Reťazce reagujú na kritiku hydinárov. Rozšírili sme ponuku domácich produktov, no výber je na zákazníkoch

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Hydina
Aj dlhodobé vedenie spotrebiteľa k spotrebe slovenských potravín je tiež nevyhnutnosťou. Foto: ilustračné, SITA/Diana Černáková

Podiel slovenského hydinového mäsa vo veľkých obchodných reťazcoch je menší ako 50 %. Zákazníci si pritom majú nájsť na pultoch obchodov najmä poľskú, ukrajinskú, českú a rumunskú hydinu.

Nedávno na to upozornil prieskum Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK). Pýtali sme sa obchodníkov, prečo po všetkých škandáloch s hydinou zo zahraničia jej podiel na slovenských pultoch neklesá.

Metro: Rozhodnutie o kúpe je na zákazníkovi

Obchodný reťazec Metro ponúka v oddelení mäsa širokú paletu produktov z celého sveta. Od Južnej Ameriky, USA, Kanady, Namíbiu, Botswanu, cez štáty EÚ (vrátane Poľska) až po Ukrajinu, Japonsko, Austráliu a Nový Zéland. Po čom zákazník siahne, je podľa spoločnosti vyslovene iba na ňom.

„Všetok tovar, ktorý v oddelení mäsa ponúkame, je pod prísnou kvalitatívnou kontrolou. Pracujeme s certifikovanými výrobcami a distribútormi a všetky prevádzky Metro majú certifikát IFS,“ povedala Miriam Cilijakova z komunikačného oddelenia Metra.

Zo slovenských produktov majú zákazníci Metra k dispozícii tovar od dodávateľov ako Hyza, HSH, Domasko, Mecom, Istermeat, Cimbaľák, Krava comp., Farma Červený kameň a iné. So slovenskými výrobcami reťazec spolupracuje na lokálnej, regionálnej aj medzinárodnej úrovni.

Slovenské výrobky majú podľa Cilijakovej na pultoch celoročne. Metro sa podľa nej snaží podporovať predaj domácich výrobkov v promočných akciách, kde je vždy minimálne 50 % podiel slovenskej produkcie.

Slovenské mäso musí byť konkurencieschopné

Lidl tvrdí, že má záujem ponúkať svojim zákazníkom čo najväčší podiel slovenských výrobkov. Musia však spĺňať kvalitatívne požiadavky spoločnosti, byť cenovo konkurencieschopné a dodávatelia musia byť schopní pokryť dopyt zákazníkov.

V aktuálnom obchodnom roku, teda od marca 2020, predstavuje podiel kuracieho mäsa od slovenských dodávateľov v sieti Lidl 35 %. Toto nízke číslo má byť spôsobené aj problémami s dodávkami tovaru.

„S ohľadom na to, že nám v minulosti slovenskí dodávatelia neboli schopní garantovať dostatočné množstvá, ktoré by uspokojili dopyt našich zákazníkov, a ich nekonkurencieschopnosť sme v minulosti boli nútení osloviť k spolupráci aj dodávateľov z Poľska a Česka,“ ozrejmil vedúci úseku komunikácie Lidl Tomáš Bezák.

Okrem kvality sú dôležité aj cena a schopnosť dodávať

Zároveň však dodáva, že spoločnosť s jedným zo slovenských dodávateľov vyvinula sortiment slovenského welfare kuracieho mäsa, ktoré sa viac ako mesiac nachádza v jej stálom sortimente. Ide celkovo o šesť položiek, ktoré reťazec ponúka vo všetkých svojich predajniach.

„Kvalita a bezpečnosť ponúkaných produktov je pre nás kľúčová a rovnaké požiadavky máme na nemeckých, poľských aj slovenských dodávateľov,“ hovorí Bezák. Dodáva, že dodávateľov si vyberajú na základe troch transparentných kritérií.

Tými sú kvalita, cena a schopnosť dodávať požadované objemy tovarov. „V prípade ak máme na stole viacero rovnakých ponúk, vždy uprednostníme tú od slovenského dodávateľa,“ uzavrel.

Kaufland ponúka viac ako 75 % slovenských kurčiat

Spoločnosť Kaufland v reakcii na kritiku hydinárov uviedla, že v jej obchodoch nájdu zákazníci hydinu a vajcia predovšetkým zo Slovenska. Dominantné postavenie majú slovenské kurčatá, pričom tento sortiment hydiny dopĺňa mäso z Česka a Slovinska.

„Podiel predaja kurčiat a kuracích dielov pochádzajúcich zo Slovenska na našich pultoch bol v roku 2019 viac ako 76 %, iba 23 % tvorili produkty s českým pôvodom a zvyšný 1-percentný podiel produkty so slovinským pôvodom, výhradne z renomovaných certifikovaných výrobných závodov. Z iných krajín tieto produkty neodoberáme,“ zdôraznila hovorkyňa spoločnosti Lucia Langová.

Problém, prečo sa v prieskumoch SPPK môžu objavovať nízke čísla podielu slovenskej hydiny na pultoch, podľa Kauflandu nastáva v iných sortimentoch hydiny ako sú husi, kačice a morky. Tie slovenskí dodávatelia podľa spoločnosti v zásade neponúkajú, a tak Kaufland siaha po produktoch pochádzajúcich prevažne z chovov v Maďarsku.

Vlastnú privátnu značku rozšírili o hydinové produkty

Minulý rok reťazec rozšíril aj vlastnú privátnu značku K-Purland o hydinové produkty od overených slovenských a českých farmárov. Podľa Langovej prechádzajú dôkladnou kontrolou od chovu zvierat až po balenie výrobkov a musia spĺňať spoločnosťou dané prísne parametre a špecifikácie.

„Keďže mäso sa z hľadiska výroby a manipulácie považuje za rizikovú komoditu, všetci naši dodávatelia mäsa a mäsových výrobkov musia mať zavedené efektívne systémy zaistenia štandardov kvality a preukázateľné certifikácie výrobných miest aj baliarní,“ doplnila hovorkyňa.

Celkový podiel slovenskej hydiny a vajec na pultoch Kauflandu je podľa nej nadpriemerný aj z pohľadu počtu vystavení. Z dát prieskumu GfK z júla 2019 vyplynulo, že kým priemerný podiel v rámci hydiny je na Slovensku 59 %, v Kauflande je to 62 %.

Hydinárom klesajú tržby

V prípade slepačích vajec od slovenských dodávateľov predstavoval vlani podiel na predaji v Kauflande 97 %. „Je pre nás dôležité ponúkať hlavne vajcia slovenského pôvodu, iba v prípade ich akútneho nedostatku dopĺňame ponuku od dodávateľov z Česka,“ tvrdí Langová.

Portál NášVidiek.sk oslovil so žiadosťou o reakciu na prieskum SPPK o podiele slovenskej hydiny na pultoch obchodov aj spoločnosti Billa a Tesco. Tie však do uzávierky neodpovedali.

Začiatkom decembra informoval riaditeľ Únie hydinárov Slovenska (ÚHS) Daniel Molnár, že situácia na Slovensku sa v chove a spracovaní hydiny neustále zhoršuje a je už alarmujúca. Slovenskí producenti hydinového mäsa majú čoraz väčší problém presadiť svoje produkty do obchodov.

Podľa ÚHS reťazce neustále zvyšujú dovozy z iných krajín a extrémne znižujú ceny dovážaného hydinového mäsa. Slovenským hydinárom tak pre klesajúce tržby hrozí kolaps. „Sebestačnosť v produkcii hydinového mäsa v SR klesla za posledné tri roky z takmer 70 % na 50,5 % v roku 2019 a tento negatívny trend pokračuje aj v posledných mesiacoch roku 2020,“ tvrdí Molnár.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Daniel MolnárLucia LangováMiriam CilijakovaTomáš Bezák
Firmy a inštitúcie KauflandLidlMetroSPPK Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komoraÚHS Únia hydinárov Slovenska