Pri zmene dodávateľa by sme mali byť zodpovední, opatrní, všetko si dobre preštudovať a všetko si dobre premyslieť. Pozor si treba dať na dobu viazanosti, garancie, či na vedľajšie poplatky, ktoré už nejedného spotrebiteľa pri prvej faktúre od nového dodávateľa prekvapili.
V súčasnosti si môžeme vyberať z plejády rôznych dodávateľov energií. Aj keď Slováci sú vcelku konzervatívny národ, pomaly sa aj u nás rozbehol biznis s dodávkami plynu či elektriny. Väčšie či menšie spoločnosti ponúkajú spotrebiteľom rôzne produkty, vďaka ktorým môžu klienti získať vyššie či nižšie zľavy za dodávky elektrinu alebo plynu. Viacerí z nás máme skúsenosť s prehováraním podomových predajcov, aby sme zmenili svojho dodávateľa energií. Ide o najčastejší a najefektívnejší spôsob dodávateľských firiem, ako osloviť svojich nových potenciálnych zákazníkov. Nejeden spotrebiteľ nedokázal odolať ich ponukám a nakoniec svojho dodávateľa vymenil za nového. Chybu urobili tí, ktorí sa svojim podpisom zaviazali novému dodávateľovi medzi dverami či pri bráne domu. Nejde totiž o „fazuľky“. Ide o naše peniaze. Veď priemerná štvorčlenná slovenská domácnosť minie za rok na energie zhruba 1 500 eur. Neskôr títo „horlivci“ svoju zmenu dodávateľa neraz oľutovali, väčšinou však už bolo neskoro. Pri zmene dodávateľa by sme mali byť preto zodpovední, opatrní, všetko si dobre preštudovať a všetko si dobre premyslieť.
Stokrát merať a raz strihať
Spotrebitelia by mali podľa špecialistky komunikácie z Východoslovenskej energetiky (VSE) Kataríny Šulíkovej pri výbere nového dodávateľa uvažovať komplexne. V prvom rade netreba podpisovať novú zmluvu hneď pri návšteve podomového predajcu. Zákazník by si mal ponechať dostatok času na preštudovanie všetkých materiálov a podmienok zmluvy. Pozor si treba dať na dobu viazanosti, garancie, či na vedľajšie poplatky, ktoré už nejedného spotrebiteľa pri prvej faktúre od nového dodávateľa prekvapili. Obchodný riaditeľ spoločnosti Elgas Roman Lipnička odporúča odberateľom, aby si preverili, či je nový dodávateľ registrovaný na Úrade pre reguláciu sieťových odvetví SR a tým pádom má platnú licenciu na dodávky elektriny a plynu. „Aj keď je zmena dodávateľa absolútne bezpečná, jednoduchá a bezplatná, na trhu pôsobia aj menej seriózne firmy,“ dopĺňa R. Lipnička.
Zamerať by sa mali spotrebitelia na celkovú konečnú cenu, ktorú budú platiť za energiu u nového dodávateľa. Nemali by totiž hneď podľahnúť vidine sľubovanému niekoľko percentuálnemu zníženiu ceny elektriny alebo plynu, ktoré sa môže týkať iba jednej zložky z celkovej ceny. „Napríklad v minulom roku jeden dodávateľ avizoval zníženie cien až o 20 %. Pokiaľ bol zákazník pozorný, tak istotne vedel, že táto zľava je iba medziročným znížením ceny silovej elektriny, ktorú premietli do svojich cien prakticky všetci dodávatelia na trhu,“ upozornil konateľ spoločnosti Slovakia Energy Jiří Písařík. Hovorca Slovenského plynárenského priemyslu (SPP) Peter Bednár si myslí, že odberateľ by mal okrem parametrov danej ponuky vziať do úvahy tiež dôveryhodnosť a stabilitu nového dodávateľa.
„Aj vo svetle posledných udalostí, krachu jedného z dodávateľov a vysokej pokuty za neférové správanie pre ďalšieho, by spotrebitelia mali vo väčšej miere prihliadať na spoľahlivosť, stabilitu, serióznosť dodávateľa a jeho férový prístup k zákazníkom,“ zdôraznil. „Pri výbere, či zmene dodávateľa, by rozhodujúcim faktorom nemala byť len cena, ale aj zákaznícka starostlivosť a v neposlednom rade aj skúsenosti a profesionalita dodávateľa,“ súhlasí so svojim kolegom hovorkyňa Stredoslovenskej energetiky (SSE) Jana Bolibruchová.
Ako sa správať pri úvahách o zmene dodávateľa:
– Ponechajte si čas na posúdenie výhodnosti ponuky a prečítanie všetkých dokumentov.
– Obráťte sa na súčasného dodávateľa, aby vám pomohol posúdiť výhodnosť novej ponuky.
– Informujte sa o všetkých poplatkoch a o tom, či sú ceny schválené Úradom pre reguláciu sieťových odvetví.
– Pýtajte sa na konkrétnu cenu za elektrinu, nie na všeobecný prísľub zľavy.
– Porovnajte si všetky zložky ceny elektriny – stálu platbu, cenu za kWh, do koncovej ceny nezabudnite pripočítať cenu za distribúciu.
– Urobte si prepočet ročných nákladov pre vašu skutočnú výšku spotreby.
– Zaujímajte sa nielen o cenu, ale aj o ponúkané služby (napr. energetické poradenstvo, pomoc pri výbere vhodnej sadzby a pod.).
ZDROJ: VSE
Zmeniť dodávateľa energií môžeme teoreticky každý mesiac, vždy k prvému dňu. Samozrejme ak máme s terajším dodávateľom podpísanú zmluvu na dobu neurčitú, pri ktorej ho môžeme opustiť kedykoľvek. Pri tejto zmluve platí výpovedná lehota jeden mesiac. Pri zmluve s viazanosťou na dobu určitú, na jeden či dva roky, môžeme meniť dodávateľa až po jej uplynutí. „Často je však potrebné zmluvu s novým dodávateľom podpísať už niekoľko mesiacov predtým, aby sa stihli výpovedné lehoty podľa podmienok v zmluve. Niekedy totiž bývajú výpovedné lehoty aj tri mesiace pred uplynutím doby viazanosti,“ hovorí riaditeľ spoločnosti Energie2 Dávid Vlnka.
Treba si uvedomiť, že celý proces zmeny dodávateľa trvá 21 dní. Ako upozorňuje. K. Šulíková, zákazník však musí konať minimálne jeden mesiac predtým, keďže je potrebné podať výpoveď pôvodnému dodávateľovi energií. Najreálnejší termín zmeny dodávateľa je v tejto chvíli teda 1. apríl tohto roku. „Na uskutočnenie zmeny dodávateľa k 1. aprílu 2014 potrebujeme od zákazníka doručenú podpísanú zmluvu na dodávku plynu alebo elektriny a splnomocnenie na vykonanie zmeny dodávateľa najneskôr do 20. februára 2014, pokiaľ je potrebné, aby sme v mene zákazníka iniciovali ukončenie zmluvného vzťahu s predchádzajúcim dodávateľom. Ak má zákazník vysporiadaný zmluvný vzťah s predchádzajúcim dodávateľom, podpísanú zmluvu stačí doručiť do 7. marca 2014,“ spresnil P. Bednár.
Podľa R. Lipničku aj zákazník so zmluvou s viazanosťou na dobu určitú mal by v prípade záujmu o zmenu dodávateľa už teraz rokovať o novej zmluve na roky 2015 a 2016. „Ceny na tieto roky sú veľmi priaznivé a nižšie ako napríklad v roku 2013. Odporúčame klientom preveriť si súčasný zmluvný vzťah, tento nechať dobehnúť a na ďalšie obdobie si dohodnúť nové podmienky dodávky. Ak si nie je zákazník istý, zmluvné podmienky mu vie preveriť aj nový dodávateľ,“ dodal.
Zmena je bezplatná a jednoduchá
Zmena dodávateľa elektriny či plynu by nás nemala nič stáť. Všetci oslovení dodávatelia deklarovali, že za zmenu dodávateľa si neúčtujú žiadne skryté poplatky. Proces zmeny dodávateľa je podľa nich bezplatný, prebieha bez prerušenia dodávky a bez zásahu do domácnosti.
Nový dodávateľ energií je ochotný za zákazníka vybaviť všetku potrebnú byrokraciu. Zo strany odberateľa sa vlastne vyžaduje iba podpis pod zmluvu s novým dodávateľom a vyplniť splnomocnenie, na základe ktoré nový dodávateľ vybaví všetky potrebné formality. „Po dohode o cenách a podpise zmluvy podáme za zákazníka výpoveď, s prihliadnutím na požadovanú výpovednú lehotu, pri zahájení zmenového procesu prihlasujeme odberné miesto do našej bilančnej skupiny a následne po úspešnom procese zmeny informujeme svojich zákazníkov, že sa stali odberateľmi našej energie. Zákazníkovi teda stačí iba niekoľko podpisov na začiatku celého procesu a ostatná práca zostáva na nás,“ uvádza riaditeľ pre ekonomika zo spoločnosti Magna E.A. Jozef Ondreička. „Je dôležité, aby nám klient doručil potrebné dokumenty včas,“ upozorňuje J. Bolibruchová.
Zákazník môže nového dodávateľa energií, ktorého si na základe dôslednej úvahy vybral, osloviť prostredníctvom e-mailu, telefonicky, či osobne na kontaktných miestach. Nemusia sa tak spoliehať len na podomových predajcov.
Aj keď P. Bednár z SPP taktiež potvrdil, že zmena dodávateľa je bezplatná, odberateľ by sa podľa neho mal okrem samotnej cenovej ponuky informovať aj o prípadných ďalších poplatkoch alebo spoplatnených služieb súvisiacich s obsluhou zákazníka, ktorých cena môže v niektorých prípadoch prevyšovať aj dosiahnutú úsporu.
Zmluvu s viazanosťou na dobu určitú sa oplatí dodržať
Dodávatelia energií ponúkajú svojim klientom rôzne produkty s rôznou dobou viazanosti. V zásade platí, že čím dlhšia doba viazanosti, tým väčšiu zľavu vie zákazníkovi dodávateľ poskytnúť. „Prirodzenou snahou dodávateľa je uzatvoriť zmluvu na dodávku energie na čo najdlhšie obdobie,“ hovorí J. Ondreička z firmy Magna E.A. Napríklad spoločnosť Energie2 má pre klientov ponuku s dobou viazanosti až na šesť rokov. „Spravidla je väčšina zmlúv uzatváraná na jeden rok,“ uvádza R. Lipnička z Elgasu. „V prípade domácností uzatvárame jednoročné zmluvy. Pri firmách ponúkame možnosť fixovať ceny aj na dlhšie obdobie,“ dodáva J. Bolibruchová zo SSE. „Z časového hľadiska uzatvárame krátkodobé zmluvy, ročné i viacročné kontrakty. Cena sa potom odvíja od dĺžky kontraktu, ale aj od typu produktu či výšky spotreby zákazníka. Menšie a stredné podniky uzatvárajú predovšetkým dvojročné kontrakty. Veľké podniky v súvislosti so svojou spotrebou preferujú ročné zmluvy,“ hovorí K. Šulíková z firmy RWE Gas Slovensko. „U domácností je to spravidla na dva roky. U firemných klientov môže byť táto viazanosť kratšia,“ konštatuje J. Písařík. SPP si zákazníkov vie zaviazať na dva roky, ponúka však aj zmluvu bez viazanosti, teda na dobu neurčitú.
Za nedodržanie doby viazanosti hrozia odberateľom sankcie a pokuty. Tie by mali byť podľa R. Lipničku podrobne popísané v zmluve. „V prípade domácností pozorujeme na trhu tieto pokuty v desiatkach eur, v prípade firiem ide o stovky eur, prípadne sa pokuty odvíjajú od neodobratého množstva a môžu dosahovať ešte vyššie sumy,“ upozorňuje J. Bolibruchová. Zmluvné pokuty si však podľa D. Vlnku každý dodávateľ stanovuje individuálne. Podľa P. Bednára a K. Šulíkovej v prípade nedodržania doby viazanosti má pôvodný dodávateľ tiež možnosť odoprieť súhlas so zmenou dodávateľa.
Jedine spoločnosť Magna E.A. tvrdí, že pri nedodržaní doby viazanosti nakoniec nemusí byť žiadna pokuta či sankcia. „V prípade, že sa zákazník rozhodne pre zmenu dodávateľa mimo dohodnutých zmluvných podmienok, snažíme sa dohodnúť na korektnom ukončení zmluvy a dodávky. Iba v krajných prípadoch dochádza k vyčísleniu potenciálnych škôd z dôvodu neodobratia dohodnutého objemu energie. Iné sankcie si neuplatňujeme,“ konštatuje J. Ondreička.
Každý odberateľ by tak mal pri zmene dodávateľa zvážiť na akú dlhú dobu je ochotný sa zaviazať novému dodávateľovi elektriny či plynu.
Komu volať ak vypadnú dodávky plynu či elektriny?
Asi všetci odberatelia už zažili, že im vypadol prúd či dodávky plynu. Viacerí z nich nevedeli na koho sa v takom prípade obrátiť. Väčšina chcela volať do elektrární či plynární. Tak sme boli všetci naučení, keď u nás existovali monopoly. Dodávatelia energií upozorňujú, že v prípade výpadkov dodávok elektriny alebo plynu treba volať v prvom rade distribučným spoločnostiam. Pri plyne ide o firmu SPP-distribúcia. K jej distribučnej sieti sú pripojení zákazníci na celom Slovensku. Pri výpadku dodávok elektriny treba volať distribučnej spoločnosti, k sieti ktorej je odberné miesto pripojené. Čiže spotrebitelia na západnom Slovensku budú v prípade núdze volať firme Západoslovenská distribučná, odberatelia na strednom Slovensku spoločnosti SSE Distribúcia, a zákazníci na východe Slovenska Východoslovenskej distribučnej. Väčšina dodávateľov energií má čísla na poruchovú službu distribučných spoločností na svojich internetových stránkach. Potrebné telefónne čísla by mal nájsť zákazník aj v zmluve, ktorú podpísal s dodávateľom.