Rozdiely v potravinových výrobkoch (dvojaká kvalita) sa neriadia v Európskej únii geografickým modelom. Tvrdí to Európska komisia na základe záverov štúdie o zmyslových rozdieloch v potravinových výrobkoch.
Išlo o druhú časť štúdie Spoločného výskumného centra (JRC), ktorá porovnávala kvalitu potravinových výrobkov predávaných pod rovnakou značkou v rámci celej EÚ. Informovalo o tom v utorok Zastúpenie Európskej Komisie v SR.
Vnímanie rozdielov zmyslami
Prvá časť štúdie uverejnená v roku 2019 bola zameraná na rozdiely v zložení potravinových výrobkov. Z informácií na obaloch sa v približne jednej tretine výrobkov zistili rozdiely v zložení.
Predaj slovenských vín klesol na historické minimum, vinári bojujú o zákazníkov aj cez sociálne siete
Cieľom v utorok predloženej druhej časti štúdie bolo zistiť, či tieto rozdiely v zložení môžu byť vnímané ľudskými zmyslami.
Nové zistenia podporili podľa Európskej komisie (EK) tvrdenie, že rozdiely v potravinových výrobkoch sa neriadia geografickým modelom.
Malé rozdiely odborníci nevnímali
Výsledky, ktoré boli predstavené, zároveň podľa EK ukazujú, že zmyslové rozdiely sú jasne citeľné, ak existujú veľké rozdiely v zložení výrobku.
Ste si istí, aké ryby jete? Odborníci odhalili, koľko produktov má nesprávne označenie
Napríklad významné rozdiely v obsahu cukru v raňajkových obilninách možno vnímať podľa EK ako ovplyvňujúce celkovú sladkosť výrobku.
Naopak, keď boli rozdiely v zložení malé, odborníci ich nemohli vnímať, napríklad menšie rozdiely v obsahu tuku v zemiakových lupienkoch. Celkovo sa zistili zmyslové rozdiely v 10 z 20 testovaných výrobkov.