BRATISLAVA 21. marca (WEBNOVINY) – Jedna z dvoch rúr v takmer šesťsto metrov dlhom tuneli Šibenik, ktorý je súčasťou stavby druhého úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov v dĺžke 9,5 kilometra, je už prerazená. Stavbári v piatok prepojili západnú a východnú stranu pravej rúry tunela v smere z Popradu po dvanástich mesiacoch raziacich prác v oboch rúrach.
Tunelom Šibenik pod rovnomenným vrchom povedie diaľnica juhovýchodne od Levoče. Po dobudovaní oboch úsekov diaľnice medzi Jánovcami a Jablonovom v celkovej dĺžke 18,5 km sa podľa ministerstva dopravy skráti čas, ktorý v súčasnosti vodiči musia na tejto trase absolvovať, o vyše tri štvrtiny. Už v lete budúceho roku tak túto trasu absolvujú za menej ako deväť minút.
Vidno svetlo na konci tunela
V dvojrúrovom tuneli Šibenik bude maximálna rýchlosť 100 kilometrov za hodinu. Ako prvý tunel na Slovensku bude vybavený zariadením na rozpoznanie ADR kódu na vozidlách prepravujúcich nebezpečný náklad. Podľa predpokladov bude tunel Šibenik využívať približne jedenásťtisíc vozidiel za 24 hodín, pričom celá pätina z nich by mali byť nákladné vozidlá. Výhodou pre ľudí v regióne bude oslobodenie od tranzitnej dopravy.
„Všetky technologické novinky na cestách sú, samozrejme, dôležité, ale hlavným prínosom tejto diaľnice je a v najbližších rokoch aj určite bude rozvoj regiónu, ktorý potrebuje nové pracovné miesta, jednoduchší prístup turistom do regiónu či zefektívniť cestu za prácou,“ povedal počas prerazenia tunela štátny tajomník ministerstva dopravy František Palko.
„Ľudia na východe dlhé roky volajú po tom, aby sa aj k nim dostavali rýchle a kvalitné cesty. Som rád, že dnes už nielen symbolicky, ale aj v skutočnosti, je vidno svetlo na konci tunela,“ poznamenal.
Druhý, východný úsek D1 Jánovce – Jablonov v dĺžke 9,5 km, ktorý združenie Eurovia SK, a. s., Košice, Eurovia CS, a. s. Praha a Stavby mostov Slovakia, a. s. Banská Bystrica stavia od júna 2012, má byť hotový v júli 2015. Zmluvná cena prác je 126,26 mil. eur bez dane, z čoho je rezerva 11,48 mil. eur.
Pri razení tunela zahynul pyrotechnik
Vlani v auguste pri razení tunela následkom výbuchu zahynul pyrotechnik. Stavbári na tomto úseku museli zbúrať a postaviť tri nové mostné piliere pre nevyhovujúcu kvalitu použitého betónu.
Pokyny Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) na zmenu ceny na stavbe dosiahli 1,28 mil. eur. Odstránenie nevhodnej zeminy, ktorá bola vytvorená z prebytočného výkopu prvého úseku a mala byť použitá ako zemník pre násypy telesa diaľnice druhého úseku, stálo 620,57 tis. eur.
„Materiál bol deklarovaný ako podmienečne vhodný. Terénnou obhliadkou a laboratórnymi rozbormi bola preukázaná nevhodnosť materiálu,“ priblížil Jánošík.Dodávka a montáž novej zobrazovacej steny informačného systému diaľnice, vrátane príslušného technologického vybavenia, vyšla na 386,9 tis. eur a dodatočné vypracovanie nezávislých statických posúdení trvalých stavebných konštrukcií na 269,1 tis. eur.
„Neoddeliteľnou časťou úseku bude aj doposiaľ najväčšie odpočívadlo Levoča prístupné z oboch smerov, umiestnené tak, aby bol z neho umožnený výhľad na mesto Levoča, zapísané do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO,“ priblížil hovorca NDS Marcel Jánošík. Diaľnica po dobudovaní privedie k cieľu aj turistov smerujúcich z východu do Národného parku Slovenský raj.