Podiel slovenských potravín na pultoch obchodov v tomto roku dosiahol hodnotu necelých 42 percent, čo predstavuje medziročný pokles o 0,6 percentuálneho bodu. Najvyššie zastúpenie slovenských potravín majú tradične reťazce COOP Jednota, a to 54,8 %, predajne Fresh 51,3 % a CBA 50,6 %.
Najmenej slovenských výrobkov je vystavených v reťazci Lidl 34 %. Informovala o tom Potravinárska komora Slovenska (PKS), ktorá od roku 2011 uskutočňuje prieskum vystavenia slovenských výrobkov v maloobchode prostredníctvom agentúry Go4insight.
V tomto roku sa prieskum uskutočňoval osobným zberom dát prostredníctvom anketárov v 360 predajniach potravinových reťazcov v marci a v apríli.
Podiel slovenských potravín
Dlhodobé merania ukazujú, že podiel vystavenia slovenských potravín do roku 2017 každoročne klesal, a to z 50 % až na 37,2 %, no v roku 2018 začal opäť rásť. Následne podiel vystavených slovenských výrobkov rástol päť rokov za sebou s priemerným ročným nárastom o 1 percentuálny bod. Až sa v tomto roku rast zastavil.
Ako zabrániť vysokým cenám potravín? Karahuta vraj možno svojim riešením mnohých prekvapí
„Pandémia a následne energetická kríza a vojenský konflikt na Ukrajine mali pre potravinárske odvetvie na Slovensku i v celej Európskej únii závažné dôsledky v podobe enormného nárastu vstupných nákladov na výrobu potravín. Inflácia cien potravín sa v Slovenskej republike vyšplhala na druhú najvyššiu úroveň v rámci Európskej únie, čo ovplyvňuje spotrebiteľské správanie našich občanov,“ uviedol prezident PKS Daniel Poturnay.
Reťazce s agresívnou cenovou politikou
Šéf komory zároveň dodal, že väčšina obchodných sietí nedokáže zvýšiť podiel slovenských výrobkov vo svojej ponuke. „Na Slovensku sa stále viac presadzujú reťazce s agresívnou cenovou politikou, masívnymi investíciami do reklamy a žiaľ, aj najnižším podielom slovenských potravín vo svojej ponuke,“ podotkol.
Slepačie vajcia za posledný rok zdraželi o 80 percent. Ako sa zmenili ceny ďalších potravín?
Do istej miery podiel vystavených slovenských výrobkov determinuje aj formát predajne. Najvyšší podiel je v malých predajniach, potom v supermarketoch, hypermarketoch a najnižší podiel vystavených slovenských výrobkov je v diskontoch.
Najvyšší podiel zastúpenia slovenských výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko, vody a minerálky, víno, pivo a mliečne výrobky. Najmenej zastúpené sú cukrovinky nečokoládové, oleje, konzervované produkty a cukrovinky čokoládové.
Najvyšší podiel slovenských potravín na pultoch obchodov je v Banskobystrickom kraji, a to 47 %, nasleduje Žilinský kraj 45 %, Prešovský a Košický kraj 43 %, pričom najnižší podiel má Trenčiansky kraj 38 % a Bratislavský kraj 35 %.