Aj druhý najväčší dodávateľ plynu na Slovensku, spoločnosť RWE Gas Slovensko, používa pri predaji podomový predaj. S jej konateľom Miroslavom Kullom sme sa zhovárali o tom, ako predchádzajú problémom spojeným s touto formou predaja energií.
Prečo vaša spoločnosť pri získavaní nových zákazníkov stále využíva toľko kritizovaný podomový predaj?
RWE Gas Slovensko spolupracuje s externou spoločnosťou v oblasti predaja zemného plynu koncovým zákazníkom z radov domácností. Od spoločnosti vyžadujeme kvalitné služby. Máme nastavený systém ako túto kvalitu predaja udržať, zlyhanie jednotlivca ale nevieme ovplyvniť. RWE Gas Slovensko pravidelne preveruje kvalitu výkonu predajcov a to aj v spolupráci s touto externou spoločnosťou.
Podomoví predajcovia vraj často pri prehováraní potenciálnych klientov zavádzajú. Ako proti tomuto bojujete?
Zmenou dodávateľa zákazníci získavajú zľavu na dodávku zemného plynu. Zákazníci môžu podpisom zmluvy s našou spoločnosťou len získať. V prípade, že zistíme, že boli zákazníkovi podané nepravdivé informácie, prípadne bol uvedený do omylu, vysvetlíme mu to. Ak ani potom nemá záujem o naše produkty, bezodkladne vraciame zákazníka spať pôvodnému dodávateľovi bez akýchkoľvek sankcií. Zdôrazňujem, že nesúhlasíme s nekalými praktikami niektorých predajcov. Zlyhanie konkrétnych jednotlivcov žiaľ nevieme ovplyvniť. Dôležité je, aby nebola chyba v celom systéme.
Čo majú zákazníci urobiť ak majú pocit, že pri podpise zmluvy ich podomový predajca zavádzal či dokonca klamal?
Už prví predajcovia boli riadne označení, mali predovšetkým identifikačnú kartu s unikátnym číslom. A práve toto číslo si zákazníci mohli overiť na Zákazníckej linke. Predajcov sme navyše zaviazali etickým kódexom. To platí aj dnes. V etickom kódexe, ktorý je zverejnený aj na našej web stránke, sa okrem iného uvádza, že predajca nepoužije zavádzajúce alebo nepravdivé predajné praktiky. Následne sme zaviedli bezplatnú linku bezpečného predaja. Zákazníci nás môžu kontaktovať, ak majú pocit, že pri podpise zmluvy konali pod tlakom, alebo že ich predajca oklamal. Na linke sme pripravení zákazníkom poskytnúť dostatok informácií na vlastné rozhodnutie o zmene dodávateľa plynu. Vieme preveriť totožnosť predajcu i výhodnosť ponuky a zmluvných podmienok. V prípade, že sa napriek tomu rozhodnú ukončiť zmluvu, poradíme im, ako to spraviť bez sankcií a zbytočného odkladu.
Overujete si správanie podomových predajcov, ktorí zastupujú vašu spoločnosť?
Od minulého roka využívame služby call centra pre potvrdenie si kvality predajcov pri všetkých návštevách u zákazníkov, takzvané verifikačné telefonáty. Kvalitu predajcov si overujeme aj v zákazníckych prieskumoch, čo nám umožňuje neustále zlepšovať túto formu predaja.
Ak zistíte, že sa podomový predajca nesprával podľa pravidiel, máte možnosť s ním ukončiť spoluprácu?
V prípade, že sa dozvieme, že na strane predajcu došlo k pochybeniu, požadujeme od ktoréhokoľvek zmluvného partnera nápravu – upozornenie, opätovné preškolenie, uplatnenie systému malusov. V prípade, že zlyhajú tieto opatrenia, pristupujeme k rozviazaniu spolupráce.
Nemyslíte si, že odmeňovanie podomových predajcov na základe počtu získaných nových klientov, ich vlastne tlačí do toho, aby spotrebiteľov zavádzali či klamali?
Súčasné zmluvné podmienky a odmena pre spoločnosť Optimum Consulting sa odvíjajú od počtu spokojných zákazníkov. To znamená, že nestačí, aby predajca doručil podpísanú zmluvu, dôležité je, aby bol zákazník spokojný s postupom predajcu, s ponukou RWE Gas Slovensko a neodstúpil od zmluvy. Predajca teda nezíska odmenu, ak dôjde k uzavretiu zmluvy bez reálneho súhlasu a spokojnosti zákazníka.
Môžete prezradiť výšku odmeny za získanie jedného nového klienta?
Výšku provízie ako i ďalšie detaily zmluvy nemôžeme zverejniť, považujeme ich za súčasť obchodného tajomstva.