BRATISLAVA 15. júna (WEBNOVINY) – Krajský súd v Bratislave má rozhodnúť ešte o troch zo siedmich žalôb troch vyradených uchádzačov z mýtneho tendra v spore s Úradom pre verejné obstarávanie (ÚVO). Ten totiž vlani zamietol, prípadne neprijal všetkých dvanásť námietok neúspešných konzorcií proti vylúčeniu z užšej súťaže na dodanie a prevádzkovanie komplexnej služby elektronického výberu mýta. Krajský súd od mája do októbra minulého roka zamietol štyri žaloby od vyradených skupín uchádzačov – dve žaloby od ToSy a po jednej od Kapschu a Slovakpass. Štyri zamietnuté žaloby skončili na Najvyššom súde SR, ktorý na odvolacom pojednávaní 10. júna predmetnú vec odročil v prípadoch dvoch odvolaní od ToSy a Slovakpass.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. v mýtnom tendri s jednou prijatou ponukou určila za víťaza konzorcium zložené z firiem SanToll, s.r.o. a Ibertax, a.s. Za vybudovanie a prevádzkovanie mýtneho systému úspešný uchádzač navrhol najvyššiu zo štyroch ponúk, a to 852,1 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty. NDS a spoločnosť SkyToll, a.s., ktorú založili členovia vybraného konzorcia, uzatvorili 13. januára 2009 zmluvu o výstavbe a prevádzkovaní mýtneho systému na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť
Ostatné tri lacnejšie ponuky diaľničná spoločnosť vyradila pre nesplnenie podmienok účasti. Najnižšiu cenu v tendri na výber mýta predložilo medzinárodné konzorcium Slovakpass, vedené talianskou diaľničnou spoločnosťou Autostrade per l´Italia, S.p.A., a to 630,9 mil. eur vrátane dane. Slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk na čele s bratislavským Elektrovodom Holding, a.s. navrhlo za mýtny systém 651,3 mil. eur a konzorcium vedené rakúskou spoločnosťou Kapsch TrafficCom 749,35 mil. eur vrátane dane. Predpokladaná cena za dodanie mýtnej služby predstavovala 663,9 mil. eur.
Výber mýta pre nákladné automobily a autobusy nad 3,5 tony spustil SkyToll od začiatku tohto roka na diaľniciach, rýchlostných cestách a časti ciest 1. triedy v celkovej dĺžke okolo 2 400 kilometrov. Sprevádzkovanie mýtneho systému sprevádzala protestná akcia novozaloženej Únie autodopravcov Slovenska, nespokojnej s podmienkami výberu mýta. Podmienky platenia mýta sa za niekoľko mesiacov viackrát zmenili, dĺžka spoplatnených úsekov vrátane ciest 1. triedy však zostala rovnaká, aj keď sa jednotlivé úseky skrátili zvýšením ich počtu.
SITA