Pokračovanie dodávok zemného plynu z Ruska tradičnou ukrajinskou cestou bude pre európskych odberateľov z pohľadu efektivity nákladov niekoľkonásobne výhodnejšia než prostredníctvom plánovaného plynovodu Nord Stream 2, tvrdí ukrajinská energetická spoločnosť Naftogaz.
Dodávky zemného plynu z Ruska tradičnou ukrajinskou cestou budú pre európskych odberateľov z pohľadu efektivity nákladov niekoľkonásobne výhodnejšie, než po dne Baltského mora prostredníctvom plynovodu Nord Stream 2, ktorý plánuje Rusko uviesť do prevádzky v roku 2020. Vyhlásila to v piatok ukrajinská štátna energetická spoločnosť Naftogaz. V prípade, že rezervovaná kapacita zostane na súčasnej úrovni 110 mld. kubických metrov ročne, majú byť dodávky ukrajinskou trasou štvornásobne lacnejšie. Ak sa zníži na 70 mld. kubických metrov, bude zotrvanie pri súčasnom stave trojnásobne výhodnejšie, uviedol Naftogaz v tlačovom vyhlásení.
Naftogaz upozorňuje, že dodávky cez Ukrajinu slúžia najmä odberateľom v krajinách strednej, východnej a južnej Európe, ako aj v Turecku, čo znamená, že súčasná trasa je z dostupných možností najkratšia. Spomenuté krajiny sú zároveň s Ukrajinou dlhodobo prepojené, vďaka čomu má EÚ k dispozícii dostatočnú infraštruktúru na zabezpečenie dodávok plynu konečným odberateľom. Vzhľadom na to, že veľký počet európskych krajín nemá prepojenie s distribučnou sústavou na severe Nemecka, môžu plyn odoberať iba cez Ukrajinu, uzatvára Naftogaz.
Projekt plynovodu Nord Stream 2, za ktorým stojí konzorcium vedené ruskou plynárenskou spoločnosťou Gazprom, má za cieľ zdvojnásobenie prepravnej kapacity súčasného plynovodu Nord Stream spájajúceho po dne Baltského mora Rusko so severným Nemeckom. Nový plynovod, ktorý by umožnil Rusku úplne obísť Ukrajinu a tým pádom aj Slovensko, má byť dokončený do roku 2020. Práve koncom roka 2019 končí platnosť rusko-ukrajinskej zmluvy o preprave plynu cez Ukrajinu do západnej Európy. Šéf Gazpromu Alexej Miller vo štvrtok uviedol, že po dokončení projektu Nord Stream 2 sa bude ukrajinskou cestou od roku 2020 prepravovať zhruba 10 až 15 mld. metrov kubických plynu, čo je zhruba desatina súčasnej tranzitnej kapacity.