Na slovenských čerpacích staniciach výrazné zmeny pri cenách pohonných látok analytička neočakáva. Analytička 365.bank Jana Glasová na základe vývoja svetových cien ropy predpokladá, že ceny na našich pumpách v nasledujúcom týždni budú viac-menej stabilné na súčasných úrovniach.
„Úvodný týždeň nového roka so sebou priniesol zvýšenie cien pohonných látok na našich čerpacích staniciach. Čo sa týka vývoja na ropnom trhu, tak v prvom tohtoročnom týždni ceny ropy klesli pod 80-dolárovú hladinu, ale tento týždeň opäť vzrástli smerom k úrovni 85 dolárov za barel. Preto očakávame, že ceny pohonných látok na našich pumpách by sa mohli v ďalšom týždni držať zastabilizované na súčasných úrovniach,“ povedala pre agentúru SITA Glasová.
Ceny benzínu na našich pumpách postupne z týždňa na týždeň klesali a to až 10 týždňov po sebe. Prvý tohtoročný týždeň ale priniesol zmenu. Podľa údajov Štatistického úradu SR sa totiž ceny pohonných látok v prvom týždni 2023 zvýšili. Liter 95-oktánového benzínu sa minulý týždeň predával za priemernú cenu 1,491 eur a v týždňovom porovnaní sa tak jeho cena zvýšila o 0,4 %. Liter 98-oktánového benzínu dosiahol úroveň 1,679 eur a jeho cena dokonca výrazne vzrástla o 3,5 %. Nafta mierne zdražela o 0,4 % na úroveň 1,619 eur za liter.
Stále priplácame
V medziročnom porovnaní si za benzín a naftu ale stále priplácame, aj keď tento nárast je už len mierny. Benzín 95 je drahší o 2 % ako vlani a benzín 98 len o 1,3 %. Najvýraznejší medziročný rast však zaznamenáva nafta, ktorá je až o zhruba 18 % drahšia ako vlani.
Ako sa budú vyvíjať ceny benzínov a nafty? Analytici majú dobré správy
Počas minulého týždňa ceny ropy Brent postupne klesali z úrovne 86 amerických dolárov za barel až smerom k 78 dolárom za barel. Tento týždeň bol ale vývoj na ropnom trhu presne opačný. V úvode tohto týždňa sa totiž Brent ešte držala pod 80-dolárovou hranicou, ale postupne zo dňa na deň rástla až nad hodnotu 84 dolárov za barel.
Najväčší svetový dovozca ropy
„Pod zvýšenie cien ropy sa podpísali očakávania, že v Číne by mohol začať rásť dopyt po rope a pohonných látkach po tom, ako krajina po takmer troch rokoch opäť otvorila svoje hranice. Čína je pritom najväčším svetovým dovozcom ropy,“ podotkla Glasová.
V medziročnom porovnaní si za benzín a naftu stále priplácame, aj keď tento nárast je už len mierny
Dlhodobo je ale ropa tlačená nadol hlavne obavami z potenciálnej recesie globálnej ekonomiky, ktorá by viedla aj k poklesu dopytu po nej. Ďalší vývoj na ropnom trhu bude podľa nej závisieť hlavne od toho, ako budú trhy ďalej vnímať obavy z recesie globálneho hospodárstva a aké budú ich očakávania ohľadom vývoja dopytu po rope v Číne, uzavrela Glasová.