Vykorisťovanie, hlad a slabé mzdy. Problémy dodávateľov supermarkety nezaujímajú

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Na brusnice iba s hrabľami
Farmár Miguel Sandel z Massachusetts hrabe brusnice počas ich každoročného zberu. Americkí poľnohospodári sa tešia z veľmi dobre úrody tejto plodiny, kedže klimatické podmienky boli v tomto regióne ideálne. Foto: SITA/AP Photo/Charles Krupa

Je supermarketom jedno, odkiaľ kupujú svoj tovar? Na túto otázku sa zamerala spoločnosť Oxfam. Výskumníci sa dlhodobo venujú etickým otázkam biznisu. Najnovšie si posvietili na dodávateľský reťazec známych obchodov. Výsledky nie sú vôbec potešujúce.

Oxfam sa zameral na dodávateľský reťazec svetových predajcov, teda od akých firiem kupujú potraviny. Skúmal, či dodávatelia dodržiavajú práva zamestnancov, ako sa správajú k ženám, v akých podmienkach pracujú farmári a či dostávajú aspoň takú mzdu, z ktorej si môžu dovoliť jedlo.

Súčasťou celkového skóre bola aj možnosť dosledovať pôvod tovaru a informovanie zákazníkov o výrobcovi či farmárovi. Čím lepšie reťazec dopadol, tým väčšie skóre získal.

Vykorisťovanie a bezprávie

Ako prieskum ukázal, reťazce si s etikou dodávateľov príliš hlavu nelámu. Prakticky im je jedno, či zamestnanci u dodávateľa trpia, alebo nedostávajú primerané peniaze za prácu.

Najvyššie skóre, teda 100 percent, nedosiahol nikto. Najviac sa k nemu priblížil reťazec Tesco s 38 percentami. Totálnym prepadákom sa stal reťazec Edeka s jedným percentom. Veľmi zle dopadol aj reťazec predajní Whole Foods. Toto dieťa gigantu Amazon sa paradoxne prezentuje ako poctivý obchod so zdravým jedlom.

Oxfam upozorňuje okrem iného aj na podmienky, v ktorých sa pestujú plodiny a vyrábajú potraviny. V niektorých krajinách nie je vôbec výnimkou, že pracovník drie celý deň za zopár centov. Taktiež nie je jasné, koľkí zamestnávatelia porušujú ľudské práva a rodovú rovnosť.

Nekalé praktiky

„Žiadny zo supermarketov neposkytuje zákazníkom dostatočné informácie o tom, kde nakupuje tovar. Žiadny z nich negarantuje, že ľudia pracujúci pre jeho dodávateľov dostávajú aspoň minimálnu mzdu. Navyše, ešte na nich tlačia neférovými praktikami na ceny. Týmto ešte viac ohrozujú schopnosť dodávateľa platiť zamestnancom mzdu, z ktorej by vyžili,“ uvádza Monica Romis z Oxfamu.

Zákazníci totiž nevidia, v akých podmienkach ich jedlo vyrástlo a kto ho vyrobil. Za lákavými cenovkami a hojnosťou v regáloch sa často skrýva ľudské utrpenie. Oxfam sa zameral na obchodné reťazce v Európe a USA. Údaje získaval z otvorených, verejne dostupných zdrojov, kde firmy opisujú svoje zásady, projekty a opatrenia. 

Supermarkety.jpg
Zdroj: OXFAM
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie AmazonBILLALidlTesco