ÚRSO zahájil legislatívne procesy k návrhu novej Cenovej vyhlášky v tepelnej energetike a knovelám vyhlášok o štandardoch kvality.
Vašej pozornosti by nemali uniknúť ani nový prevádzkový poriadok SEPS, aktualizovaný zoznam výrobcov elektriny, ktorí sú v omeškaní s úhradou nedoplatkov alebo vyhlásenie druhej výzvy napodporu vývoja inovatívnych riešení v oblasti dekarbonizácie.
Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac september 2024, ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF.
Prajeme vám príjemné čítanie!
1. ČO SA ZMENILO?
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO | |
Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZE | nie |
Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii | nie |
Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike | nie |
Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti | nie |
Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu | nie |
Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 92/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky výberového konania na poskytovanie služieb zariadenia na uskladňovanie elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 107/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 230/2023 Z. z. ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti plánu rozvoja distribučnej sústavy | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku | nie |
Vyhláška ÚRSO č.450/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 370/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činností | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 147/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia regulovaných činností v plynárenstve | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 246/2023 Z. z. ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 154/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia | nie |
Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE | nie |
Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom | nie |
Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny | nie |
TEPELNÁ ENERGETIKA | |
Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 146/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu | nie |
Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa | nie |
Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny | nie |
Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji tepla | nie |
Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom | nie |
Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody | nie |
Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov SR v uplynulom mesiaci.
2. MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
■ Vyhláška ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa Cenová vyhláška v tepelnej energetike
Dňa 4.9.2024 začalo pripomienkové konanie k predbežnej informácii o návrhu vyhlášky Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „ÚRSO“), ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č.312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike (ďalej len „Cenová vyhláška v tepelnej energetike“), pod číslom legislatívneho procesu: PI/2024/199.
Cieľom návrhu má byť úprava a doplnenie niektorých ustanovení Cenovej vyhlášky v tepelnej energetike, a to najmä rozsahu, štruktúry a výšky ekonomicky oprávnených nákladov.
Predprípravná fáza legislatívneho procesu bola ukončená dňa 4.9.2024.
Predpokladaný termín začatia medzirezortného pripomienkového konania je október 2024.
Aktuálny stav legislatívneho procesu, ktorý sa aktuálne nachádza v štádiu pripomienkovania predbežnej informácie, možno sledovať na tomto odkaze.
■ Vyhláška ÚRSO, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny
Dňa 12.9.2024 predložil ÚRSO do medzirezortného pripomienkového konania návrh vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 236/2016Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny, pod číslom legislatívneho procesu: LP/2024/477.
Navrhovaná zmena má priniesť:
- spresnenie definícií jednotlivých štandardov kvality,
- doplnenie nových štandardov kvality, pričom sa za účelom zvýšenia ochrany odberateľov elektriny navrhuje sprísnenie doterajších štandardov kvality a požadovaných úrovní ich dodržiavania,
- úpravu spôsobu výpočtu a výšky kompenzačných platieb, ako aj spôsobu a podmienok ich vyplatenia,
- úpravu sledovania, evidovania, vyhodnocovania štandardov kvality,
- úpravu evidencie kompenzačných platieb,
- zverejňovanie vyhodnotenia štandardov kvality a kompenzačných platieb.
Návrh vyhlášky má taktiež zohľadňovať zmeny v primárnej legislatíve ako aj skúsenosti, ktoré vyplynuli z uplatňovania štandardov kvality v praxi.
Návrh vyhlášky má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu vyhodnotenia medzirezortného pripomienkového konania, možno sledovať na tomto odkaze.
■ Vyhláška ÚRSO, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu
Dňa 12.9.2024 predložil ÚRSO do medzirezortného pripomienkového konania návrh vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu v znení vyhlášky č. 233/2016 Z. z., pod číslom legislatívneho procesu: LP/2024/480.
Navrhovaná zmena a doplnenie má priniesť:
- spresnenie definícií jednotlivých štandardov kvality,
- doplnenie nových štandardov kvality, pričom sa za účelom zvýšenia ochrany odberateľov plynu navrhuje sprísnenie doterajších štandardov kvality a požadovaných úrovní ich dodržiavania,
- úpravu spôsobu výpočtu a výšky kompenzačných platieb ako aj spôsobu a podmienok ich vyplatenia,
- úpravu sledovania, evidovania, vyhodnocovania štandardov kvality a evidencie kompenzačných platieb,
- zverejňovanie vyhodnotenia štandardov kvality a kompenzačných platieb.
Návrh vyhlášky má taktiež zohľadňovať zmeny v primárnej legislatíve ako aj skúsenosti, ktoré vyplynuli z uplatňovania štandardov kvality v praxi.
Návrh vyhlášky má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu vyhodnotenia medzirezortného pripomienkového konania, možno sledovať na tomto odkaze.
■ Vyhláška ÚRSO, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla
Dňa 12.9.2024 predložil ÚRSO do medzirezortného pripomienkového konania návrh vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla v znení vyhlášky č. 234/2016 Z. z., pod číslom legislatívneho procesu: LP/2024/481.
Navrhovaná zmena a doplnenie má priniesť:
- spresnenie definícií jednotlivých štandardov kvality, pričom sa za účelom zvýšenia ochrany odberateľov tepla a zvýšenia kvality služieb poskytovaných regulovanými subjektmi navrhuje sprísnenie doterajších štandardov kvality,
- úprava spôsobu výpočtu a výšky kompenzačných platieb ako aj spôsobu a podmienok ich vyplatenia.
Návrh vyhlášky má taktiež zohľadňovať zmeny v primárnej legislatíve ako aj skúsenosti, ktoré vyplynuli z uplatňovania štandardov kvality v praxi.
Návrh vyhlášky má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu vyhodnotenia medzirezortného pripomienkového konania, možno sledovať na tomto odkaze.
■ Vyhláška, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO, ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo vyrobeného a dodaného tepla
Dňa 30.9.2024 začalo medzirezortné pripomienkové konanie k návrhu vyhlášky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji tepla, pod číslom legislatívneho procesu: LP/2024/217.
Cieľom návrhu má byť posilnenie možnosti vlastníkov bytov a nebytových priestorov rozhodovať pri zohľadňovaní rozsahu ekonomicky oprávnených nákladov pre decentralizované zdroje tepla v súvislosti s výkonom správy.
Návrhom sa navrhuje spresniť ustanovenia o prerozdelení nákladov na vykurovanie pre byty a nebytové priestory s individuálnou prípravou tepla v bytových domoch so zvýhodnenou, ale aj s nevýhodnou polohou. Návrh vyhlášky zároveň reaguje na úpravy § 17e ods. 4 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov zvyšujúce minimálnu teplotu teplej vody na odbernom mieste.
Okrem toho sa návrhom majú riešiť aj niektoré ďalšie problémy identifikované v rámci aplikačnej praxe.
Dátum účinnosti vyhlášky sa navrhuje od 15.12.2024.
Aktuálny stav legislatívneho procesu, ktorý sa nachádza v štádiu medzirezortného pripomienkového konania, možno sledovať na tomto odkaze.
■ Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa Zákon o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu
Dňa 25.9.2024 začalo medzirezortné pripomienkové konanie k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu (ďalej len „Zákon o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu“), pod číslom legislatívneho procesu: LP/2024/496.
Primárnym cieľom návrhu zákona má byť podpora výroby elektriny z OZE, motivovanie potencionálnych výrobcov, zníženie záťaže na životné prostredie a posilnenie energetickej bezpečnosti Slovenskej republiky.
Účelom návrhu zákona má byť poskytnutie úľavy občanom a právnickým osobám, ktoré disponujú malými zdrojmi elektrickej energie, a to tak, že ich oslobodí od (i) povinnosti platenia dane a (ii) preukazovania záruky pôvodu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie (OZE).
Podľa návrhu zákona sa hranica malého zdroja energie posúva zo súčasných 10 kW na 50 kW.
V zmysle súčasného znenia Zákona o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu sa oslobodenie od dane aplikuje iba, ak je vyrobená energia z OZE a ak sa jej výroba preukáže zárukou pôvodu elektriny z OZE. Návrhom zákona sa navrhuje oslobodiť malé zdroje od povinnosti preukazovať záruku pôvodu elektriny, čo má zjednodušiť a urýchliť proces ich využívania.
Oslobodenie od dane z elektrickej energie pre malé zdroje má znížiť finančné zaťaženie domácností a právnických osôb, ktoré investovali do alternatívnych zdrojov energie, ako sú solárne panely, malé veterné turbíny a podobne. Táto úľava má okrem iného prispieť k energetickej sebestačnosti osôb.
Návrh zákona má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu medzirezortného pripomienkového konania, možno sledovať na tomto odkaze.
■ ÚRSO zverejnil zoznam výrobcov elektriny, ktorí sú v omeškaní s úhradou nedoplatkov
ÚRSO na svojom webovom sídle zverejnil aktualizovaný zoznam výrobcov elektriny podľa § 3b ods. 5 a 6 zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „Zákon o podpore OZE a KVET“), ktorí sú v omeškaní s úhradou evidovaných nedoplatkov voči daňovému úradu, colnému úradu, s úhradou evidovaných nedoplatkov na poistnom na sociálne poistenie a evidovaných pohľadávok po splatnosti zo strany zdravotnej poisťovne.
Zoznam ÚRSO pritom zohľadňuje evidenciu nedoplatkov výrobcov elektriny z OZE k 30.9.2024 a je dostupný TU.
Výrobcovia elektriny z OZE za obdobie, v ktorom sú v tomto zozname evidovaní ako dlžníci, nemajú nárok na podporu doplatkom. Ide však len o dočasné pozastavenie vyplácania doplatku, ktoré vyplýva z ust. § 3b ods. 5 Zákona o podpore OZE a KVET, v zmysle ktorého si „výrobca elektriny s právom na podporu nemôže pre zariadenie na výrobu elektriny uplatniť právo na podporu doplatkom alebo príplatkom počas obdobia omeškania s úhradou evidovaných nedoplatkov voči daňovému úradu, colnému úradu, s úhradou evidovaných nedoplatkov na poistnom na sociálne poistenie a evidovaných pohľadávok po splatnosti zo strany zdravotnej poisťovne podľa osobitných predpisov“.
Táto sankcia však nemá charakter úplného zániku práva na podporu doplatkom. Platí, že ak výrobcovi elektriny vzniknú nedoplatky voči vyššie uvedeným orgánom, právo na podporu doplatkom mu nezanikne natrvalo ako celok, ale len za obdobie omeškania s plnením jeho daňových a odvodových povinností. Akonáhle výrobca svoje záväzky uhradí, podpora doplatkom mu začne byť opäť poskytovaná.
Bližšie informácie sú zverejnené na webovom sídle ÚRSO na tomto odkaze.
■ Bola vyhlásená druhá výzva na podpora vývoja inovatívnych riešení v oblasti dekarbonizácie
Ministerstvo hospodárstva SR (ďalej len „MH SR“) dňa 20.9.2024 na svojom webovom sídle informovalo, že Úrad vlády SR v rámci komponentu 9 Plánu obnovy a odolnosti SR zverejnil výzvu zameranú napodporu vývoja inovatívnych riešení v oblasti dekarbonizácie č. 2 (kód: 09I04-03-V04).
MH SR je sprostredkovateľom v rámci výzvy a bude zabezpečovať jej implementáciu. Daná výzva má za cieľ podporiť zelenú transformáciu, dekarbonizáciu, ako aj odolnosť a adaptáciu na zmenu klímy v témach, ktoré sú zosúladené s prioritnými témami, očakávanými v programe Horizont Európa.
Oprávnenými žiadateľmi sú:
- fyzické alebo právnické osoby oprávnené na podnikanie,
- osoby zapísané v Obchodnom registri,
- osoby, ktoré podnikajú na základe živnostenského oprávnenia,
- osoby, ktoré podnikajú na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov.
Výzva bola otvorená dňa 19.9.2024 a termín jej uzavretia je určený na 31.12.2024.
Alokácia výzvy je 14 889 000 EUR.
Celé znenie výzvy je dostupné TU.
Bližšie informácie sa dozviete TU.
■ Nová úverová špecifikácia pre obce a vyššie územné celky
Environmentálny fond (ďalej len „Envirofond“) dňa 16.9.2024 na svojom webovom sídle zverejnil informáciu, že vydal novú úverovú špecifikáciu činností podpory formou úveru pre obce a vyššie územné celky.
Envirofond zároveň z dôvodu zverejnenia novej špecifikácie vydal usmernenie k uzatvoreniu špecifikácie Podmienky špecifikácie podpory formou úveru pre obce a vyššie územné celky ku dňu 16.9.2024.
Bližšie informácie sa dozviete TU.
■ Odpovede na často kladené otázky k Výzve MoF – 2/2024
Envirofond dňa 11.9.2024 zverejnil zoznam odpovedí na často kladené otázky ohľadom Výzvy MoF – 2/2024 na predloženie žiadostí na poskytnutie finančných prostriedkov formou dotácie na projekty z prostriedkov Modernizačného fondu na podporu investícií na modernizáciu energetických systémov vrátane uskladňovania energie a zlepšenia energetickej efektívnosti.
Vypracovaný dokument Envirofondu s odpoveďami na často kladené otázky žiadateľov je dostupný TU.
Znenie samotnej výzvy MoF – 2/2024je dostupné TU.
■ OKTE informuje o projekte „Fakturačné údaje v OKTE“
Dňa 24.9.2024 organizátor krátkodobého trhu s elektrinou, spoločnosť OKTE, a.s. (ďalej len „OKTE“) zverejnila úvodné informácie a kontakt k projektu, ktorý OKTE spúšťa pod pracovným názvom „Fakturačné údaje v OKTE“.
Projekt má naplniť požiadavky vyplývajúce z vyhlášky ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou, obsahové náležitosti prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy, organizátora krátkodobého trhu s elektrinou a rozsah obchodných podmienok, ktoré sú súčasťou prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy.
OKTE informuje, že aktuálne prebieha tzv. fáza 1 (špecifikácia), ktorej cieľom je vypracovanie koncepčného návrhu riešenia Fakturačných údajov v OKTE a jeho postupné prerokovanie s účastníkmi trhu.
Bližšie informácie o danom projekte sú dostupné TU.
■ MH SR informuje o upusteníod osobitného odvodu pre energetické firmy
Dňa 30.9.2024 MH SR na svojom webovom sídle informovalo o plánovanom osobitnom odvode pre energetické firmy.MH SR uvádza, že tento odvod z konsolidačných opatrení navrhlo vypustiť. Avšak, toto rozhodnutie bude podľa slov MH SR musieť byť na základe požiadavky Ministerstva financií SR (ďalej len „MF SR“) kompenzované iným opatrením, ktorým je dodatočná úprava sadzby dane z príjmu právnických osôb a zmeny pri vyplácaní dividend zo sektora energetiky.
Takéto zavedenie sektorovej dane by podľa MH SR mohlo spôsobiť komplikácie, predovšetkým vo vzťahu konkurencieschopnosti slovenských energetických podnikov a ich investičných aktivít. Dohoda medzi MH SR a MF SR má zabezpečiť, že memorandum so Slovenskými elektrárňami nebude nutné dodatočne otvárať a elektrárne tak budú naďalej schopné garantovať ceny elektriny pre domácnosti.
MH SR dúfa, že nový mechanizmus solidarity prispeje k stabilizácii verejných financií a posilní hospodársku súdržnosť krajiny, pričom vytvorí priestor pre ďalší rozvoj a investície slovenskej ekonomiky.
Bližšie informácie sú dostupné TU.
■ OKTE zverejnil vyhodnotenie verejnej konzultácie zmeny svojho prevádzkového poriadku
Dňa 1.10.2024 OKTE na svojom webovom sídle oznámil, že od 10.9.2024 do 24.9.2024 prebehla verejná konzultácia k pripravovanému prevádzkovému poriadku OKTE.
Podľa OKTE sa do verejnej konzultácie zapojili 4 účastníci trhu a vznesených bolo 5 pripomienok, z ktorých čiastočne alebo úplne boli akceptované 3.
Text pripomienok s vyjadrením OKTE je dostupný TU.
Pozmenené znenie prevádzkového poriadku OKTE na základe akceptovaných pripomienok je dostupné TU.
Bližšie informácie sú dostupné TU.
■ OKTE zverejnil vyhodnotenie verejnej konzultácie zmeny technickej špecifikácie externých rozhraní ISOT a ISZO
Dňa 19.9.2024 OKTE na svojom webovom sídle oznámil, že v dátume od 4.9.2024 do 18.9.2024 prebehla verejná konzultácia technickej špecifikácie externých rozhraní ISOT a ISZO.
Do verejnej konzultácie sa zapojil 1 účastník trhu, ktorý vzniesol 2 pripomienky. Pripomienky spolu s vyjadrením OKTE nájdete TU.
Spoločnosť OKTE súčasne oznámila, že technické špecifikácie externých rozhraní systému ISOT a ISZO boli zverejnené TU a TU.
Účinnosť týchto verzií technických špecifikácií sa predpokladá odo dňa 18.11.2024.
Bližšie informácie nájdete dostupné TU.
■ ÚRSO zavádza dvojzložkovú cenu vody
Dňa 1.10.2024 ÚRSO na svojom webovom sídle informoval o zavedení dvojzložkovej ceny vodného a stočného, ktorá bude pozostávať z fixnej zložky ceny a variabilnej zložky ceny v záujme nastavenia úhrady za vodohospodárske služby adresne a na základe skutočných ekonomicky oprávnených nákladov za využitie vodohospodárskych služieb.
ÚRSO uvedenú zmenu odôvodňuje tým, že náklady na prevádzku vodovodov a kanalizácií boli doteraz zahrnuté do celkovej ceny vodného a stočného, pričom odberatelia s minimálnym odberom v podstate nijako neprispievali na udržiavanie potrubí, aj keď ich mali neustále k dispozícii, ale platili to za nich odberatelia s normálnym odberom.
Zavedením dvojzložkovej ceny by malo podľa ÚRSO dôjsť k spravodlivejšiemu rozdeleniu nákladov medzi všetkých odberateľov, pričom priemerná cena vodného a stočného sa výrazne nezmení.
Viac k danej správe sa dočítate TU.
■ ÚRSO informuje o nákladoch na opravu OZE pre účely predĺženej podpory
ÚRSO dňa 24.9.2024 na svojom webovom sídle zverejnil správu o nákladoch na opravu OZE pre účely predĺženej podpory.
ÚRSO uvádza, že náklady na opravu sú náklady vynaložené na odstránenie čiastočného fyzického opotrebovania alebo poškodenia na účely uvedenia do predchádzajúceho stavu alebo prevádzkyschopného stavu. Uvedením do prevádzkyschopného stavu sa rozumie vykonanie opravy aj s použitím iných než pôvodných materiálov, náhradných dielov, súčastí alebo technológií, ak nedôjde k zmene technických parametrov alebo zvýšeniu výkonnosti majetku a ani k zmene účelu použitia.
Dokument ÚRSO k nákladom na opravu OZE pre účely predĺženej podpory je dostupný TU.
Viac k danej správe sa dočítate TU.
■ Bola zverejnená metodika pre stanovenie hodnoty zariadení využívaných pre výkon regulovaných činností
Dňa 20.9.2024 ÚRSO na svojom webovom sídle zverejnil metodiku pre stanovenie hodnoty zariadení využívaných pre výkon regulovaných činností v sieťových odvetviach (ďalej len „Metodika“).
Metodika stanovuje presné postupy, ktorými sa stanovuje všeobecná hodnota majetku, ktorá je základom pre stanovenie ceny v cenových konaniach vedených ÚRSO, a to najmä v elektroenergetike, plynárenstve, tepelnej energetike a vo vodnom hospodárstve.
Metodika pre stanovenie hodnoty zariadení využívaných pre výkon regulovaných činností je dostupná TU.
Viac k správe ÚRSO sa dočítate TU.
■ ZSD informuje o otvorení novej elektrickej stanice Mierovo
Dňa 10.9.2024 Západoslovenská distribučná, a. s. (ďalej len „ZSD“) zverejnila na svojom webovom sídle informáciu o slávnostnom otvorení novej elektrickej stanice Mierovo pri Bratislave.
ZSD uvádza, že do výstavby novej elektrickej stanice Mierovo a súvisiacich elektrických vedení putovala investícia viac ako 20 mil. eur, s mierou spolufinancovania EÚ vo výške 35 %, z Nástroja na prepájanie Európy (CEF = Connecting Europe Energy).
Elektrická stanica Mierovo bola vybudovaná v rámci projektu spoločného záujmu Európskej únie s názvom Danube Ingrid, je výsledkom spolupráce dvoch slovenských spoločností – SEPS a ZSD – a maďarského prevádzkovateľa distribučnej sústavy E.ON Észak-dunántúli Áramhálózati Zrt. Ide o projekt s prioritným štatútom a postavením najvyššieho vnútroštátneho významu.
Vďaka výstavbe stanice Mierovo sa rozšíri kapacita pre integráciu výrobcov energie z obnoviteľných zdrojov do distribučnej sústavy, zlepší sa pripájanie nových odberateľov a súčasne sa zvýši bezpečnosť a spoľahlivosť distribúcie v regióne.
Viac k danej správe ZSD sa dočítate TU.
■ SIEA informuje o výške žiadaných finančných prostriedkov vo výzve zameranej na podporu energetickej efektívnosti a využívanie OZE vo verejných budovách
Na webovom sídle Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry (ďalej len „SIEA“) bola dňa 3.9.2024 zverejnená informácia o výške žiadaných finančných prostriedkov vo výzve Programu Slovensko zameranej na zníženie energetickej náročnosti a využívanie obnoviteľných zdrojov vo verejných budovách s kódom PSK-SIEA-002-2023-DV-EFRR – 32. hodnotiace kolo.
SIEA vo svojej správe uvádza, že ku dňu 27.9.2024 bolo v rámci danej výzvy predložených 707 žiadostí. Výzva zostáva aj naďalej otvorená.
Bližšie informácie sa dozviete TU.
■ SIEA informuje o výzve na predloženie národného projektu Zelená podnikom
Na webovom sídle SIEA bola dňa 13.9.2024 zverejnená aj informácia o vyhlásení výzvy na predloženie pilotného národného projektu Zelená podnikom (kód: PSK-SIEA-005-2024-NP-EFRR).
Národný projekt Zelená podnikom má zabezpečiť (i) podporu inštalácie zariadení na využívanie OZE v mikropodnikoch, malých a stredných podnikoch na celom území Slovenskej republiky prostredníctvom vydaných poukážok, ako aj (ii) zvýšenie podielu využívania obnoviteľných zdrojov so zohľadnením princípov udržateľnosti a podporou decentralizácie výroby energie.
Znenie výzvy je dostupné TU.
Bližšie informácie sa dozviete TU.
■ Nový prevádzkový poriadok SEPS
Spoločnosť Slovenská elektrizačná prenosová sústava, a.s. (ďalej len „SEPS“) na svojom webovom sídle dňa 1.10.2024 informovala, že dňa 1.10.2024 nadobudol účinnosť jej zmenený prevádzkový poriadok, schválený rozhodnutím ÚRSO č. 0011/2024/E-PP zo dňa 27. 09. 2024.
Prevádzkový poriadok SEPS, účinný od 1.10.2024, je dostupný TU.
Bližšie informácie sú dostupné TU.
■ SEPS informuje o zverejnení účinného Dokumentu B Technických podmienok
Na webovom sídle SEPS bola dňa 30.9.2024 zverejnená informácia o tom, že ÚRSO dňa 12.9.2024 vydal rozhodnutie č. 0009/2024/E-TP, ktorým mení svoje rozhodnutie o schválení technických požiadaviek na regulačné služby obstarávané prevádzkovateľom prenosovej sústavy a technických požiadaviek na obstarávané nefrekvenčné podporné služby (Dokument B) a podmienky obstarania nefrekvenčných podporných služieb na základe trhových postupov prevádzkovateľom prenosovej sústav.
Dokument B, účinný od 1.10.2024, je k dispozícii TU.
■ SEPS zverejnila objemy podporných služieb a pravidlá výberových konaní na obstaranie podporných služieb pre rok 2025
Na webovom sídle SEPS bola dňa 27.9.2024 zverejnená informácia o schválení objemov podporných služieb na rok 2025, a to rozhodnutím predstavenstva spoločnosti SEPS zo dňa 10. 9. 2024.
Požiadavky na podporné služby pre rok 2025 sú dostupné TU.
Viac podrobností sa dozviete TU.
Dňa 19.9.2029 SEPS zverejnila tiež informáciu o uverejnení pravidiel výberových konaní na obstaranie podporných služieb pre obdobie od 1.1.2025 do 31.12.2025, ktoré sú zverejnené TU.
_________________________________________________________
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter anenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. a nezodpovedajú za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.