BRATISLAVA 13. januára (WEBNOVINY) – Ericsson ConsumerLab už viac ako 15 rokov robí výskum hodnôt, správania ľudí a spôsobov, ako ľudia rozmýšľajú o produktoch a službách, informačných či komunikačných technológiách. Celosvetový výskumný program Ericssonu vychádza z rozhovorov, ktoré sú každoročne robené so 100 000 respondentmi vo viac než 40 krajinách a vo viac ako 10 najväčších metropolách. Medzi 10 najhorúcejších spotrebiteľských trendov pre najbližšie obdobie podľa posledného prieskumu patrí:
1. Rastúci význam internetu: Spotrebitelia prehlasujú, že ako náhle si raz zabezpečili pripojenie k internetu, stal sa internet jednou z posledných vecí, ktorých by sa boli ochotní vzdať, pokiaľ by museli obmedziť svoje výdavky.
2. Priame poskytovanie služieb: Panuje veľký dopyt po nových službách. Internet umožňuje firmám aj jednotlivcom vymýšľať nové riešenia, napríklad aplikácie pre mobilné zariadenia alebo počítače a poskytovať ich priamo koncovým prijímateľom bez akýchkoľvek sprostredkovateľských medzičlánkov.
3. Nárast významu sociálnych médií v spravodajstve: Sociálne média sú hnacou silou spotreby obrázkov, videoklipov a hudby, teraz však taktiež pomáhajú spotrebiteľom posudzovať relevantnosť správ tým, že ich umožňujú spoločensky okomentovať.
4. Rastie význam lokálnych mobilných služieb: Spotrebitelia prejavujú najväčší záujem o mobilné služby, ktoré sa priamo vzťahujú k miestam v blízkom okolí alebo miestnym službám. Zatiaľ čo 90 % všetkých vlastníkov smartfónov so sebou nosí telefón neustále, len 80 % z nich uvádza, že so sebou nosí peniaze.
5. Transparentnosť je čoraz významnejší faktor: Ľudia si zvykajú žiť transparentne a od firiem a iných organizácií rovnako očakávajú podobný prístup k zákazníkom, produktom aj informáciám. Využiť na to možno napríklad blogy a sociálne siete.
6. Cloud mení spôsob využívania produktov a služieb: Pre spotrebiteľov sa stáva normou zdieľanie informácií a používanie viacerých zariadení trvale pripojených k internetu, čo vedie k zavádzaniu väčšieho počtu služieb založených na cloud riešeniach. Hlavným faktorom tohto trendu je jednoduchosť použitia.
7. Smartfóny nie sú len mužskou záležitosťou: Štúdia zameraná na užívateľov smartfónov urobená v roku 2011 ukázala, že špecializované služby smartfónov aj naďalej častejšie využívajú muži, zatiaľ čo omnoho viac žien používa bežné služby, napríklad hlasové volanie, krátke textové správy a Facebook. Prekvapujúce je, že aj napriek vyššie uvedenému rozdielu si podľa tohto prieskumu kupuje smartfón viac žien, než mužov.
8. Jednoduchšie nakupovanie: Prieskum ukázal, že 67 % užívateľov smartfónov má záujem o platby pomocou mobilu. Na platby by sa nemalo pozerať izolovane, ale mali by byť zasadené do kontextu každodenného nakupovania – napríklad vo vzťahu k informáciám o produktoch, bonusových bodoch, bločkoch či dokonca navigáciou vo vnútri nákupných centier.
9. Nárast mobilného internetu: V štvrtom štvrťroku roku 2009 objem mobilných dátových prenosov prekonal hlasové prenosy a v prvom štvrťroku roku 2011 predstavoval dvojnásobok objemu hlasových prenosov. Spotrebitelia sa stále častejšie pripájajú k internetu a zariadeniam, ktoré ich obklopujú, napríklad k automobilom, predajným automatom, vstupným bránam kontrolujúcim lístky a pod.
10. Spotrebitelia chcú mať veci pod kontrolou: V dobe ekonomickej nestability alebo výskytov prírodných katastrof, napríklad zemetrasenia, pozorujeme, že znovu vzrástol záujem spotrebiteľov o služby inžinierskych sietí, napríklad o dodávky vody a elektriny. Podobne platí, že zmena v disponibilných príjmoch zvyšuje záujem spotrebiteľov o získanie kontroly nad spotrebou služieb.
Metropoly, v ktorých prebehol prieskum: Peking, Berlín, Káhira, Hong Kong, Johannesburg, Londýn, Moskva, Mumbai, New York, Paríž, Sao Paulo, Seoul, Shanghai, Stockholm, Tokio.
Krajiny, v ktorých prebehol výskum: Argentína, Austrália, Benin, Brazília, Kamerun, Kanada, Chile, Čína, Hong Kong, Tchaj-wan, Kolumbia, Costa Rica, Česká republika, Egypt, Francúzsko Nemecko, Ghana, Guatemala, Indie, Indonézia, Taliansko, Japonsko, Keňa, Malajzia, Mexiko, Maroko, Holandsko, Nový Zéland, Nigérie, Pákistán, Filipíny, Poľsko, Rusko, Saudská Arábia, Senegal, Singapur, Južná Afrika, Južná Kórea, Španielsko, Švédsko, Tanzánia, Thajsko, Turecko, Spojené Arabské Emiráty, Uganda, Veľká Británia, Ukrajina, USA a Vietnam.