Distribučné spoločnosti na jar tohto roku navrhovali Úradu pre reguláciu sieťových odvetví SR (ÚRSO), aby zaviedol 100-percentný G-komponent pre výrobcov elektriny. Ide o poplatok za prístup do distribučnej sústavy. Regulátor ich návrh nateraz odmietol. S členom predstavenstva spoločnosti Západoslovenská distribučná Mariánom Kapcom sme sa zhovárali o tom, prečo s týmto nápadom prišli a čo by priniesol pre odberateľov elektriny ako aj pre distribučné spoločnosti.
Čo je vlastne G-komponent?
Ide o platbu za prístup do distribučnej a prenosovej sústavy výrobcami elektriny: pre prenosovú sústavu je zaužívaný pojem G (generation) komponent (platba za výrobu), pre distribučnú sústavu je to platba za prístup do distribučnej sústavy. Výrobcovia elektriny platia za prístup do distribučnej sústavy v závislosti od inštalovaného výkonu. V minulosti všetky náklady na prevádzku a údržbu distribučnej sústavy platili len spotrebitelia elektriny. Čiže veľmi jednoducho povedané, keď mala distribučná spoločnosť dve vedenia, na jednom bol pripojený výrobca a na druhom odberateľ, tak náklady na prevádzku a údržbu na obidve vedenia znášal len odberateľ. V roku 2013 Úrad pre reguláciu sieťových odvetví rozhodol, že od začiatku roka 2014 budú prispievať na distribučnú sústavu aj výrobcovia elektriny, pretože oni ju tiež využívajú rovnako ako odberatelia. Ak odberateľ elektriny platí za distribučnú sústavu, lebo ju využíva na odber elektriny, prečo by nemal platiť výrobca elektriny za distribučnú sústavu, keď ju využíva na dodávku elektriny?
Teda kto všetko, a akým dielom sa v súčasnosti skladá na prevádzku distribučnej sústavy?
Výrobcovia elektriny platia za 30 % inštalovaného výkonu. Neplatia teda 100 % za inštalovaný výkon. Odberatelia elektriny na napäťovej úrovni nízkeho napätia platia za 100 % z inštalovanej kapacity (maximálnej rezervovanej kapacity) a odberatelia pripojení na úroveň vysokého napätia a veľmi vysokého napätia podľa ich objednávky rezervovanej kapacity, ktorá môže byť v rozmedzí 20 až 100 % inštalovanej kapacity (maximálnej rezervovanej kapacity). Napríklad, ak veľký odberateľ má kapacitu pripojenia (maximálnu rezervovanú kapacitu) 10 MW, môže si objednať rezervovanú kapacitu v rozmedzí 2 až 10 MW podľa toho, aký veľký predpokladá odber. Odberatelia zároveň platia – okrem platieb za kapacitu – aj za odobranú elektrinu.
Prečo ste sa v nedávnej minulosti snažili presvedčiť Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, aby zaviedol pre výrobcov elektriny G-komponent na úrovni 100 %?
Ide o logiku veci. Keď regulátor už u nich zaviedol platbu za prístup do distribučnej sústavy na úrovni 30 % z inštalovaného výkonu, tak logicky prečo by mali platiť len tých 30 % a nie 100 %? Veď keď niekto má 1 MW elektráreň, tak prečo by mal platiť len za 30 % tohto inštalovaného výkonu. My ako prevádzkovateľ distribučnej sústavy sme mu vytvorili infraštruktúru, resp. cestu, kadiaľ môže dodávať všetku vyrobenú elektrinu z výrobného zariadenia do distribučnej sústavy. Zavedením 100-percentnej platby aj na strane výrobcov by sa zrovnoprávnili všetci užívatelia distribučnej sústavy, teda výrobcovia ako aj odberatelia.
Zavedením 100-percentnej platby by niečo odberatelia získali, alebo by si to ani nevšimli?
Ak by sa zaviedla u výrobcov platba za prístup do distribučnej sústavy na úrovni 100 % ich inštalovaného výkonu, odberatelia by zaplatili menej za prístup do distribučnej sústavy. Rovnako ako v roku 2014, keď sa zavádzala pre výrobcov elektriny platba za prístup do distribučnej sústavy na úrovni 30 % inštalovaného výkonu, odberateľom sa znížili platby za prístup do distribučnej sústavy (fixné / kapacitné platby). Konkrétne o 10 % pri odberateľoch pripojených do napäťovej úrovne veľmi vysokého napätia, resp. o 13 % pri odberateľoch pripojených do napäťovej úrovne vysokého napätia.
Nešlo teda iba o to, aby mala vaša distribučná spoločnosť väčšie výnosy?
Nie. Naše výnosy by boli rovnaké – ÚRSO schvaľuje nielen spôsob výpočtu týchto výnosov, ale aj ich alokovanie do jednotlivých taríf. Keby v roku 2014 boli zaťažení platbou za prístup do distribučnej sústavy len odberatelia elektriny, tak ich platby za prístup do distribučnej sústavy by boli na úrovni, resp. mierne pod úrovňou platieb za rok 2013. Zahrnutím výrobcov do platieb do distribučnej sústavy nemala distribučná spoločnosť vyššie výnosy, len odberatelia zaplatili menej.
Teda vy ako distribučka, aký máte záujem na zníženie cien pre odberateľov, keď vaše výnosy budú rovnaké?
Našou hlavnom legislatívnou povinnosťou ako prevádzkovateľa distribučnej sústavy je zabezpečenie bezpečnej a spoľahlivej distribúcie elektriny. Cez nastavený regulačný rámec to musíme robiť s čo najefektívnejším vynakladaním nákladov, ktoré nám schvaľuje regulátor. Z hľadiska charakteru týchto nákladov je zrejmé, že tieto náklady závisia od kapacity, ktorú požadujú od nás užívatelia distribučnej sústavy: odberatelia elektriny požadujú kapacitu na odber elektriny z distribučnej sústavy a výrobcovia elektriny požadujú kapacitu na dodávku elektriny do distribučnej sústavy. Našim primárnym cieľom navrhovaného zvýšenia platby za prístup do distribučnej sústavy pre výrobcov elektriny z 30 na 100% inštalovaného výkonu bolo zosúladenie tarifnej politiky a cenotvorby s nákladmi, ktoré generujú jednotliví užívatelia distribučnej sústavy. Dôsledkom je zníženie zaťaženia platbou za prístup do distribučnej sústavy pre odberateľov elektriny a naopak zvýšenie zaťaženia pre výrobcov elektriny.
Niektorí výrobcovia elektriny tvrdia, že v prípade G-komponentu ide o takzvané krížové dotácie. Čo si o tom myslíte?
To jednoznačne odmietame. V minulosti, keď nebola žiadna platba výrobcov za prístup do distribučnej sústavy, odberatelia financovali aj náklady výrobcov elektriny na ich prístup do distribučnej sústavy. Takže naopak, zavedením platby za prístup do distribučnej sústavy pre výrobcov sa vytvárajú transparentné podmienky financovania. To je ale podmienené zavedením platby za prístup do distribučnej sústavy pre výrobcov elektriny za plný inštalovaný výkon.
Ak je pravda, že po zavedení 100-percentného G-komponentu pre výrobcov elektriny by sa mohla znížiť cena elektriny pre odberateľov, či už malých alebo veľkých, taktiež by sa zrovnoprávnili výrobcovia a odberatelia pri platení platieb za prístup do distribučnej sústavy, tak prečo ÚRSO odmietlo váš návrh na zvýšenie G-komponentu pre výrobcov?
Nemôžem sa vyjadrovať za regulátora. Faktom je, že úprava platby za prístup do distribučnej sústavy na rok 2016 pre výrobcov elektriny nebola predmetom novely cenovej vyhlášky, ktorú inicioval regulátor a teda náš návrh bol nad rámec novely cenovej vyhlášky. Zároveň podľa medializovaných informácií sú v tejto veci podania na Ústavnom súde a na príslušných inštitúciách v Bruseli, takže realisticky neočakávam zmeny v platbe za prístup do distribučnej sústavy pre výrobcov elektriny, kým nebudú tieto záležitosti uzatvorené.
Čiže v budúcnosti sa dá z vašej strany očakávať, že znova budete žiadať regulačný úrad o zavedenie 100-percentného G-komponentu pre výrobcov elektriny?
V rámci možnosti predkladania námetov na zmenu regulačnej politiky na nasledujúce regulačné obdobie od 1.1.2017, prípadne v rámci zmien príslušnej legislatívy, to znamená cenovej vyhlášky ÚRSO, budeme otvárať aj túto problematiku.