V roku 2030 by po našich cestách mohlo jazdiť vyše 200 000 plne elektrických áut. Také sú odhady Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA).
Elektriny pre tieto vozidlá bude dostatok, na ich nabíjanie však bude potrebné v niektorých typoch lokalít posilňovať kapacitu pripojenia. Rozvoj elektromobility tak so sebou prináša aj potrebu investícií do posilňovania energetických distribučných sietí.
Ultrarýchle nabíjacie huby
„To už vidíme na niektorých lokalitách, typickým príkladom sú diaľničné odpočívadlá, na ktorých sa majú stavať ultrarýchle nabíjacie huby. Keď je dnes priemerná kapacita potrebná na pripojenie takéhoto odpočívadla 50 kW, pre výstavbu nabíjacieho hubu pripraveného pre budúcnosť potrebujeme až 100 násobne väčšiu kapacitu pripojenia,“ konštatuje napríklad asociácia.
Žilina má vlastnú energetickú spoločnosť, okrem iného zabezpečí aj nabíjacie stanice pre elektromobily a bicykle
Potvrdzujú to aj vyjadrenia zástupcov distribučných spoločností. „Pre zásadný rozvoj elektromobility je posilňovanie distribučnej sústavy kľúčovou podmienkou. Vybudovanie hustej siete nabíjacích a rýchlonabíjacích staníc podmienené rozvojom distribučnej sústavy však nebude jednoduché, rýchle a ani lacné,“ uviedol pre agentúru SITA špecialista externej komunikácie Stredoslovenskej distribučnej Miroslav Gejdoš.
Ako doplnila hovorkyňa Západoslovenskej distribučnej Michaela Dobošová, každoročne navyšujú investície do rozvoja a obnovy distribučnej sústavy.
Volkswagen má rozsiahle plány, vo svete chce vybudovať sieť tovární na výrobu batérií pre elektromobily
„V tomto roku plánujeme preinvestovať takmer 150 mil. eur, z toho zhruba 120 mil. eur do rozvoja a obnovy distribučnej sústavy, do nasadzovania inteligentných meracích systémov (smart metrov) a zvyšovania úrovne automatizácie prevádzky sústavy rozširovaním počtu smart grid prvkov,“ priblížila. Zároveň ale dodala, že tento objem nie je možné jednoducho alokovať na konkrétne typy odberov, ako napríklad na elektromobilitu.
Dopyt po budovaní nových vedení
Aj Stredoslovenská distribučná investuje podľa Gejdoša do rozvoja a posilňovania distribučnej sústavy kontinuálne desiatky miliónov eur ročne. Smerujú pritom tam, kde je to nevyhnutné z hľadiska údržby existujúcich vedení a tam, kde je reálny dopyt po budovaní nových vedení, prípadne tam, kde potrebujú navýšiť reálnu kapacitu siete. „Každú žiadosť o nové pripojenie alebo navýšenie výkonu posudzujeme individuálne,“ zdôraznil.
Plynári plánujú stámiliónové investície do obnoviteľných zdrojov, pre motoristov sprevádzkujú aj LNG stanice
V niektorých prípadoch podľa neho stačí pre nové pripojenie vybudovať niekoľko sto metrov nového vedenia nízkeho napätia, v iných prípadoch, napríklad pri väčšom rozvoji regiónu, treba postaviť novú transformovňu na úrovni veľmi vysokého napätia.
„To sa už bavíme o niekoľkoročných projektoch v miliónoch eur. Všetko teda závisí od lokality, kde by sa mali nabíjacie stanice budovať. Niekde to bude jednoduchšie a rýchlejšie, no na mnohých miestach to môže byť zdĺhavé a komplikované,“ zhodnotil.
E-mobilitná smart infraštruktúra
Východoslovenská distribučná predpokladá, že do roku 2030 dôjde k maximálne 3 až 5 % nárastu kapacitných nárokov na jej distribučnú sústavu. V tomto scenári preto výrazné úpravy v prenosovej a distribučnej sústave nebudú nutné, naopak, lokálne posilnenie kapacity v určitých energetických bodoch potrebné bude.
„Spoločnosť sa aktuálne ale aj do budúcna bude potrebám e-mobilitnej smart infraštruktúry venovať individuálne a v predstihu tak, aby pripravila podmienky na jej rýchle a efektívne etablovanie,“ zhrnula hovorkyňa spoločnosti Andrea Forbergerová.
Potrebné investície
Ani na lokálnej úrovni podľa nej neočakávajú potrebu masívneho dobudovania elektroenergetickej infraštruktúry, potrebné investície sa podľa doterajších analýz vyšplhajú maximálne na úroveň jednotiek percent z celkového investičného balíka.
Východoslovenská distribučná aktuálne vníma ako najväčšiu prioritu etablovanie automobilky Volvo. Práve výrobcovia technológií a producenti zariadení v oblasti e-mobility budú podľa firmy predstavovať väčšie výkonové nároky na kapacitu a odber ako už spomínaný postupný nástup osobných elektromobilov na cestách.