BRATISLAVA 28. júna (WEBNOVINY) – Predpokladaných takmer 700 miliónov eur z terajších eurofondov na 13,5-kilometrovú diaľnicu D1 medzi Turanmi a Hubovou môže prepadnúť.
Štát o ne bude môcť opäť požiadať po roku 2014, čo by však ešte viac odsunulo dokončenie problémového úseku.
Informuje o tom vo štvrtok denník Pravda s tým, že eurofondy určené na roky 2007 až 2013 sa nestihnú na diaľnicu použiť, pretože sa stále odkladá termín začatia výstavby pôvodne plánovaný na jar tohto roku.
Pre spor o trasu diaľnice sa čaká na vyjadrenie Európskej únie a súťaž o stavbu sa začne zrejme najskôr začiatkom budúceho roku. Diaľnica Turany – Hubová by v takom prípade mohla byť postavená po roku 2017, keďže jej výstavba je plánovaná na štyri roky.
Rozhodne analýza
Ministerstvo dopravy sa podľa novín obáva, že výstavba veľmi potrebného úseku diaľnice medzi Martinom a Ružomberkom bude musieť počkať až na nové sedemročné obdobie čerpania eurofondov začínajúce v roku 2014.
„Ide o veľký problém, ktorý je stále v štádiu riešenia. Národná diaľničná spoločnosť dala vypracovať nezávislú analýzu dosahov na životné prostredie v danom regióne, ktoré má spracovateľ predložiť do konca júna,“ uviedol rezortný hovorca Martin Kóňa.
Minister dopravy Ján Počiatek má analýzu, ktorú má vypracovať český špecialista na životné prostredie Petr Roth, predložiť starostom dotknutých obcí zhruba o mesiac. „Následne bude hodnotenie s pripomienkami zaslané na Európsku komisiu,“ dodal Kóňa. Analýza má zodpovedať, akou trasou sa diaľnica postaví.
Ak sa špecialista prikloni k povrchovému variantu s dvoma tunelmi Rojkov (1 550 metrov) a Havran (2 702 metrov) a schváli to aj Európska komisia, mohla by začať do roku 2015 aspoň výstavba polovice diaľnice bez tunelov po Kraľovany.
Na tento úsek by bolo možné využiť eurofondy z terajšieho programového obdobia, ak bude na jeseň kladné stanovisko Európskej komisie.
Dôsledné skúmanie
Ak sa výstavba diaľnice presunie do nasledujúceho programového obdobia, štát bude môcť požiadať o úhradu projektu z eurofondov.
„Komisia však bude i v tomto prípade dôsledne skúmať riešenie dosahov na životné prostredie i spôsob obstarávania,“ uviedol pre Pravdu vedúci tlačového oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrej Králik.
V inom článku denník píše, že dôchodkové správcovské spoločnosti môžu investovať do výstavby diaľnic cez nákup dlhopisov 818 miliónov eur.
Oproti pôvodným odhadom na úrovni dvoch miliárd eur sú súčasné finančné zdroje nižšie, pretože fondy už investovali do slovenských štátnych dlhopisov.
„Vydávanie diaľničných dlhopisov musí byť výhodné pre štát a potrebujeme mať viac informácií, aby sme vedeli povedať, či sa nakoniec rozhodneme pre takéto financovanie výstavby ciest,“ povedal štátny tajomník ministerstva dopravy František Palko. Štát tak možno bude dôchodkové spoločnosti motivovať do nákupu domácich dlhopisov, pri ktorých nie je jasné použitie získaných peňazí.