možné zredukovať na príliš zjednodušené riešenia a hrozí, že jednu závislosť vymeníme za inú.
Príchod automobilky Volvo na Slovensko je podľa analytika výbornou správou, dôvody sú dva (video)
Automobilový priemysel je ťahúňom nášho hospodárstva, generuje 12 percent hrubej produkcie Slovenska, svojimi aktivitami ovplyvňuje priamo aj nepriamo viac ako 245-tisíc pracovných miest a 42,9 percentami sa podiela na celkovom exporte nášho priemyslu.