BRATISLAVA 21. januára (WEBNOVINY) – Vláda v stredu schválila návrh projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) pre realizáciu úsekov diaľnice D4 Bratislava, Jarovce – Rača a rýchlostnej cesty R7 Bratislava, Prievoz – Holice. Ministerstvo dopravy má podľa rozhodnutia kabinetu do 31. januára začať verejné obstarávanie na koncesionára pre projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu časti tzv. nultého obchvatu Bratislavy na D4 a úsekov R7 v celkovej dĺžke 59 kilometrov.
„Očakávame, že bude obrovský záujem investorov a práve súťaž môže viesť k ďalšiemu zníženiu ceny projektu, ktorá je nastavená. Odmietam fantazmagórie, že nejaký Junckerov balík to zaplatí,“ povedal premiér Fico. Nedá sa podľa neho predsa čakať niekoľko rokov, či na to bude šanca alebo príležitosť.
Junckerov balík je podľa Fica zatiaľ fikciou
„Musíme stavať, ísť odvážnejšie do týchto vecí. Preto vláda dala zelenú tomuto projektu, aby sa ďalej pokračovalo,“ dodal. Pokiaľ by sa podľa premiéra v budúcnosti ukázali aj iné možnosti financovania projektu, vláda bude pripravená, ale v súčasnosti je PPP jediná možnosť realizácie projektu D4 a R7. Nový Investičný plán pre Európu, resp. tzv. Junckerov balík, je podľa Fica zatiaľ skôr fikciou ako realitou.
KDH vidí za financovaním projektu D4 a R7, ďalší megakšeft
Sieť žiada prepracovanie štúdie D4 a R7, vie ako ušetriť
Premiér dúfa, že tento plán sa niekedy naplní reálnymi peniazmi a SR bude môcť využívať tieto zdroje. „V prípade Junckerovho balíka budú dostávať prednosť predovšetkým cezhraničné projekty, ktoré sa týkajú viacerých štátov, a nebude veľký predpoklad na financovanie národných projektov, ktoré si má krajina riešiť sama, alebo zo zdrojov Európskej únie,“ uviedol Fico.
Podľa Počiatka Bratislave hrozí dopravné peklo
Potreba výstavby D4 a R7 je podľa ministra dopravy Jána Počiatka nespochybniteľná. „V prípade, že by sa nezačalo stavať teraz, podľa všetkých analýz by Bratislava a juh Slovenska zažili do roku 2020 úplný dopravný kolaps, ku ktorému v princípe dochádza už dnes. Celý región by zažíval dopravné peklo,“ povedal po rokovaní vláde Počiatek.
Štúdia uskutočniteľnosti projektu PPP, ktorú pripravilo medzinárodné konzorcium poradcov, podľa neho dala jasnú odpoveď, že pri úplnom konzervatívnom nastavení je pre verejné financie, štát a občana výhodnejšia forma PPP ako klasické obstarávanie, ktoré by v súčasnosti nebolo možné uskutočniť. „Projekt D4, R7 bol vždy najhorúcejším kandidátom na PPP. Už aj bývalá Radičovej vláda vedela, že možnosti rozpočtu sú obmedzené a vo vlastných dokumentoch mali zakotvené, že tento projekt sa bude realizovať formou PPP,“ dodal minister.
Podľa Kóňu treba investovať i do protihlukových opatrení
Predpokladané stavebné náklady na úseky D4 a R7 v dĺžke takmer 60 kilometrov sú na základe štátnej expertízy 1,325 miliardy eur. Výstavba by sa mala začať v roku 2016 a trvať štyri roky. Bez realizácie tohto projektu by dopravná situácia v Bratislave do roku 2020 podľa ministerstva skolabovala.
Na základe súčasných podmienok a expertíznej ceny štát by budúcemu koncesionárovi splácal za dostupnosť D4 a R7 ročne predbežne 135 až 151 miliónov eur. Za tridsať rokov by tak zaplatil spolu predbežne zhruba 4,050 až 4,530 miliárd eur. Ministerstvo dúfa, že vysúťažená cena bude nižšia.
„Ide o výstavbu v husto zastavanom území, kde bude treba veľa investovať aj do protihlukových opatrení alebo prekládky inžinierskych sietí. Súčasťou úseku D4 je aj most cez Dunaj, ktorý bude po svojom dokončení najdlhší na Slovensku,“ uviedol Kóňa.
Takmer polovica z 27-kilometrového úseku D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka pri Dunaji – Rača bude stavaná ako šesťpruhová komunikácia. Odhady stavebných nákladov na rýchlostné cesty v nezastavaných územiach dosahujú v priemere 10 miliónov eur na kilometer. Drahšie je to iba v úseku Bratislava – Ketelec, kde sa bude stavať cez veľmi husto zastavané územie a pôjde o mimoriadne komplikovaný úsek.