BRATISLAVA 10. júla (WebNoviny.sk) – Štátny inštitút odborného vzdelávania (ŠIOV) mrhá peniazmi na letnú kampaň, v rámci ktorej propaguje štúdium v stredných odborných školách.
Tvrdí to poslanec NR SR za stranu Sloboda a Solidarita (SaS) Branislav Gröhling s tým, že ide o zle načasovanú kampaň a o vyhodené peniaze. Agentúre SITA poskytla stanovisko Gröhlinga hovorkyňa SaS Katarína Svrčeková.
Cieľ projektu
Inštitút minulý týždeň informoval, že cieľom kampane je prilákať mladých ľudí na štúdium tých odborov, ktorých absolventi chýbajú na trhu práce. Upozorňuje pritom, že 32 percent vysokoškolsky vzdelaných ľudí pracuje na stredoškolskej pozícii a až 60 percent stredoškolských absolventov nepracuje v odbore.
Sulíkova SaS píše ministrom list, aby odmietli nomináciu Jahnátka na post šéfa ÚRSO
Prieskumy tiež podľa inštitútu ukazujú, že každý tretí absolvent vysokej školy si nenájde vysokoškolskú pozíciu do päť rokov od ukončenia štúdia. Inštitút tak chce upriamiť pozornosť na dôležitosť výberu strednej školy a najmä študijného či učebného odboru, kde ako riešenie vidí systém duálneho vzdelávania.
Celkovo počas leta predstavia osem vybraných profesií, prinesú informácie o prognózach trhu práce, rozhovory s úspešnými ľuďmi v danej profesii ako aj informácie o školách a zamestnávateľoch zapojených do systému duálneho vzdelávania.
Kritizujú načasovanie kampane aj jej spôsob
Gröhling však kritizuje načasovanie kampane aj jej spôsob. „Robiť takúto kampaň cez leto je nezmysel. Budúci stredoškoláci si už svoje školy vybrali a tí ďalší si ich nebudú vyberať cez leto, ale počas školského roka. Navyše čakať, že 14-roční ľudia si prečítajú rozhovory s ľuďmi z odboru a dokonca prognózy trhu práce, je absurdné. Celé to vyzerá ako aktivita, ktorej jediným účelom je minúť peniaze, nikoho však nezaujíma jej účinnosť či konečný výsledok,“ hovorí Gröhling.
Poslanec za SaS tiež dodáva, že Štátny inštitút odborného vzdelávania chce poskytovať údaje, ktorými nedisponuje. „Prognózy trhu práce budú nepresné, pretože nemáme žiaden systém, ktorý by efektívne sledoval zamestnanosť a príjem absolventov stredných škôl. Nevieme, ktoré odbory pomôžu mladým ľuďom sa uplatniť a ktoré nie a či ponuka zodpovedá požiadavkám trhu práce. V tom prípade nie je jasné, aké údaje bude ŠIOV vôbec prezentovať cez túto aktivitu,“ tvrdí Gröhling.
Samotný projekt bude podľa poslanca neefektívny, pretože duálne vzdelávanie, ktoré má podporovať, nefunguje dobre. „Je nutné zákonnou úpravou zjednodušiť celé duálne vzdelávanie, odbyrokratizovať ho, umožniť žiakom doň vstúpiť aj v inom ako prvom ročníku a zrušiť krátenie normatívu. Kým sa tieto zmeny neudejú, tento projekt nemá šancu priniesť pozitívne výsledky,“ dodáva Gröhling.