V čase podávania daňových priznaní živnostníci často premýšľajú, ako optimalizovať príjem a snažia sa znížiť svoje daňové zaťaženie.
V marci bude viac ako 320 tisíc živnostníkov prvýkrát riešiť podávanie daňového priznania elektronicky. Určuje to povinná on-line komunikácia s finančnou správou. Malých podnikateľov väčšinou viac trápi to, aké dane budú platiť. „Krátkodobý pohľad na finančnú situáciu vedie často živnostníka k záveru, že čím menšie dane zaplatí, tým viac ušetrí,“ konštatuje prezident Slovenského živnostenského zväzu Stanislav Čižmárik.
Problém je však v tom, ako podnikatelia naložia s peniazmi, ktoré vďaka optimalizácii na daniach ušetrili. „Žiaľ, často sú tieto peniaze investované, či skôr minuté, nesprávne a optimalizácia týmto stráca svoj podstatný zmysel, lebo peniaze, ktoré podnikateľ ušetrí, nevyužije tým správnym spôsobom či už pre seba, rodinu alebo firmu,“ upozorňuje člen predstavenstva Poštovej banky Peter Hajko.
S optimalizáciou opatrne
Prehnaná optimalizácia daní sa nemusí vyplatiť hneď z niekoľkých dôvodov. Ak má živnostník viac rokov po sebe daňovú stratu, alebo ak dlží na sociálnych odvodoch či daniach čo i len euro, je podľa viceprezidenta Slovenského živnostenského zväzu Jána Pálenčára diskvalifikovaný zo všetkých podporných programov pre malé podniky a ukracuje sa o zdroje z eurofondov.
„Má napríklad zamedzený prístup k mikropôžičkám, účasti na informačných seminároch alebo k čerpaniu bezplatných poradenských služieb, ktoré poskytuje Slovak Business Agency,“ upozornil Pálenčár.
Optimalizácia a vplyv na úvery
Živnostníci a malí podnikatelia sa na základe optimalizácie daní dostanú ťažšie aj k úveru na bývanie. Výšku ich čistých príjmov zisťuje banka z daňového priznania. Napríklad, živnostníkovi s hrubým príjmom 1 500 eur mesačne, ktorý si odráta 60-percentné paušálne výdavky, vyjde oficiálny čistý mesačný príjem na úrovni necelých 400 eur.
Aj v súvislosti so sprísnením podmienok na poskytovanie pôžičiek mu banka nebude môcť poskytnúť vyšší ako približne 38-tisícový úver. Týka sa to všetkých pôžičiek dokopy. „Bonita klienta predstavuje najdôležitejší parameter, ktorý rozhoduje o tom, či klient úver dostane,“ vysvetľuje člen predstavenstva Poštovej banky Peter Hajko.
Optimalizáciu je potrebné zvážiť
Z týchto dôvodov by mal živnostník zvážiť, či sa mu oplatí za každú cenu optimalizovať dane, respektíve, do akej miery. Ak si potrebuje požičať na bývanie alebo na zabezpečenie iných potrieb, mal by porozmýšľať, či sa mu neoplatí vykázať len reálne výdavky, respektíve nezaradiť do nich za každú cenu všetky náklady.
Pre banku sa tak stane bonitnejším a splní aj prísne podmienky centrálnej banky. A zároveň zvyšuje svoju finančnú istotu v starobe, ale aj v prípade nešťastia pre svojich blízkych.