Predvianočné výpredaje sa opäť vrátili do obchodov, online nakupovanie ide pomalším tempom

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Nákupy, Vianoce, ozdoby, nákupný košík
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Po skončení pandémie sa Slováci pred Vianocami vrátili do kamenných obchodov. Online nakupovanie rástlo aj tento rok, no pomalším tempom.

Podľa údajov VÚB banky ľudia na prelome mesiacov november a december priamo v obchodoch minuli o 68,2 % viac než vlani. No stále to nebolo ako pred pandémiou. Platby v eshopoch sa zvýšili medziročne v priemere o 10,9 %.

Online výpredaje

Počas pandemických rokov sa predvianočné výpredaje v podstate preniesli do online priestoru. Rapídne podľa vyjadrení banky rástli platby prostredníctvom eshopov a kuriérov, ktorí zaznamenali v roku 2020 medziročne až 6-násobný nárast transakcií. V podobnom duchu sa niesol aj rok 2021, no uvoľnenie opatrení ľudí čiastočne vrátilo do nákupných centier.

Tento rok je už podľa VÚB jasne v znamení kamenných obchodov, pričom online nakupovanie rástlo pomalšie.

Úspory zaznamenali pokles

Zhoršená situácia a inflácia sa tak zatiaľ aj na predvianočnej spotrebe výrazne nepodpísali, i keď úspory domácností už zaznamenali pokles.

Za prvé tri kvartály domácnostiam ešte bežné príjmy, vrátane miezd a platov ale aj sociálnych dávok, rástli rýchlejšie ako bežné výdavky. Celkovo sa tak domácnostiam disponibilný príjem zlepšil, medziročne o 12 %,“ hovorí makroanalytik VÚB Zdenko Štefanides.

Vzrastú výdavky

Podľa neho Slováci na spotrebu minuli medziročne o 18 % viac a teda načreli aj do svojich úspor.

Výhľadovo sa však dá očakávať, že v roku 2023 vzrastú výdavky domácností rýchlejšie ako príjmy. Výsledkom bude tlak na zníženie spotreby,“ dodáva Štefanides.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Zdenko Štefanides
Firmy a inštitúcie VÚB