Napriek viacerým opatreniam, aktivite i proklientskému prístupu zodpovedných sa podľa Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR nedarí daňové nedoplatky vymáhať bez strát pre štát.
Nedoplatky presiahli 3-milióny eur
Napriek viacerým prínosným opatreniam Finančnej správy SR sa celkové kumulované nedoplatky podľa kontrolórov NKÚ dostali v ostatných piatich rokoch na úroveň vyššiu ako 3-miliardy eur.
Do štátnej pokladne sa v kontrolovaných rokoch 2018 až 2020 dostalo 585-miliónov vymožených nedoplatkov. NKÚ o tom informovala v tlačovej správe.
Pacienti pociťujú nedostatok sestier i ošetrovateľov, systém ich vzdelávania je podľa NKÚ zle manažovaný
Najrizikovejšou je podľa úradu daň z pridanej hodnoty, ktorá tvorí tri štvrtiny z evidovaných nedoplatkov. Najčastejšími dlžníkmi sú spoločnosti s ručením obmedzeným, a to na úrovni 88 %.
Až 60 % daňových nedoplatkov je výsledkom dorubenej dane z daňových kontrol. Úspešnosť ich vymoženia je dlhodobo minimálna.
Pandémia zabrdila vymáhanie nedoplatkov
Výrazný dopad na vymáhanie nedoplatkov mala podľa NKÚ situácia okolo pandémie COVID-19. Od marca 2020 sa na sedem mesiacov obmedzila exekučná činnosť a finančná správa zaznamenala 60-percentný pokles vymožených nedoplatkov.
NKÚ navrhuje parlamentnému výboru pre financie a rozpočet, aby od Ministerstva financií SR požadoval analýzu príčin dlhodobo nízkej úspešnosti vymáhania daňových nedoplatkov z dorubenej dane z daňových kontrol a predložil výboru stratégiu riešenia tohto problému.
Magdoško s Malatinským žiadajú vykonanie kontroly hospodárenia VšZP, podali podnet aj na NKÚ
Ročne podľa NKÚ vznikajú daňové nedoplatky v hodnote asi jednej miliardy eur a približne v rovnakej výške zanikajú ich vysporiadaním staršie daňové nedoplatky.
Rozdiel medzi vzniknutými a zaniknutými nedoplatkami predstavuje medziročný nárast alebo pokles. Za kontrolované roky finančná správa odpísala zo svojej evidencie z dôvodu zániku nedoplatky vo výške 1,18 miliardy eur, na Slovenskú konsolidačnú, a. s. ich postúpila v hodnote 1,23 miliardy eur.
Podporné a proklientské opatrenia
NKÚ pozitívne vníma to, že finančná správa prijala viaceré opatrenia na zvýšenie efektivity vymáhania daňových nedoplatkov. Ide napríklad o stanovenie priorít s merateľnými ukazovateľmi, ale aj o zavedenie on-line prístupu pre daňových exekútorov k registrom, čo im umožňuje v krátkom čase zistiť exekúciou postihnuteľný majetok.
Na podporu plnenia daňových povinností zaviedla finančná správa proklientské opatrenie – systém včasného upomínania. Elektronickým oznamom komunikuje s daňovníkom a informuje ho o výške evidovaného nedoplatku. Počet klientov, ktorým je zasielané upozornenie, medziročne rastie. V roku 2020 ich bolo takmer 134-tisíc.
Najvyšší kontrolný úrad znepokojujú dlhy nemocníc
Prínos pre štátny rozpočet formou sledovania a vyhodnocovania objemu uhradenej dlžnej sumy na základe upozornenia však v súčasnosti finančná správa nevyčísľuje.