Odborníci radia spotrebiteľom: Ako postupovať v prípade poistnej udalosti?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
POČASIE: Záplavy v okolí Nového Mesta nad Váhom
Ľudia odpratávajú naplanvené bahno pri rozvodnenom potoku Klanečnica v obci Moravské Lieskové. Moravské Lieskové, 15. september 2024. Foto: archívne, SITA/Tomáš Somr
Tento článok pre vás načítala AI.

Udalosti posledných dní ukázali, akú zásadnú úlohu zohráva správne poistenie pri zvládaní následkov živelnej pohromy. Od poškodenia majetku cez stratu osobných vecí až po náklady na rekonštrukciu, poistenie poskytuje finančnú istotu a umožňuje rýchlu obnovu domova.

Kľúčom k riešeniu škôd je poistná zmluva. Spotrebitelia by v prípade nejasností ohľadom ich poistenia mali siahnuť po nej a zamerať sa na orientáciu v zmluve. V prípade, že zmluva nie je k dispozícii, odporúča sa kontaktovať poisťovňu alebo skontrolovať e-mailovú schránku, kde môže byť znenie zmluvy uložené. Dôležité je mať aspoň číslo poistnej zmluvy pre uľahčenie komunikácie s poisťovňou.

Spotrebitelia môžu mať poistenie nehnuteľnosti alebo domácnosti. Poistenie nehnuteľnosti sa vzťahuje na škody na samotnej stavbe, zatiaľ čo poistenie domácnosti pokrýva vybavenie domu. Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová zdôrazňuje, že v zmluve je dôležité dohľadať, proti akým rizikám sú poistení. „V prípade škôd spôsobených vodou je dôležité rozlišovať medzi poistením proti záplavám a povodniam,“ upozorňuje Hekšová.

Pri nahlasovaní poistnej udalosti je dôležité všetko dôkladne zdokumentovať ešte pred samotným upratovaním. Poistnú udalosť je vhodné nahlásiť čo najskôr, buď telefonicky, online, alebo prostredníctvom aplikácie poisťovne. Väčšina poisťovní ponúka možnosť vložiť fotografie a videá priamo z telefónu.

Na nahlásenie je potrebné číslo poistnej zmluvy a stručný popis udalosti. Po nahlásení škody poisťovňa pridelí číslo poistnej udalosti, pod ktorým je možné následne dokladať ďalšie dokumenty preukazujúce škodu na majetku. V prípade potreby poisťovňa vysiela likvidátora na prešetrenie škody. „Ani v prípade likvidátora nie je nutné všetko nechávať v pôvodnom stave, je možné upratovať, avšak všetko treba zdokumentovať,“ uvidla Hekšová.

Poisťovňa po prešetrení rozhodne o výplate poistného plnenia, čo môže trvať niekoľko dní až týždňov. Spotrebitelia môžu požiadať aj o zálohu z celkovej čiastky. Pokiaľ poisťovňa plnenie odmietne, je dôležité zoznámiť sa s dôvodom a prípadne podať odvolanie.

V krajnom prípade je možné podať žalobu na súd. Pokiaľ spotrebitelia považujú odmietnutie za neopodstatnené, môžu sa obrátiť na príslušné subjekty alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov. Prostredníctvom týchto krokov môžu spotrebitelia získať finančnú kompenzáciu a čo najrýchlejšie sa vrátiť do bežného života.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie dTest