Rok 2025 prinesie pre sektor e-commerce na Slovensku významné výzvy, ako je zvýšenie sadzby DPH a zavedenie transakčnej dane. Väčšie firmy sa budú musieť popasovať s vyššou daňou z príjmov. Majitelia slovenských e-shopov sa obávajú, že by to mohlo znevýhodniť ich pozíciu na medzinárodnom trhu. Napriek tomu odborníci z praxe tvrdia, že situácia je stále zvládnuteľná.
Musia zefektívniť marketingové výdavky
Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates, ktorá vytvára riešenia pre e-shopy, navrhuje, aby obchodníci kompenzovali vyššie dane zefektívnením svojich prevádzok, ako napríklad vyjednaním lepších podmienok s dodávateľmi a optimalizáciou interných procesov. Tiež zdôrazňuje potrebu zefektívniť marketingové výdavky.
Slovákov čakajú zmeny v rodinných rozpočtoch, odborníci odporúčajú prehľadný finančný plán
Tento názor zdieľa aj Matej Vittek z marketingovej agentúry Artexe, ktorý poukazuje na potrebu efektívneho nakladania s marketingovými rozpočtami a využívanie pokročilých analytických nástrojov.
Cena dopravy sa zvýši
Majiteľ hračkárstva pinguland.sk Ladislav Bitto predpokladá, že úprava sadzby DPH pre kuriérske služby môže mať vplyv na ceny dopravy. No verí, že podnikatelia sa s tým rýchlo vyrovnajú. „Už teraz je otázka, či e-shopy budú naďalej pokrývať vyššie náklady na dopravu alebo ich prenesú na zákazníkov,“ uviedol Bitto.
Rozpočtová rada mierne navýšila odhad deficitu pre rok 2024, dôvodom je rast výdavkov aj nižšie daňové príjmy
Zavedenie transakčnej dane od apríla je ďalšou veľkou otázkou pre e-shopy. Bitto však zdôrazňuje, že by nemala prísť panika, keďže daň sa vzťahuje len na odchádzajúce platby. „Je možné, že viacerí začnú využívať hotovostný styk,“ dodáva Bitto.