Ponúkať len elektrinu a plyn dnes už nestačí, zákazníci od nás očakávajú oveľa komplexnejšie služby, uviedol v rozhovore generálny riaditeľ ZSE Energia Juraj Krajcár.
Dlhodobo poukazujete na to, že energetika prechádza veľkou zmenou. Prečo?
Naša spoločnosť si dlhodobo udržuje pozíciu lídra so stabilnou základňou v elektrine a silným rastom v plyne. Podiel elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov neustále rastie na úkor konvenčnej výroby, čo môže mať nepriaznivý vplyv na samotný systém obchodovania s komoditou. Ak tento trend bude pokračovať bez akéhokoľvek zásahu, tak tradičný biznis založený na dodávke už viac nemusí predstavovať rast hodnoty pre našich akcionárov. Dnes môžete nakupovať elektrinu na dva roky vopred za výrazne nižšie náklady ako je dnešná reálna výrobná cena. Je preto logické, že firmy ako ZSE musia hľadať nové obchodné príležitosti prinášajúce vyššiu pridanú hodnotu pre zákazníka a vyššiu návratnosť investície pre akcionárov. Budúcnosť je v poskytovaní kompletných energetických riešení, kde komodita je súčasťou riešenia.
Čo táto zmena prinesie zákazníkovi. Čím ich doterajší dodávateľ osloví?
Vývoj na trhu dokazuje, že zákazník už nehľadá jednorazovú, krátkodobú úsporu na elektrine či plyne, ale hľadá ju v celkovom energetickom rozpočte. Čoraz viac zákazníkov sa chce stať energeticky nezávislými, do popredia sa dostáva využívanie obnoviteľných zdrojov a environmentálne motívy. Keď sa na jeseň minulého roka otváral program na podporu obnoviteľných zdrojov energie v domácnostiach, záujem prekonal všetky očakávania. Iste to súvisí aj s možnosťou využitia finančných príspevkov, ktorá tento trend urýchlila. Záujem na trhu je a ZSE by šlo do energetických riešení aj bez dotačného programu.
To znamená, že pre ZSE by bol tento trh zaujímavý aj bez štátnej podpory?
Jednoznačne áno. Pre nás ide o strategické rozhodnutie. Som presvedčený, že dnes sa hrá o to, ako môže vyzerať náš trh v budúcnosti a my máme ambíciu byť lídrom na trhu energetických riešení. Tomu prispôsobujeme aj naše produktové portfólio. Od marca ponúkame aj nové hybridné fotovoltické riešenia s batériami, ktoré predznamenáva úplne novú éru OZE v domácnostiach. So znižujúcimi sa cenami batérií bude táto ponuka čoraz zaujímavejšia pre stále širší okruh zákazníkov, ktorí majú záujem o ekologizáciu svojej spotreby. Fungovanie trhu sa zmení aj vďaka nástupu nových technológií a riešení, ako napríklad systémy inteligentných domácností (smart home), ktoré budú efektívne využívať energie v domácnosti, pomáhať šetriť náklady a zároveň poskytovať vyšší komfort obyvateľom domu/bytu. Už teraz pripravujeme integráciu našich fotovoltických riešení do smart home systémov, čo umožní zákazníkovi okamžitý prístup k informáciám o fotovoltickom zariadení a umožní jeho riadenie online.
Rozmýšľate nad vlastnými smart home riešeniami?
Pracujeme na širšom koncepte inteligentnej domácnosti, kde môžu byť integrované rôzne časti, napr. inteligentné vykurovanie, inteligentné osvetlenie, inteligentné spotrebiče, rôzne bezpečnostné senzory, ale aj spomínané fotovoltické panely. Jednotlivé časti budú prepojené v centrálnej online platforme, ktorá je tak schopná poskytovať informácie o pripojených zariadeniach, ich výkone, či spotrebe a umožňuje ovládať zariadenia kedykoľvek, odkiaľkoľvek a cez akékoľvek zariadenie pripojené na internet (počítač, tablet, smartfón).
Aké je vaše hodnotenie prvých dvoch kôl dotačnej schémy?
Jednoznačne pozitívne. V prvom a druhom kole máme zaregistrovaných takmer 500 úspešných žiadosti s inštalovaným výkonom 1300kW. Našou ambíciou bude uspokojiť čo najväčší počet našich zákazníkov, preto verím, že tretie kolo bude spustené čoskoro. Na toto kolo a príspevok čaká viac ako 2000 našich zákazníkov, ktorí majú zvolené a zazmluvnené riešenie.
Ako vidíte šance ZSE v „novom energetickom svete“ a aké sú vaše plány?
Našou snahou z hľadiska vnímania zákazníkov je strategický posun od dodávateľa komodity k poskytovateľovi odborných energetických riešení. Chceme, aby nás zákazník vnímal ako odborníka so širokou kompetenciou pri riešení energetických potrieb. Prvé reakcie zákazníkov svedčia o tom, že sa nám to darí.