V dôsledku hustého sneženia a silného vetra zostalo od 13. do 17. januára bez elektriny viac ako 110 tisíc odberateľov.
Stredoslovenská distribučná (SSD) pre zimnú kalamitu prišla o 195 tisíc eur. Takúto škodu vyčíslili stredoslovenskí energetici počas päťdňovej kalamity. „V dôsledku hustého sneženia a silného vetra zostalo od 13. do 17. januára bez elektriny viac ako 110 tisíc odberateľov. Započítavajú sa pritom iba výpadky dlhšie ako tri minúty. Väčšina porúch na elektrických vedeniach bola zaznamenaná na Kysuciach, Orave, Liptove a Považí,“ informoval hovorca SSD Miroslav Gejdoš.
Výjazdy elektrikárov
Dispečeri zo SSD zaznamenali spolu 116 výpadkov na úrovni vysokého napätia (22 tisíc voltov), pričom 74 z nich si vyžadovalo výjazd elektrikárov. Na vedeniach nízkeho napätia (400 voltov) bolo viac ako 200 porúch. „Počas kalamity sme mali v teréne desiatky pracovníkov údržby a desiatky mechanizmov. Pomáhali im aj kolegovia z divízie stavebnomontážnej činnosti a externí pracovníci. V špičke sme mali v teréne viac ako 150 mužov,“ zhrnul riaditeľ divízie prevádzky a údržby SSD Radomír Rajčáni.
Najčastejšími dôvodmi výpadkov dodávky elektriny boli pretrhané vodiče, poškodené stĺpy a izolátory. „Vážnym problémom bolo, tak ako vždy pri kalamitách, že mnohé poruchy boli na odľahlých miestach. Vysoká vrstva snehu či strmé svahy komplikovali nielen odstraňovanie porúch, ale už ich vyhľadávanie. Najhoršie boli na tom lokality, kde sme sa potrebovali dostať s ťažkou technikou,“ dodal Rajčáni.
Pomohol aj kôň
V priebehu niekoľkých dní padlo pod váhou ťažkého snehu na elektrické vedenia v správe SSD viac ako 200 stromov. Pretrhlo sa sto vodičov na rozličných miestach. „Škodu dovŕšilo zhruba 50 pokazených izolátorov a 20 poškodených stĺpov. Zaujímavosťou bolo, že v niektorých prípadoch bola bezmocná aj moderná technika. Údržbári sa preto mohli spoľahnúť len na svoje fyzické zdatnosti. V lese nad kysuckou obcou Nesluša im pomáhal aj ťažný kôň,“ doplnil Rajčáni.
Väčšinu porúch sa podarilo stredoslovenským energetikom odstrániť v priebehu niekoľkých hodín. „Niektoré sme však riešili aj dlhšie. Hlavne kvôli nepriaznivým okolnostiam, ale aj vlastnej bezpečnosti,“ spresnil Rajčáni. Najdlhší výpadok pocítili desiatky obyvateľov Dolnej Marikovej v okrese Považská Bystrica. Energetici ich nemohli zásobovať elektrinou z inej napájacej vetvy, preto museli čakať na odstránenie poruchy, čo trvalo 38 hodín.
Kalamita a poruchy pritom nezamestnávali len energetikov v teréne. Riešenie mimoriadnej situácie si vyžiadalo aj nepretržité riadenie distribučnej siete zo žilinského dispečingu. „V takýchto situáciách nie je nasadenie dispečerov o nič menšie ako nasadenie ľudí vonku na stĺpoch. Vždy sa snažia čo najrýchlejšie reagovať na vzniknuté výpadky a hľadajú spôsob, ako odberateľom obnoviť prúd. Okrem toho musia korigovať práce elektrikárov v teréne, za ktorých bezpečnosť sú spoluzodpovední,“ opísal atmosféru na operatívnom dispečingu jeho riaditeľ Július Bodor.