Až 41 percent ľudí na Slovensku má osobnú skúsenosť s podvodníkmi, ktorí sa od nich pokúsili dostať osobné údaje s cieľom ukradnúť im peniaze z bankového účtu. Viac ako polovica z nich sa s tým za posledný rok stretla dokonca viackrát.
Najviac takýchto nekalých praktík sa deje prostredníctvom emailov, nasledujú SMS, telefonáty a sociálne siete. Vyplynulo to z reprezentatívneho prieskumu agentúry Stem/Mark pre spoločnosť Home Credit Slovakia, ktorý uskutočnil na prelome mája a júna.
Polovica na podvodné správy nereaguje
Polovica opýtaných na takéto snahy o podvod nereagovala. Len sedem percent kontaktovalo banku a šesť percent políciu, no a dve percentá sa nechali podviesť. Svoje heslá na online prístup do banky si väčšina chráni. Na druhej strane, na neznámych, nezriedka rizikových e-shopoch, nakupovalo za uplynulých dvanásť mesiacov až 57 percent respondentov.
UniCredit Bank od augusta upravuje sadzobník poplatkov, končí s VISA kartami
Nekalých praktík, za ktorými sú podvodníci snažiaci sa pripraviť Slovákov o peniaze z ich bankových účtov, z roka na rok pribúda. Ako ukázal prieskum, až 41 percent opýtaných má osobnú skúsenosť s tým, že sa od nich snažili vylákať citlivé údaje, aby sa dostali k financiám.
Často pritom nejde len o jednorazovú záležitosť. Za uplynulých 12 mesiacov sa s tým stretla aspoň dvakrát štvrtina opýtaných, aspoň trikrát 9 percent a viac ako trikrát ďalších 21 percent ľudí.
Samostatnou kapitolou sú sociálne siete
Ako hovorí analytik trhu zo spoločnosti Home Credit Jaroslav Ondrušek, podvodné pokusy so snahou vylákať od ľudí osobné údaje sa dejú rôznymi spôsobmi. Nezriedka sa pritom človek stretne postupne aj s viacerými.
„Najčastejšie je to emailom, čo uviedlo až 63 % respondentov, prostredníctvom SMS 42 %, telefonicky 21 % a inými formami, kam patria najmä sociálne siete, 12 percent prípadov,“ približuje výsledky prieskumu Ondrušek.
Ministerstvo financií údajne uvažuje o dani z bankových prevodov, podľa opozície sa vo vláde zbláznili (video)
Samostatnou kapitolou, kde číha na ľudí čoraz viac podvodníkov, sú sociálne siete. Väčšina opýtaných uvádza, že na sociálnych sieťach poskytujú primerané alebo skôr nízke množstvo citlivých osobných údajov.
V prieskume 55 % Slovákov uviedlo, že využívajú niekoľko hesiel, ktoré využívajú pre všetky svoje účty na sociálnych sieťach, pričom niekde majú heslo rovnaké. Ďalších 12 percent všade používa to isté heslo. Čo sa týka hesiel do internetového bankovníctva, drvivá väčšina sa snaží o unikátne heslá, vyjadrilo sa tak 88 % opýtaných.