Po februárových parlamentných voľbách sa o Richardovi Sulíkovi (SaS) pôvodne hovorilo ako o budúcom ministrovi financií, nakoniec sa stal šéfom ministerstva hospodárstva. Minulý týždeň ho pre vzájomné spory síce premiér Igor Matovič (OĽaNO) vyzval na odstúpenie, no nateraz sa Sulík svojej stoličky pevne drží.
V rozhovore pre portál voFinanciách a tlačovú agentúru SITA minister porozprával, ako hodnotí uplynulý rok a aké ciele má rezort v tom nadchádzajúcom.
Ako by ste zhodnotili rok 2020?
Bol zaujímavý. Keď hodnotím posledných 12 mesiacov, začalo to kampaňou, predstavili sme program, potom prišli voľby, ktoré všetko zmenili, následne korona. Dnes môžem povedať, že sa už situácia aspoň u mňa na ministerstve stabilizovala. Celkovo sa nesťažujem. Ten rok by som zhodnotili tak, že bol veľmi turbulentný, mimoriadne. Bolo tu obrovské množstvo zmien, obzvlášť posledné týždne, ráno neviete, čo bude platiť večer.
Richard Sulík naznačil, že sa bude uchádzať o post ministra financií
Slovensko bolo v rebríčku Doing Businnees 2020 na 45. mieste. Kde ho vidíte v roku 2021?
Vidím ho o niekoľko priečok vyššie, pretože sme v lete predstavili a už aj zrealizovali “Kilečko 1“, v ktorom bolo 114 konkrétnych opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia. Zároveň sme predstavili “Kilečko 2”, ktoré obsahuje 469 zmien, no tie sa budú realizovať až budúcom roku a ukážu sa teda až v ďalšom rebríčku. Som ale presvedčený, že minimálne tých 114 už zrealizovaných bodov pomohlo zlepšiť našu situáciu aspoň o niekoľko priečok. V tejto oblasti nás ale ešte čaká veľa roboty.
Máte nejaký cieľ, kde by v rebríčku malo byť Slovensko na konci funkčného obdobia tejto vlády?
Čím vyššie, tým lepšie, nemám žiadny konkrétny cieľ, ani by som z toho nerobil žiadny “fetiš“. Dôležité je zlepšovať podnikateľské prostredie.
Je ilúzia myslieť si, že prijmeme jeden zákon, jednu zásadnú zmenu, a tá nás vystrelí hore.
Stačia na zlepšovanie drobné zmeny, ktoré sú obsiahnuté v “Kilečku“?
Oni sú alebo budú zodpovedné za veľkú časť nášho zlepšenia, keďže podnikateľské prostredie sa u nás zhoršovalo drobnými zlými zmenami. Teraz ho tými istými drobnými, ale dobrými zmenami budeme zlepšovať. Je ilúzia myslieť si, že prijmeme jeden zákon, jednu zásadnú zmenu, a tá nás vystrelí hore. Je to drobná, časovo náročná piplačka, ako keď hľadáte ihly v kope sena.
Veľké fabriky a najväčších zamestnávateľov však asi netrápia problémy, ktoré rieši “Kilečko“?
Tí majú iné problémy, v prvom rade vysoké odvody, ale aj právnu stabilitu a právnu istotu, chcú sa rýchlo dopracovať k spravodlivému rozsudku. To tak rýchlo nepôjde, skrátiť dobu súdneho konania, ale myslím si, že momentálne sa kvalita súdnych rozsudkov, a teda kvalita právneho štátu tiež zlepšuje.
Sulíkovo kilečko 2 prinesie zmeny aj Zákonníka práce, ministerstvo dostalo viac ako 2-tisíc podnetov
Pred niekoľkými dňami ste predstavili “Kilečko 2“. Čo vás čaká teraz?
Začneme oslovovať ministerstvá a ostatné úrady. Máme pred sebou veľa roboty a už veľa roboty máme za sebou. Nepôjde to v skrátenom legislatívnom konaní, pretože som Národnej rade SR sľúbil, že to bude poctivo prediskutované. Som rád, že to už máme pokope.
Na aké problémy narážate pri rokovaniach na jednotlivých ministerstvách alebo úradoch?
Problém je, že ide o zmeny, ktoré veľakrát povymýšľali tí istí úradníci, s ktorými rokujeme a oni tie opatrenia obhajujú. Niekedy sú ich vysvetlenia absurdné a musí s nimi bojovať ich vlastný minister. Je tam silne zažratá úradnícka mentalita, čím viac kontrolovať, čím viac obmedzovať. Ten boj je tam naozaj ťažký.
Bude aj “Kilečko 3”?
Už teraz zbierame prvé podnety. Bude to takto o rok najskôr.
Strana Sloboda a Solidarita predstavila tento mesiac vlastný Plán obnovy a odolnosti. Čo z neho má po prvotných rokovaniach šancu byť súčasťou konečného plánu predstaveného Európskej komisii?
My sme sa na koaličnej rade dohodli, že každá strana predstaví vlastný plán. Som presvedčený, že náš plán je najviac rozpracovaný, najpodrobnejšie a hlavne sme sa spojili s Európskou komisiou, pretože tá ho bude posudzovať. Postarali sme sa o to, že tam budú iba také body, s ktorými bude súhlasiť a také, ktoré sú v súlade s našimi hodnotami. S týmto plánom pôjdeme vyjednávať. Pri niektorých veciach je už isté, že sa do plánu dostanú, o niektorých ešte budeme rokovať, alebo ustúpime. My sme tam napísali viac projektov, ako za 5,8 mld. eur, je tam asi za 7,8 mld. eur, práve preto, aby bolo z čoho ustúpiť.
Ktoré body sú teda isté?
Napríklad masívna obnova verejných budov, masívna dekarbonizácia, znižovanie vypúšťania CO2 do vzduchu, ale aj školstvo. Veľká suma pôjde na reformu školstva.
A váš odvodový bonus?
Odvodový bonus je tam tiež. To možno bude jedna z vecí, na ktorej nebude súhlas všetkých štyroch koaličných strán. Naša spoločnosť potrebuje zásadnú reformu odvodov a sociálnych dávok, to je zjavné všetkým súdnym ľuďom a momentálne žiadna iná alternatíva na stole nie je. Uvidíme, ale nebudem teraz kvôli tomuto tlačiť na pílu.
Liberáli z SaS predstavili vlastný plán obnovy Slovenska, Sulíkovou srdcovkou je odvodový bonus
Slovensko je podľa mnohých závislé na automobilovom priemysle. Prekáža vám táto závislosť?
Nie, neprekáža, pretože my máme na výber buď tú automobilku mať, alebo nemať. Nemali sme na výber mať tu automobilku alebo výrobcu lietadiel alebo obrovského textilného výrobcu. Buďme radi za tie automobilky. Tie štyri veľké automobilky dotiahli na Slovensko stovky subdodávateľov a tí dodávajú aj do iných odvetví. Priemyselná báza na Slovensku je veľmi silná, sme najviac priemyselná krajina v Európskej únii a za to vďačíme automobilkám. Áno, je tam riziko, že keď príde kríza, stiahne nás to viac dolu, ale to je vec, ktorú musíme zvládnuť.
Niečo je známe o Groupe PSA Slovakia, že plánuje začať s výrobou nového modelu, ale nemôžeme sa o tom otvorene baviť.
Je šanca, aby na Slovensko prišla ešte ďalšia automobilka?
Automobiliek je veľa. Bola šanca získať BMW, to sme prehrali, pretože sme nemali pripravený priemyselný park, kde by mohli začať rýchlo stavať. Ak tu jedného dňa bude, tak je aj takáto šanca.
Máte informácie o investičných zámeroch našich automobiliek do budúcnosti?
Niečo je známe o Groupe PSA Slovakia, že plánuje začať s výrobou nového modelu, ale nemôžeme sa o tom otvorene baviť. Veľakrát sú to informácie, ktoré podliehajú priemyselnému utajeniu. Nemôžeme povedať všetko, čo vieme.
Veľkou témou je elektromobilita. Ministerstvo hospodárstva ešte koncom minulého roku spustilo výzvu na podporu kúpy elektromobilov, ktorá sa rekordne rýchlo vyčerpala. Plánuje vyhlásiť ďalšiu?
Momentálne sme minuli všetky peniaze, ktoré boli určené na túto podporu. Keď budeme mať ďalšie, tak to spravíme, ale nebude to v dohľadnej dobe.
V akej fáze je ohlásená investícia InoBat? Je rezort hospodárstva zapojený do rokovaní o tejto investícii?
InoBat je projekt nadnárodného, európskeho významu, a to už prebieha na úrovni Európskej komisie. My nie sme priamo zapojený do týchto rokovaní.
Vy osobne viac ako o elektromobilite hovoríte o vodíkových technológiách. V januári plánujete predstaviť vodíkovú stratégiu. Čo bude jej obsahom?
Bude to taký všeobecný, pozičný dokument, v ktorom napíšeme z akých dôvodov, v akom rozsahu, a za akých podmienok si myslíme, že by vodík vedel hrať významnejšiu úlohu v našej ekonomike, najmä v priemysle a v doprave. Toto, keď bude spísané, predstavíme to verejnosti, bude o tom rokovať vláda. Má to dať rámec všetkým vodíkovým aktivitám.
Ešte v lete sa hovorilo o výstavbe prvých vodíkových staníc. V akom stave je tento projekt?
Prípravy sú takmer hotové. Od januára začíname tieto stanice súťažiť, ale je to veľmi ťažké, keď ide o verejné peniaze, najmä keď ide o eurofondy, splniť všetky podmienky a pripraviť súťaž. Už sme sa v tom, ale pohli a začíname v januári reálne súťažiť.
Pripravuje ministerstvo hospodárstva aj podporu kúpy vodíkových áut?
No jasné, ale najprv potrebujeme stanice. Keď nebudú čerpačky, nemá zmysel kupovať takéto autá. Keď ich tu bude do roka desať, bude to úspech.
Má Slovensko v najbližšej dobe šancu získať nejakého veľkého investora?
Áno, máme šancu, baterkový priemysel bude najbližšie roky výrazne napredovať. Niečo sa aj pripravuje, ale my si najprv musíme splniť domácu úlohu, musíme mať pripravený priemyselný park, aby mal takýto investor kam prísť, a to vôbec nie je jednoduché. Teraz pracujeme najmä na tom.
Musíme sa popasovať s problémom “Slovenské elektrárne”, to je asi najväčší problém, aký momentálne máme.
Bude to ten v Rimavskej Sobote?
Momentálne je materiál o výstavbe priemyselného parku v Rimavskej Sobote v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Pointa je taká, že mesto Rimavská Sobota dá k dispozícii pozemky a štát cez spoločnosť MH Invest tam postaví priemyselný park.
Kedy by to mohlo byť reálne?
Uvidíme, ako padnú základné rozhodnutia. Ak ešte ten rok, myslím, že do dvoch rokov by to mohlo byť pripravené pre investora.
Spomínaný investor by teda mal prísť do parku v Rimavskej Sobote?
My sme neustále v rozhovoroch s viacerými investormi. Je to tak, že nás osloví poradenská spoločnosť s tým, že má investora z určitej oblasti, ktorý chce zamestnať 500 ľudí a hľadajú sa vhodné podmienky. Až keď sa tieto jednania dostanú do vyššieho štádia, zistíme, aká je to firma. V takýchto rozhovoroch sme vždy s piatimi, šiestimi relevantnými vážnymi záujemcami.
Aké sú priority rezortu hospodárstva na nasledujúci rok?
Musíme sa popasovať s problémom “Slovenské elektrárne”, to je asi najväčší problém, aký momentálne máme. Majú vážne finančné problémy, ale zároveň potrebujeme dokončiť tretí reaktor. Potom bude veľkou výzvou Horná Nitra a samozrejme vodík . Ďalej môžem spomenúť Kúpele Sliač, v ktorých budeme budúci rok robiť výberové konanie na architekta.
Po nástupe do funkcie, ste vymenili šéfov prakticky všetkých organizácií patriacich pod ministerstvo hospodárstva. Výnimkou bol šéf SARIO Róbert Šimončič. S jeho prácou ste spokojný?
Áno, mám s ním dobré pracovné skúsenosti. On sám je skúsený manažér. Ja som sem totiž neprišiel s krvavými očami, že všetci musia ísť preč. S pánom Šimončičom spolupráca funguje.