Umelá inteligencia mení bankovníctvo, má výrazný vplyv na zamestnancov či zákaznícke centrá

Viac ako polovica bánk uvádza, že AI zásadne mení spôsob ich podnikania.
AI, umelá inteligencia
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.

Viac ako polovica bánk uvádza, že umelá inteligencia (AI) zásadne mení spôsob ich podnikania. Vyplýva to z globálnej štúdie spoločnosti KPMG Intelligent Banking. Až 85 % spoločností tvrdí, že si ich zamestnanci rýchlo osvojujú AI nástroje, do ktorých firma investovala.

Viac ako dve tretiny firiem sa snažia pomocou AI znížiť náklady, 42 % chce vylepšiť zákaznícku skúsenosť a dve z piatich bánk využívajú AI na zamedzenie podvodov a detekciu podozrivého správania. Až 70 % vrcholových manažérov pociťuje tlak akcionárov preukázať návratnosť investícií do AI čo najskôr.

Pristupovanie k umelej inteligencii

Ako hovorí Michal Maxim z KPMG na Slovensku, ak chcú banky uspieť ako moderné organizácie, mali by pristupovať k umelej inteligencii ako k motoru dlhodobého rastu.

Keď ju zapoja do rôznych oblastí, od marketingu a starostlivosti o klientov až po odhaľovanie podvodov a riadenie rizík, môžu neustále prinášať inovatívne riešenia. Takto dokážu nielen zvyšovať výnosy, ale aj budovať pevnejší vzťah s klientmi,“ vysvetľuje Maxim. Banky čelia viacerým výzvam, ako je potreba vybudovať silnejšie rámce pre riadenie rizík v regulovaných oblastiach či naplniť očakávania akcionárov z pohľadu návratnosti investícií.

Ukazuje sa, že tie inštitúcie, ktoré k AI pristupujú strategicky a dlhodobo, majú dobré predpoklady vyťažiť zo svojich iniciatív trvalé a merateľné výsledky a posilniť svoju konkurencieschopnosť,“ dodáva Maxim.

Chatboty a virtuálni asistenti

Výraznou zmenou prechádzajú aj zákaznícke centrá bánk. Chatboty a virtuálni asistenti na báze AI poskytujú klientom okamžité odpovede, vyhľadávajú transakcie či pomáhajú s nastaveniami účtov.

Tradičných chatbotov nahrádzajú pokročilé konverzačné nástroje, ktoré dokážu napodobniť ľudskú interakciu vďaka schopnosti vnímať kontext. Výsledkom je skrátenie čakacích lehôt a nepretržitá dostupnosť podpory. AI sa využíva aj na overovanie identity klientov, analýzu dát či detekciu odchýlok v správaní, čím banky dokážu včas upozorniť na potenciálne riziká a podvody.

Vplyv na zamestnancov

Umelá inteligencia má výrazný vplyv aj na zamestnancov bánk. Automatizáciou rutinných činností, ako sú zadávanie údajov či kontrola súladu s predpismi, pomáha znižovať chybovosť a uvoľňuje kapacity pre hodnotnejšiu prácu s klientmi. Vďaka prediktívnej analytike môžu bankári lepšie odhaliť potreby klientov a ponúkať im proaktívne riešenia.

S nástupom AI sa mení aj pracovný svet a požiadavky na zručnosti zamestnancov bánk. Mnohé dnešné pozície sa v budúcnosti pravdepodobne transformujú a umožnia bankárom zamerať sa na činnosti s vyššou pridanou hodnotou, ako napríklad hľadanie nových obchodných príležitostí, rozvoj inovácií, strategické rozhodovanie či budovanie dlhodobých vzťahov so zákazníkmi,“ uzatvára Maxim.

Viac k osobe: Michal Maxim
Firmy a inštitúcie: KPMG Slovensko