BRATISLAVA 31. decembra (WBN/PR) – Starnutie obyvateľstva, rastúca urbanizácia a rozmach digitálneho sveta sú najsilnejšie svetové trendy, ktoré v súčasnosti ovplyvňujú aj správanie návštevníkov nákupných centier na Slovensku a v Česku. Hoci sa zákazníci aj v budúcnosti budú pri nákupe rozhodovať podľa kvality nákupného centra – jeho blízkosti, prístupu, parkovania, mixu obchodov a služieb, centrum bude musieť ponúknuť aj niečo navyše. „Pre úspech nákupných centier na Slovensku a v Česku je dôležité sledovať globálne trendy, ktoré už ovplyvňujú alebo v budúcnosti ovplyvnia nákupné správanie a životný štýl ľudí,“ uviedla Ivana Žoldošová, marketingová riaditeľka developera Inter IKEA Centre Group ČR/SR, ktorý na Slovensku a v Česku vlastní, stavia a spravuje nákupné centrá AVION Shopping Park.
1. Zdravie na prvom mieste
Jedným z prichádzajúcich trendov do našich krajín spojených so starnutím obyvateľstva v Európe je zmena postoja ľudí k vlastnému zdraviu. Dobrá kondícia bude aktívum, ľudia budú k svojmu zdraviu pristupovať zodpovednejšie a vyhľadávať produkty a služby s ním spojené. „Starnutie obyvateľstva však neprinesie armádu dôchodcov, ale ľudí dlhodobo ekonomicky či inak aktívnych, ktorí žijú najmä v mestách. Sú to ľudia, ktorí stihnú 2-3 životné cykly, zakladajú nové rodiny, radikálne menia profesie, majú potrebu sa neustále vzdelávať. Pre predajcov je to veľká príležitosť ,“ povedala Ivana Žoldošová.
2. On-line svet prináša nové možnosti
Rastúca urbanizácia ide ruka v ruke s nárastom populácie, ktorá sa rozhoduje, stretáva a žije podľa množstva informácií získaných z digitálneho sveta – z internetu a najmä zo sociálnych sietí. Zákazník je aj na Slovensku a v Česku vďaka on-line informáciám čoraz sofistikovanejší, náročnejší, očakávajúci hodnotu za peniaze a neustálu inšpiráciu. Nakupovanie bude pre informovaných zákazníkov znamenať viac než len hľadanie výhodnej cenovej ponuky, ale musí im priniesť aj určité vzrušenie, podnietiť ich vnímavosť a priniesť nové možnosti a zážitky ako vypnúť a zrelaxovať. „Interaktívne prezentácie výrobkov, interaktívni predajcovia, služby spojené s on-line prostredím sú prirodzeným vývojom. Je to príležitosť pre nákupné centrá, ale i samotných retailerov prichádzať s úplne novými netradičnými službami či voľnočasovými aktivitami,“ dodala Ivana Žoldošová.
3. Rastúca sila Ázie
Správanie spotrebiteľov pri nákupoch v Európe ovplyvní v budúcnosti aj rastúca sila Ázie. Konzumná sila východu sa naplno prejaví v najbližšom desaťročí, podľa analytikov bude totiž v roku 2030 Čína predstavovať najsilnejšiu svetovú ekonomiku. „Čína a India sa stanú najväčšími trendsettermi spotrebiteľského správania. Na nové trendy prichádzajúce z Ázie budú musieť reagovať aj predajcovia v Európe. Kľúčové bude prispôsobiť nové služby a produkty európskym zákazníkom a ich potrebám,“ uviedla Ivana Žoldošová.
O Inter IKEA Centre Group
Developerské spoločnosti Inter IKEA Centre Group Slovensko a Inter IKEA Centre Group Česká republika boli založené v roku 2003. Obe spoločnosti patria do medzinárodnej skupiny Inter IKEA Centre Group (IICG), ktorá aktuálne pôsobí v trinástich krajinách Európy a spravuje vyše milióna štvorcových metrov predajnej plochy. Cieľom spoločnosti je túto plochu v priebehu nasledujúcich rokov významne zväčšiť a rozšíriť pôsobenie do Číny.
Ako jeden z mála developerov IICG nákupné centrá nielen stavia, ale aj prevádzkuje. Skupina postavila a prevádzkuje na Slovensku a v Česku nákupné centrum Avion Shopping Park – v Bratislave, Prahe, Brne a Ostrave. Spolu majú nákupné centrá v oboch krajinách vyše 320-tisíc štvorcových metrov. Kotevným nájomníkom centier IICG je predajca nábytku IKEA, ktorý pri svojich predajniach vždy stavia len centrá skupiny IICG. Spoločnosť Inter IKEA Centre Slovensko/Česká republika (investor, developer, prevádzkovateľ nákupných centier Avion) a IKEA Slovensko (obchodné domy s nábytkom IKEA) sú dve samostatné spoločnosti s rozdielnym predmetom podnikania.