BRATISLAVA 18. novembra (WBN/PR) – Grand Prix za najlepší film 13. ročníka Medzinárodného filmového festivalu Bratislava získala minimalistická road – movie argentínskeho režiséra Pabla Giorgelliho Agáty, za „neobyčajný zážitok kde sa herectvo s kamerou snúbi do jedinečného filmu. Tak málo dialógov prezrádza tak veľa a zároveň zobrazuje ľudskú srdečnosť len málokedy vídanú v režisérskych prvotinách“. Tento mimoriadne vydarený argentínsko – španielsky debut si z Bratislavy odniesol aj Cenu FIPRESCI.
Filmový maratón ukončil v Bratislave záverečný ceremoniál na ktorom porotcovia udelili Grand Prix za najlepší film a ďalšie štatutárne ceny. Program 13. ročníka Medzinárodného filmového festivalu Bratislava (MFF Bratislava) priniesol divákom kvalitné, žánrovo a tematicky rôznorodé filmy v súťažných a nesúťažných programových sekciách. V súťaži sa o festivalové ceny uchádzali hrané, dokumentárne a krátke filmy. Hlavný dramaturg festivalu Nenad Dukić, ktorý vyberal filmy do Súťaže hraných filmov spolupracoval pri programovej skladbe s českým filmovým publicistom Radovanom Holubom, zostavovateľom sekcií Príbehy a Antidepresíva, slovenským filmovým kritikom Pavlom Smejkalom, ktorý vyberal snímky do Súťaže dokumentárnych filmov a holandským historikom umenia a filmu Erwinom Houtenbrinkom, zostavovateľom Súťaže krátkych filmov.
13. MFF Bratislava premietal v siedmych kinosálach hlavného mesta – v Kine Mladosť, v kinosále Slovenskej národnej galérie, v Mestskom divadle P.O.Hviezdoslava a v novootvorenom Kine Lumière (bývale Charlie Centrum). Po prvýkrát sa MFF Bratislava uskutočnil aj v nových priestoroch moderného centra Eurovea – v troch kinosálach multiplexu Cinema City, kde garantoval vysokú kvalitu prezentácie festivalových filmov. Nástup digitálnych technológií a ubúdanie 35mm kópií si vyžaduje aj od festivalovej organizácie flexibilné prispôsobenie sa tomuto trendu a nutnosť zabezpečenia digitálnych projekcií. Aj v tomto roku festival pokračoval Festivalovými dňami mimo hlavné mesto, v Banskej Bystrici a Brusne. Festivalový program 13.ročníka MFF Bratislava tvorilo 140 celovečerných, strednometrážnych a krátkych filmov, ktoré si v Bratislave počas šiestich dní prišlo pozrieť 18 200 divákov. Celková návštevnosť spolu s Festivalovými dňami a sprievodnými podujatiami bola takmer 21 tisíc divákov.
Súťaž prvých a druhých hraných filmov posudzovala hlavná porota v zložení americký scenárista, profesor filmu na Bostonskej univerzite John Bernstein, filmový kritik a novinár Francesco Di Pace z Talianska, slovenská filmová a divadelná herečka Zuzana Kanóczová, filmový producent Simon Perry z Anglicka a Daniella Tourgemanová, ktorá pracuje pre Izraelský filmový archív Jerusalem Cinematheque. Hlavná porota udelila okrem už spomínanej Grand Prix za najlepší film aj Cenu pre najlepšieho režiséra, ktorú si z bratislavského festivalu odnáša francúzsky režisér Vincent Garenq za film Obvinený. Porotcovia vyzdvihli Garenqovu „režijnú virtuozitu zručnej kombinácie nekompromisne intenzívnych pohybov kamery a strohého strihu, ktorá vytvára takmer dokonalú polohu nekompromisného a odvážneho dramatického výrazu“. Cenu za najlepší ženský herecký výkon udelila porota Iben Hjejle, ktorá stvárnila titulnú postavu v švédskej dráme Stockholm East. Porotcovia ocenili jej „živé zobrazenie trýznenej duše smútiacej matky zmietanej uprostred odopierania prostredníctvom majstrovského hereckého stvárnenia hĺbky a nuáns, ktoré spolu tvoria nezabudnuteľný herecký výkon“. Herec Ivan Trojan zaujal porotu svojim výkonom v slovenskom filme Viditeľný svet, „nezabudnuteľným hereckým výkonom postavy, ktorú milujeme aby sme ju nenávideli a opovrhovali ňou. Zároveň sme však zvádzaní čistou silou jeho imaginárneho a zvrhlého univerza“. Ocenenie za Trojana prevzal režisér filmu Peter Krištúfek.
V súťaži hraných filmov rozhodla o svojej cene aj porota FIPRESCI (FIPRESCI – medzinárodná federácia filmových kritikov) v zložení Suncica Unevska z Macedónie, Nanna Frank Rasmussen z Nemecka a Miroslav Ulman zo Slovenska a Cenu FIPRESCI udelila argentínsko-španielskej snímke Agáty. Ani tento rok nechýbala na MFF Bratislava študentská porota v zložení Lenka Šturmankinová, Simona Schurdáková a Teodor Kuhn, ktorá udelila svoju cenu francúzskemu filmu 17 dievčat režisérskeho dua Delphine a Muriel Coulin, za „sviežu limonádu namiešanú z dievčenskej vzbury s jemne trpkou príchuťou na konci. C’est la vie“.
Filmy v Súťaži dokumentárnych filmov hodnotila trojčlenná porota, ktorá sa zišla v zložení Alberto Herskovits z Argentíny (víťaz minuloročnej súťaže dokumentárnych filmov), Miroslav Janek z Českej republiky a Boris Mitić zo Srbska. Cenu za najlepší dokument získal mexicko – americký film Nočný strážnik, režisérky Natalie Almada. Porotu zaujalo, že „nám ukazuje ako dlho trvá kým sa pokropí zaprášená cesta do neba“.
Súťaž krátkych filmov našla svojho víťaza v talianskom filme Nedele belgického režiséra Valéryho Rosiera, za „zvláštny filmový rytmus a rámovanie každého záberu, ktorými prenikavo zachytáva človeka a jeho prežívanie obyčajného nedeľného dňa štýlom balansujúcim medzi humorom a melanchóliou.“ Do poroty zasadli Miguel Días z Portugalska, šéfredaktor časopisu Kino-Ikon Martin Kaňuch a vizuálny umelec Mels van Zutphen z Holandska. Cenu prišiel za režiséra prevziať producent filmu Nicolas Guiot. Ocenenie MFF Bratislava za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii si osobne prevzal rodinný tandem Zdeněk a Jan Svěrákovci, ktorí na festivale spoločne uviedli „rodinný“ dokument Tatínek. Na 13.MFF Bratislava boli udelené ešte dve ceny – Cenu UniCreditBank za divácky najúspešnejší slovenský film, podporenú sumou 3 000 EUR si odniesli dva slovenské filmy – Prach a ligot Michaely Čopíkovej, ktorý mal na festivale svetovú premiéru a Dom Zuzany Liovej. Po druhýkrát bola udelená aj Film Europe Award, ktorú za úspešnú prezentáciu slovenského filmového umenia v zahraničí získal hudobný skladateľ Michal Novinski.
Medzinárodný filmový festival Bratislava a Hlavné mesto SR Bratislava spoločne pokračujú aj v oceňovaní významných slovenských filmových a divadelných umelcov, tvorcov a filmových profesionálov. Laureátom ocenenia a držiteľom pamätnej dlaždice na Filmovom chodníku slávy v roku 2011 sa stal herec Jozef Adamovič.
Divákov z celého programu 13. MFF Bratislava najviac zaujal britský film režiséra Davida Mackenzieho Dokonalý súlad, príbeh dvoch ľudí, ktorí sa zamilovali v okamihu, kedy sa svet začal rozpadať.
Na 13. MFF Bratislava sa zišlo viac ako 40 zaujímavých hostí. Diváci mohli stretnúť filmárov z celého sveta. Svoje filmy prišli osobne uviesť napríklad izraelská kameramanka a fotografka Yael Shacharová (Melissa, mama a ja), režisér Daniel Whitney a kameraman Russel Nabb uviedli britský film Kandahar Break, „antidepresívnu“ rumunskú komédiu Ahoj! Ako sa máš? prišiel predstaviť režisér Alexandru Maftei spolu s herečkou Danielou Voicu, z Estónska pricestoval Kullar Viimne s filmom Dych, hosťom festivalu boli aj argentínsky režisér Santiago Amigorena, ktorý uviedol svoj druhý film Iné ticho, producent filmu Cinema Komunisto Dragan Pesikan, režisér filmu Gnarr Gaukur Ulfarsson z Islandu, poľský režisér Ryszard Brylski (Krásne leto), český režisér Martin Mareček (Pod slnkom tma), tvorcovia bulharskej snímky Love.net – režisér Ilian Djevelekov, scenárista a producent Matey Konstantinov, americký režisér Peter Monro (Spoločné chvíle) a mnohí ďalší. Početná delegácia sprevádzala českého oscarového nominanta – film Alois Nebel prišiel do Bratislavy uviesť režisér Tomáš Luňák, herci Miroslav Krobot, Tereza Voříšková, Marie Ludvíková a producentka Petra Kocmanová. Okrem tvorcov sa festivalu zúčastnili aj filmový profesionáli a zahraniční novinári – Gideon Orsher z izraelského IDF Radio, Ronald Bergan zo švajčiarskeho Guardianu, rakúsky novnár Otto Reiter, Tomáš Pilát z Českého rozhlasu, americká novinárka Cathy Meils z Film New Europe, aj srbský filmový žurnalista Vladan Petkovic zo Screen International.
Okrem troch súťažných sekcií tvorili program MFF Bratislava aj nesúťažné sekcie Panoráma, Proti prúdu, Antidepresíva, Príbehy, Červené westerny, Pocta (Eduard Grečner a Pavel Branko) a Azyl. V sekcii Made in Slovakia mohli diváci mohli vidieť 15 slovenských filmov z toho štyri svetové premiéry. Väčšina slovenských filmov sa premietala za účasti ich tvorcov. Animovaný film Prach a ligot, inšpirovaný mestom San Francisco, vo svetovej premiére uviedla režisérka Michaela Čopíková so svojou spolupracovníčkou, animátorkou Veronikou Obertovou. Ďalšími svetovými premiérami boli uvedenia dvoch hororových poviedok Interview a Monsterproces z pripravovaného celovečerného hororového filmu Strach, režisérov Petra Magáta a Milan Baloga a umelecký dokument o jednej z najvýraznejších postáv Radošinského naivného divadla Kataríne Kolníkovej s názvom …a já, Katarína Kolníková, ktorý slávnostne odpremiérovala delegácia filmu na čele s režisérom Jurajom Štepkom a známym radošinským hercom, principálom RND Stanislavom Štepkom. V programe nechýbal najnovší film Pavla Barabáša Tour de Fer – Železná diera; kontroverzne prijímaný dokument Zuzany Piussi Nemoc tretej moci, aj režisérkino vtipné road-movie Kuracia láska; dva filmy Petra Bebjaka – debut Marhuľový ostrov a krátky tanečný film Voices; aj v zahraničí oceňované filmy Dom Zuzany Liovej a Nickyho rodina Mateja Mináča; vojnové Lidice; či pohľad britskej filmárky Michelle Coomber na košické/rómske sídlisko Luník IX. Do kín sa vrátil aj režisér Stanislav Párnický, jeho nový film Čerešňový chlapec uviedla početná delegácia na čele s hlavnou predstaviteľkou Zuzanou Kanócz, ktorá na festivale zastupovala Slovensko aj v medzinárodnej porote hraných filmov.
Mimo sekcie Made in Slovakia sa v medzinárodnej súťaži hraných filmov, predstavil debut Petra Krištúfka Viditeľný svet, ktorý mal na MFF Bratislava slovenskú premiéru v početnom zastúpení tvorcov (režisér Peter Krištúfek, herci Ivan Trojan, Kristína Turjanová, Martin Mňahončák, producent Milan Stráňava a ďalší) a v sekcii Panoráma sa odpremietal nový film Martina Šulíka Cigán. Svoje miesto v programe mala Pocta, venovaná výraznej osobnosti slovenskej kinematografie 60.rokov – režisérovi Eduardovi Grečnerovi, ktorý osobne uviedol svoj film Drak sa vracia.
13. MFF Bratislava patrí k piatim európskym filmovým festivalom, ktoré vo svojom programe uviedli programovú lahôdku Červené westerny. Sekcia je prehliadkou westernov, ktoré vznikli v období rokov 1924 až 1980 v bývalom východnom bloku. Odpremiérovaná bola v januári na MFF v Rotterdame, následne ju uviedol filmový festival v Göteborgu, potom festivaly Crossing Europe v Linzi, ERA Nové Horizonty vo Wrocławi. Bratislavskí diváci videli 5 „červených westernov“ – československú paródiu Limonádový Joe aneb Koňská opera, film Nikitu Michalkova Svoj medzi cudzími, rumunský film s výrečným názvom Umelkyňa, doláre a Transylvánci, jeden z najlepších „kapustových“ východonemeckých westernov Náčelník Veľký had a ruský western Biele slnko púšte. Všetky filmy na festivale osobne uvádzal známy ruský filmový kritik Sergej Lavrentiev.
V programe MFF Bratislava nechýbal ani večer venovaný festivalu krátkych filmov Azyl, počas ktorého sa premietlo 40 minútových a päťminútových filmov a bola vyhlásená nová téma ďalšieho ročníka Reklama na život.
Počas bratislavského festivalu sa po druhýkrát odovzdávali Ceny Tibora Vichtu. Víťazom sa stala Anežka Guziarová so svojim scenárom Rubikon. “Je o prekročení Rubikonu hlavnej hrdinky Hany, ktorá mala doma všetko a napriek tomu nebola spokojná. Chýbalo jej to, že si nevyskúšala život na vlastnú päsť, odchádza, aby si to vyskúšala v Berlíne,” povedala pre TASR Guziarová. Špeciálnu cenu získal Pavel Knapko so scenárom Vrabce v popolníku. V kategórii internetový seriál do päť minút sa porota rozhodla cenu neudeliť. V kategórii hraný komediálny seriál zvíťazil Miro Šifra so scenárom s názvom Moji drahí pozostalí. Súčasťou slávnostného večera bola Pocta Pavlovi Brankovi, nestorovi slovenskej fimovej kritiky spojená s premietnutím dokumentu z cyklu GEN.sk – Pavel Branko očami Jara Riháka.
O festivalové prekvapenie sa v závere festivalu postaral film progresívnej britskej režisérky Andrey Arnoldovej, ktorá siahla po adaptácii slávneho románu Emily Bronteovej Búrlivé výšiny. Film mal premiéru v súťaži na septembrovom festivale v Benátkach a Robbie Ryan, kameraman filmu si z Benátok odniesol cenu Osella za najlepšiu kameru.
Bohatý filmový program festivalu doplnili aj zaujímavé sprievodné podujatia. Premietalo sa aj pod holým nebom. Festivalový víkend patril hudobným filmom venovaným skupinám The Doors (When you are Strange) a The Rolling Stones (Shine and Light). Nechýbala obľúbená Papučová noc so Zlatým Bažantom, počas ktorej sa premietali filmy v Cinema City Eurovea (Neviditeľná, Hanna a American Translation) a v Kine Mladosť (Mr. Nice, Limonádový Joe a Všetko čo milujem). Počas festivalu sa na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU uskutočnil aj medzinárodný odborný seminár Julian Friedmanna s názvom Ako predať svoj scenár a predseda hlavnej poroty John Bernstein sa stretol s mladými filmármi a študentami na svojom Master Classe v Bratislave aj na banskobystrickej Akadémii umení. Zabávalo aj diskutovalo sa každú noc až do rána v bratislavskom Nu Spirit Bare a Nu Spirit Clube na after parties kde vystúpila napríklad legenda aci house techna Hardfloor, jazzová špička David Sanborn, Joey DeFrancesco, Byron Landham, prebehol i filmový večer spojený s projekciou a diskusiou k filmu Flatlight Films za osobnej účasti tvorcov – Miikka Niemi (producent), Mikko Kunnari, Arto Koivuniemi, Pekka Kumpulainen (herci).
13. Medzinárodný filmový festival Bratislava sa konal od 4. do 9. novembra v Bratislave a pokračoval Festivalovými dňami v Banskej Bystrici a kúpeľoch Brusno (10. – 12. novembra), počas ktorých diváci videli napr. dokumenty Zuzany Piussi, film Mr. Nice, alebo nový dokument Pavla Barabáša. Za osobnej účasti tvorcov sa odpremietal film Juraja Štepku …a já, Katarína Kolníková.
Viac informácií na www.iffbratislava.sk a na www.facebook.com/bratislavaiff.