Slovenskí motoristi by sa mali pripraviť na ďalšie zdražovanie. Ako totiž uviedla pre agentúru SITA analytička 365.bank Jana Glasová, nie je za tým iba drahá ropa, ale aj prichádzajúca letná motoristická sezóna. Tá totiž zvyšuje dopyt, čo bude tlačiť ceny ropy a benzínu nahor.
„Vzhľadom na to, že ceny ropy sa naďalej držia na vysokých úrovniach, očakávame, že ceny na našich pumpách nemajú príliš priestor na pokles. Zároveň ale platí, že Slovensko spolu s Maďarskom a Českom dostalo výnimku zo zákazu dovozu ruskej ropy, keďže ten sa netýka ropy dovážanej potrubím. Tento fakt by teda nemal tlačiť na rast cien ropy u nás. Európsky trh ale môže čeliť nižšej ponuke ropy, keďže tú embargo ešte viac obmedzí. Zákaz dovozu ruskej ropy dovážanej tankermi sa totiž týka asi dvoch tretín ruskej ropy dovážanej do EÚ,“ uviedla Glasová.
Ceny nafty klesli
Podľa údajov Štatistického úradu SR za 21. tohtoročný týždeň ceny benzínu na našich pumpách pokračovali druhý týždeň v raste. Liter 95-oktánového benzínu sa tak minulý týždeň predával za priemernú cenu až 1,827 eur a na týždňovej báze si pripísal 1,5 %.
Viac o téme: Vojna na Ukrajine
Cena 98-oktánového benzínu taktiež vzrástla, a to o 0,5 % na úroveň 2,001 eur za liter. No a na rozdiel od benzínu sa ceny nafty opäť znížili o 1,1 % na priemernú úroveň 1,763 eur za liter. Aj v medziročnom porovnaní si za benzín a naftu výrazne priplácame. Benzín 95 je drahší o zhruba 35 % ako vlani a benzín 98 o 29 %. Najvýraznejší medziročný rast však zaznamenáva nafta, ktorá je až o 48 % drahšia ako vlani.
Vrátili sme sa opäť k známemu scenáru, hovorí analytička o cenách benzínu a nafty
V dôsledku pripravovaného a následne aj prijatého embarga na dovoz ruskej ropy sa rast cien na svetovom ropnom trhu ešte zintenzívnil a ropa Brent sa dostala až nad 120-dolárovú hranicu. V druhej polovici tohto týždňa už ale šok z embarga na trhu opadol a ceny Brentu klesli smerom k 116 americkým dolárom za barel.
Menej ruskej ropy na európskom trhu
Celkovo ale platí, že smerom nahor je podľa analytičky ropa tlačená dohodou EÚ na čiastočnom zákaze dovozu ruskej ropy, ďalej tiež vývojom pandemickej situácie a dopytu v Číne a taktiež začiatkom letnej motoristickej sezóny. „Tá totiž zvyšuje dopyt po pohonných látkach vo svete,“ podotkla Glasová.
Dohoda únie na znížení dovozu z Ruska podporuje podľa nej obavy, že na trhu bude počas letnej sezóny vysoký dopyt a nižšia ponuka ropy. Aj bez tohto zákazu je totiž na európskom trhu menej ruskej ropy, keďže mnohí producenti ju odmietajú kupovať pre sankcie voči Rusku.
„Okrem toho, kartel OPEC+ síce rozhodol o výraznejšom zvýšení produkcie na naliehanie EÚ a USA, ale aj tak to je nedostatočné a nedokáže to pokryť výpadok ruskej ropy,“ konštatovala Glasová.