Nákupné správanie Slovákov sa od revolúcie výrazne zmenilo, väčší výber a možnosti využívajú však naplno

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Online nakupovanie
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.
Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
  • Chapters
  • descriptions off, selected
  • captions and subtitles off, selected
    Reklama
    Tento článok pre vás načítala AI.

    Nežná revolúcia z roku 1989 priniesla Slovensku zásadné zmeny v oblasti ekonomiky, spotreby a nakupovania. Ako ďalej uviedla analytička Wood & Company Eva Sadovská, v porovnaní s obdobím spred revolúcie, kedy bol nedostatok tovaru a dlhé rady pred obchodmi bežnou praxou, dnes majú Slováci oveľa väčšie možnosti, kde a ako nakupovať.

    Príchod zahraničných reťazcov

    Podľa Štatistického úradu SR predajná plocha obchodov od roku 1993 vzrástla štvornásobne na súčasných 4,07 milióna štvorcových metrov. Narastajúca dostupnosť a odbúranie nedostatku tovaru súvisí podľa analytičky aj s príchodom zahraničných reťazcov a rozvojom nákupných centier, kde nakupovanie nie je už len o tovaroch, ale aj o zážitkoch – stravovaní, kultúre a zábave.

    Reálne mzdy začali rásť až po roku 2007, pričom dnes zarábame o 35-40 % viac ako v roku 1989. Taktiež nezamestnanosť, ktorá bola v minulosti takmer neznámym pojmom, zaznamenala po revolúcii obdobia dvojciferných hodnôt.

    Napriek tomu, že koronakríza zvýšila nezamestnanosť na 8 %, aktuálne sa v roku 2024 ju podarilo dostať podľa Sadovskej pod 5 %. Keď porovnáme priemerné mzdy a ceny, na mnohé produkty potrebujeme dnes odpracovať menej času. Napríklad na moderné spotrebiče a automobil stačí odpracovať výrazne kratší čas ako pred revolúciou.

    Drahšie bývanie, nákupná turistika a ekológia

    Naproti tomu, bývanie je drahšie, pričom dnes treba na kúpu nehnuteľnosti viac času než v roku 1989, keď bol meter štvorcový cenovo dostupnejší. V obchode sa objavili aj trendy ako nákupná turistika a ekológia, pričom Slováci začínajú dbať na ekologické nakupovanie a nevytváranie odpadu.

    Československo bolo kedysi hotovostnou ekonomikou s obľúbenými vkladnými knižkami, no dnes využívame bezhotovostné platby, platobné karty a nové investičné možnosti ako podielové či realitné fondy a kryptomeny. Sadovská upozorňuje, že napriek pokroku Slováci stále držia veľký objem peňazí na vkladových produktoch. To naznačuje potenciál pre ďalší rozvoj investičného vedomia v rámci EÚ.

    Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
    Viac k osobe: Eva Sadovská
    Firmy a inštitúcie: ŠÚ Štatistický úrad SRWood & Company