Zisk maloobchodných reťazcov na Slovensku sa v roku 2024 prepadol o tretinu, pričom Tesco zaznamenalo najhorší čistý zisk od masívnej straty v roku 2014. Napriek tomu Terno po prvýkrát vytvorilo prevádzkový plus a nemecké reťazce Lidl a Kaufland vedú v zamestnanosti aj tvorbe zisku. Vyplýva to z analýzy, ktorú pripravil hlavný analytik portálu FinStatPavol Suďa.
Nárast priemernej mzdy v sektore
Ako uviedol podnetom boli zverejnené informácie, že v rámci aktuálneho konsolidačného balíčka sa uvažuje aj o dodatočnom zdanení obchodných reťazcov. FinStat sa zameral na roky 2017 az 2024, pričom analyzoval 20 najväčších maloobchodných sietí, a to vrátane košického Labaša, ktorý spravuje franšízu Fresh. Analýza zahrnula aj nákupné aliancie Môj obchod a CBA.
Celkové tržby dvadsiatich analyzovaných maloobchodných reťazcov vzrástli vlani o 3,8 % na 9,5 miliardy eur, čo je najpomalší nominálny rast za osem rokov. Po očistení o infláciu však tržby reálne stagnovali alebo mierne klesali, keďže obchodná marža v stálych cenách už tri roky klesá.

Lidl významne prispieva k rozvoju Slovenska, za 20 rokov pôsobenia preinvestoval vyše miliardu eur
Z jedného eura utŕženého za predaj tovaru zostáva maloobchodníkom menej ako 26 centov na úhradu nákladov a zisku. Priemerná mzda v sektore stúpla o 5,6 % na 1 433 eur, pričom jeden zamestnanec stojí reťazce na plate a odvodoch viac ako 24-tisíc eur ročne, no vytvára čistý zisk len okolo 5 100 eur.
Vedúca pozícia v zamestnanosti
V analyzovaných reťazcoch pracuje takmer 45-tisíc ľudí, čo je približne rovnaký počet ako v roku 2019. Tesco zaznamenalo výrazný pokles zisku, ktorý sa prepadol o 70 % na 1,5 % rentabilitu tržieb, čo je najhorší výsledok od roku 2014.
Spoločnosť navyše eviduje zvýšené odpisy a opravné položky k dlhodobému majetku. Naopak, Terno dosiahlo prvý prevádzkový zisk od prevzatia skupinou J&T, hoci čistý zisk zostal v mínuse kvôli opravnej položke vo výške 2,4 milióna eur.
Nemecký tandem Lidl a Kaufland si udržuje vedúcu pozíciu v zamestnanosti a tvorbe zisku. Lidl však zaznamenal pokles čistého zisku po prvýkrát od roku 2012, najmä kvôli rastúcim nákladom na opravy, mzdy a odpisy. Kaufland znížil svoj profit najmä v dôsledku vyšších osobných nákladov.
Priemerná mzda v maloobchode
Obchodná marža reťazcov vlani vzrástla o 2,4 % na 2,4 miliardy eur, no po očistení o infláciu klesla už tretí rok po sebe a dosiahla 25,8 % z tržieb, čo je pokles o polovicu oproti rekordnému roku 2021.
Tento trend ukazuje, že reťazce brzdia rast spotrebiteľských cien tým, že neprenášajú plný cenový tlak od dodávateľov na zákazníkov. Celkový čistý zisk analyzovaných reťazcov klesol o 111 miliónov eur na 223 miliónov eur. Najväčší podiel na poklese mal Tesco, ktoré tvorí približne polovicu medziročného prepadu sektora.

Tesco výrazne bojuje proti klimatickej zmene, za deväť rokov znížilo emisie až o 81 percent
Zamestnanosť v sektore sa stabilizovala na úrovni približne 45-tisíc pracovníkov, pričom nemecké reťazce Lidl a Kaufland zamestnávajú viac ako 14-tisíc ľudí, čo predstavuje takmer tretinu zamestnanosti v sektore. Priemerná mzda v maloobchodných reťazcoch však zaostáva za priemernou mzdou v národnom hospodárstve.
Odvody do štátneho rozpočtu
Napriek poklesu zisku zostáva maloobchod jedným z najväčších platiteľov dane z príjmov na Slovensku. Lidl a Kaufland vlani odviedli do štátneho rozpočtu viac ako 60 miliónov eur na dani z príjmov, čo predstavuje takmer 70 % daňových povinností celého sektora.
Analýza tiež poukazuje na to, že obchodné reťazce neprinášajú výrazné zisky z rastu spotrebiteľských cien, keďže infláciu v roku 2022 a 2023 výrazne tlmili. Rast ziskov v sektore spracovateľov potravín dokonca v posledných rokoch prekonal maloobchodné siete.