Nákupné správanie Slovákov sa od revolúcie výrazne zmenilo, väčší výber a možnosti využívajú však naplno

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Online nakupovanie
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.
Tento článok pre vás načítala AI.

Nežná revolúcia z roku 1989 priniesla Slovensku zásadné zmeny v oblasti ekonomiky, spotreby a nakupovania. Ako ďalej uviedla analytička Wood & Company Eva Sadovská, v porovnaní s obdobím spred revolúcie, kedy bol nedostatok tovaru a dlhé rady pred obchodmi bežnou praxou, dnes majú Slováci oveľa väčšie možnosti, kde a ako nakupovať.

Príchod zahraničných reťazcov

Podľa Štatistického úradu SR predajná plocha obchodov od roku 1993 vzrástla štvornásobne na súčasných 4,07 milióna štvorcových metrov. Narastajúca dostupnosť a odbúranie nedostatku tovaru súvisí podľa analytičky aj s príchodom zahraničných reťazcov a rozvojom nákupných centier, kde nakupovanie nie je už len o tovaroch, ale aj o zážitkoch – stravovaní, kultúre a zábave.

Reálne mzdy začali rásť až po roku 2007, pričom dnes zarábame o 35-40 % viac ako v roku 1989. Taktiež nezamestnanosť, ktorá bola v minulosti takmer neznámym pojmom, zaznamenala po revolúcii obdobia dvojciferných hodnôt.

Napriek tomu, že koronakríza zvýšila nezamestnanosť na 8 %, aktuálne sa v roku 2024 ju podarilo dostať podľa Sadovskej pod 5 %. Keď porovnáme priemerné mzdy a ceny, na mnohé produkty potrebujeme dnes odpracovať menej času. Napríklad na moderné spotrebiče a automobil stačí odpracovať výrazne kratší čas ako pred revolúciou.

Drahšie bývanie, nákupná turistika a ekológia

Naproti tomu, bývanie je drahšie, pričom dnes treba na kúpu nehnuteľnosti viac času než v roku 1989, keď bol meter štvorcový cenovo dostupnejší. V obchode sa objavili aj trendy ako nákupná turistika a ekológia, pričom Slováci začínajú dbať na ekologické nakupovanie a nevytváranie odpadu.

Československo bolo kedysi hotovostnou ekonomikou s obľúbenými vkladnými knižkami, no dnes využívame bezhotovostné platby, platobné karty a nové investičné možnosti ako podielové či realitné fondy a kryptomeny. Sadovská upozorňuje, že napriek pokroku Slováci stále držia veľký objem peňazí na vkladových produktoch. To naznačuje potenciál pre ďalší rozvoj investičného vedomia v rámci EÚ.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eva Sadovská
Firmy a inštitúcie ŠÚ Štatistický úrad SRWood & Company