Trh s elektromobilmi v Európskej únii je stále krehký a je ťažké predpovedať jeho vývoj v nasledujúcich rokoch.
Na túto skutočnosť upozorňujú európske automobilky predstaviteľov jednotlivých štátov, ako aj zástupcov inštitúcií Európskej únie v súvislosti s nadchádzajúcim rokovaniami o balíčku „Fit for 55“.
Ako zdôrazňujú, budúci dopyt spotrebiteľov po elektrických vozidlách bude veľmi závisieť od podporných opatrení, najmä od širokej dostupnosti nabíjacej infraštruktúry.
Zvýšenie počtu staníc
Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) preto v nadväznosti na environmentálne ciele únie apeluje na zvýšenie počtu nabíjacích, ako aj vodíkových staníc. Podľa jej odhadov by ich do roku 2030 malo fungovať asi 6,8 milióna.
Elektromobily sa tešia veľkému záujmu vo Veľkej Británii, výrobcovia áut vyzvali na rýchlejšie budovanie nabíjacích staníc
Aktuálne ich majú európski motoristi k dispozícii asi 300 000. Problematické je však ich nerovnomerné rozmiestnenie, keď sa takmer 70 % všetkých nabíjacích miest nachádza len v štyroch krajinách únie, pričom zvyšných 30 % je roztrúsených v 23 krajinách.
Problémy v dodávateľských reťazcoch
Ďalšou výzvou automobilového priemyslu sú problémy v dodávateľských reťazcoch, ktoré sú vyostrené súčasným geopolitickým prostredím. Ceny viacerých komponentov rastú raketovo.
„Bohužiaľ sa očakáva, že tieto poruchy budú pretrvávať niekoľko rokov. O dôvod viac pre tých, ktorí v EÚ rozhodujú, aby sa opatrne pripravovali a plánovali prechod na elektrickú mobilitu, najmä ak vezmeme do úvahy, že suroviny potrebné v batériách sa do veľkej miery získavajú mimo Európy,“ upozorňuje ACEA.