Poistenie v záplavových oblastiach má prísne pravidlá, škody nemusia byť klientom vždy preplatené

V niektorých oblastiach poisťovne odmietajú uzatvárať poistné zmluvy úplne.
HASIČI: Odstraňovali následky nepriaznivého počasia
Príslušníci Hasičského a záchranného zboru (HaZZ) a členovia dobrovoľných hasičských zborov miest a obcí v súvislosti s poveternostnou situáciou zasahovali v pondelok celkovo 487-krát. Zásahy súviseli najmä s odstraňovaním popadaných stromov z cestných komunikácií, chodníkov, elektrických vedení, naklonených stromov, ktoré ohrozovali premávku, odstraňovanie uvoľnených plechov na strechách rodinných domov, či čerpanie vody zo zatopených priestorov. Bratislava, 7. júl 2025. Foto: SITA/HaZZ

Výdatné dažde na Slovensku a veterná smršť spôsobujú obrovské škody na majetku, no poistenie nemusí vždy pomôcť, najmä ak sa nehnuteľnosť nachádza v rizikovej povodňovej oblasti. „Komerčné poisťovne využívajú mapy rizikových oblastí a pri uzatváraní poistných zmlúv s nimi pracujú,“ vysvetľuje garantka pre likvidáciu poistných udalostí spoločnosti Universal maklérsky dom Paulína Sihlovcová.

Poisťovne majú podľa nej prísnejšie pravidlá a klienti z rizikových oblastí musia rátať s vyšším poistným. „Sú však aj prípady, kedy poisťovne takýchto klientov prijmú do poistenia, no riziko povodne a záplavy vylúčia z poistného plnenia,“ upozorňuje Sihlovcová.

V niektorých oblastiach poisťovne odmietajú uzatvárať poistné zmluvy úplne. Majitelia nehnuteľností v záplavových oblastiach často prijímajú vlastné opatrenia, ako sú protizáplavové bariéry, no poisťovňa ich nemusí akceptovať. „Ak už je nejaká stena vybudovaná a klient si chce uzatvoriť poistenie, treba to s poisťovňou pred uzatvorením poistnej zmluvy prerokovať,“ radí Sihlovcová.

Pri výbere poistenia je dôležité overiť, čo presne je kryté

ČSOB Poisťovňa klientom radí venovať pozornosť výške poistných limitov v zmluve, aby neboli nižšie ako možné škody. Pri výbere poistenia je dôležité overiť, čo presne je kryté. Poistenie domácnosti sa vzťahuje na vybavenie domova, poistenie nehnuteľnosti len na samotnú budovu.

Klienti by mali priebežne preverovať, či údaje v zmluve zodpovedajú aktuálnemu stavu domácnosti a nehnuteľnosti, najmä ak zvýšili hodnotu vybavenia alebo ak ceny nehnuteľností výrazne vzrástli. V opačnom prípade hrozí podpoistenie a nižšie plnenie v prípade škody.

Allianz eviduje zatiaľ vyše 300 škôd

Allianz – Slovenská poisťovňa eviduje zatiaľ vyše 300 škôd na privátnom majetku klientov a 10 škôd podnikateľov. Najviac hlásení je z okresov Prešov, Košice, Svidník a Gelnica. „Klienti najčastejšie nahlasujú poškodené strechy, altánky, ploty, ďalej zatečené podkrovia, okná rozbité od lietajúcich predmetov, poškodené vonkajšie žalúzie a rolety a tiež zničené hnuteľné veci na pozemku ako trampolíny či záhradný nábytok,“ uviedol riaditeľ odboru likvidácie poistných udalostí Allianzu Dárius Nógli.

Motoristi zo svojho havarijného poistenia nahlásili už 10 vozidiel poškodených padnutým stromom či iným predmetom. „Predpokladáme, že počet hlásení v najbližších dňoch ešte bude rásť,“ dodal Nógli.

Obdobne je na tom ČSOB Poisťovňa. „Búrka so silným vetrom poškodil v krátkom čase najmä strechy na domoch s následným zatečením. V týchto chvíľach naši likvidátori kontaktujú poškodených za účelom obhliadky poškodených príbytkov,“ uviedla hovorkyňa ČSOB Zuzana Fečová.

Škody spôsobené búrkami a silným vetrom sú zväčša kryté v balíku majetkového poistenia. Škody spôsobené živlom na motorových vozidlách kryje havarijné poistenie.

Odporúčania poisťovní

Poisťovne odporúčajú poškodeným čo najskôr kontaktovať svoju poisťovňu a poistnú udalosť nahlásiť. Je dôležité vyhotoviť fotodokumentáciu a v maximálnej možnej miere zabezpečiť svoj majetok, či už dom, byt, garáž alebo auto tak, aby sa škody nezväčšovali.

Vzhľadom na nepriaznivú predpoveď počasia je podľa ČSOB Poisťovne vhodné začať s odstraňovaním následkov škôd, aby sa predišlo ďalším škodám na majetku a prípadne na zdraví ľudí.

V prípade, že je potrebné zamedziť vzniku ešte väčšej škody alebo je potrebné odstrániť následky škody z hygienických dôvodov, je možné začať s odstraňovaním následkov škôd a opravou aj bez kontaktu s poisťovňou,“ uvádza Allianz.

Viac k osobe: Dárius Nógli
Firmy a inštitúcie: Allianz - Slovenská poisťovňaČSOB PoisťovňaUniversal maklérsky dom

Ďalšie k téme